04.jpg

Zajímavosti

wvef.org
спасибо ivideosoft.com

Zpráva, která zasáhla všechny fanoušky kamionů na Rally Dakar, přišla z Ruska po posledním víkendu. Ve věku 56 let tragicky zahynul Ilgizar Mardějev, dlouholetá opora týmu Kamaz na Rally Dakar. Byl to on, kdo dokonale a nejlépe definoval poslání a smysl toho, čemu se později začalo říkat rapid assistance, tedy rychlá podpora lídrů přímo v závodě. Díky své spolehlivosti, zkušenostem a nasazení je dodnes vnímán jako nejlepší sprintující servisman, jakého kategorie kamionů kdy měla.

Do role pilota, byť byl členem týmu už spoustu let před tím, poprvé nakoukl při Dakaru 2004, kdy obsadil čtvrté místo. Sám po velké slávě, která příslušela slavnějším Čaginovi s Kabirovem, tolik netoužil, zato jim dokázal krýt záda jako nikdo jiný. Zatímco v úvodních sprinterských etapách jihoamerických Dakarů se velkého přetahování o sekundy v čele závodu nikdy neúčastnil, jeho doménou byly nejtěžší pouštní úseky – v nich exceloval a i přes stále pokročilejší věk rutinérsky porážel celý zbytek světa.

V roli sprintujícího domestika stanul naposled při Dakaru 2012, tedy v roce, kdy tým Kamaz po generační výměně nasadil trojici mladých pilotů – to už kryl záda svému synovi Ajratovi, jenž byl jedním z nich. Přestože z Ajrata rychle vyrostl kompletní závodník, cenných rad od táty mu nebylo nikdy dost. I poté se Ilgizar Mardějev aktivně účastnil dění v týmu a technické přípravy vozů. Díky svým zkušenostem v týmu dál platil za velkou autoritu.

Vlastně pouze jednou dostal volnou ruku a nebyl svázán taktickými úkoly pro tým, které plnil i tak na jedničku. Při Dakaru 2007 tým ze zvláštních důvodů nenasadil Kabirova a Mardějev se stal týmovou dvojkou, která však záhy, po brzkém odstoupení lídra Čagina, jenž těžce havaroval, musela převzít otěže ústřední posádky. Obsadil druhou příčku, jako by o nic nešlo. Disponoval toho roku zajímavou posádkou – navigoval ho Ajdar Běljajev, jenž celou kariéru četl noty Kabirovovi a nyní v kabině dohlíží i na jezdecký vzestup jeho syna Ajrata. Třetím do party byl na zkušenou v roli mechanika zástupce nové závodnické generace Eduard Nikolajev.

I on na Dakaru prodělal jednu těžkou havárii, v ročníku 2005 byl v kabině kamionu, který se s mechaniky rozhodl projet po opravě noční pouští a testovací jízda skočila ve velkém kráteru koly vzhůru.

Autor těchto řádků má na Ilgizara i jednu osobní vzpomínku z Dakaru 2009. Před poslední etapou jsme museli přijmout odstoupení Aleše Lopraise, po vleklých problémech se spojkou už to nešlo dál. Do bivaku v Cordobě jsme dorazili až o půlnoci. Cestou na pozdní večeři jsme s kolegou Láďou Lálou u ležení Kamazu ještě potkali Ilgizara, jak dohlíží na poslední úpravy vozů. U Kamazu totiž měli přesně opačné starosti – vedl Kabirov před Čaginem, jen snad o minutu a půl. Zajímalo nás, jestli zasáhne týmová režie a upřednostní velkého Cara. "Nět! Kto vyigrájet, vyigrájet," opáčil Ilgizar a odmítl všechny spekulace. Druhý den Kabirov jasně ukázal, že tenhle ročník byl jeho...

Mardějeva si přál mít jako sprintujícího domestika v sestavě každý tým. Taktiku rapid assistance, kterou právě on v kategorii kamionů zosobnil, začali imitovat více či méně úspěšně (tedy, spíše méně než více..) všechny přední týmy mezi kamiony. Nikdo však neměl ve svých řadách tak rychlého a zkušeného rutinéra za volantem...

 

R.I.P.

 

Jiří Vintr

Magazín Racing Life

Jezdci a týmy

 

 
 

 

 

 

Partneři

Návštěvníci
117
Články
2440
Odkazy
39
Počet zobrazených článků
3838164
Dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Minulý měsíc
Celkem
421
1478
3906
27720
75031
3480816

Vaše IP: 54.242.250.208
Server : 2018-01-17 04:00:51

Back to Top