Letošní ročník nejtěžší dálkové soutěže světa je již minulostí. Tým TATRA BUGGYRA RACING ale může v argentinském Rosariu slavit. Martin Kolomý a Jaroslav Valtr vybojovali ve dvanácti etapách celkem šestnáct umístění mezi nejlepší desítkou a pětkrát se to oběma jezdcům podařilo společně. Jaroslav Valtr, Josef Kalina a Jiří Stross dnes ještě pomýšleli po sedmé pozici Nikolaeva, ale záda si museli hlídat také před Versluisem. „Byla to ideální etapa pro našeho Phoenixe.  Ten dnes taky pěkně letěl! Chybovali jsme však v navigaci, a to nás stálo drahocenný čas. Je z toho ale další umístění v první desítce a uhájení osmého místa absolutně, což je vynikající výsledek,“ shrnul v cíli třinácté etapy legendární navigátor Josef Kalina.

Číst dál...

Po téměř 9000 ujetých kilometrech je rozhodnuto. Vítězem 38. ročníku slavné Rallye Dakar se stal tovární jezdec KTM Toby Price, jako první Australan v historii. Pro rakouskou továrnu jde už o 15. triumf v řadě na nejtěžším motoristickém závodě světa za sebou. Velká radost určitě panuje na Slovensku, Štefan Svitko bere fantastické druhé místo.

Dnes už zbýval jen učinit poslední krok – dokončit 13. etapu z Villa Carlos Paz do cílového města letošního Dakaru Rosaria. Měřila celkem 699 kilometrů, rychlostní zkoušky byly naplánovány na 180 km. Jezdce čekaly klikaté a zvlněné trasy, rychlejší písečné a kamenité úseky. Pro většinu účastníků závodu bylo překonání těch sedmi set kilometrů před dosažením cílové rampy argentinském Rosariu velkou úlevou. Na trať dnes vyjelo už jen 84 motorkářů a 23 quadů. Mezi nimi stále i hrdinná Španělka Laila Sanz. Tovární jezdkyně KTM už už měla v dosahu první desítku, ale před dvěma dny drsně havarovala a zlomila si klíční kost. Přesto však nadále čtyřnásobná mistryně světa v enduru se zaťatými zuby pokračuje, i když už samozřejmě bez nároku na nějaké dobré umístění.

Číst dál...

Jaroslav Valtr je krůček od svého životního výsledku na Rallye Dakar. Aktuálně figuruje na 8. místě, ale ještě může být vše jinak. Nejenže ho dělí asi 10 min od sedmého místa, stejně tak má pouhých 9 min náskoku na devátého Versluise, což zdaleka nic neznamená a poslední etapa může vše změnit.

„Dneska jsem zase s Phoenixe udělal kombajn, protože jsem tam posekal nějakou trávu, zboural plůtky. Jinak dnešní trať byla moc pěkná. Jelo se mezi skalami a hodně to bylo technické. Jsem spokojený, protože jsme zajeli myslím i super výsledek. Uvidíme, co se bude dít v poslední etapě. Máme za sebou Versluise a před námi startuje Stacey, tak doufám, že v cíli nedojde na chlapskou výměnu názorů. Určitě chceme uhájit desítku, ale osmá pozice by byla lepší,“ přemýšlí nad možnou taktikou týmu Veka Man Jarda Valtr.

Číst dál...

Martin Macík, František Tomášek a Michal Mrkva v kamionu Liaz se vyspali z extrémních zážitků, které jim přinesl předchozí 11. den na Dakaru. Načerpali nové síly a v předposlední páteční etapě už zase předjížděli jeden kamion za druhým. Pomalu ale jistě se tak znovu začali propracovávat pořadím kupředu. Nakonec dojeli 18. a celkově se vyhoupli na slušné 20. místo.  

Předchozí jedenáctá etapa dala nejmladší posádce mezi kamiony pořádně zabrat. Na 160. kilometru došlo k technické závadě (roztrhla se kardanka) a Martin Macík, František Tomášek a Michal Mrkva, jedoucí v barvách týmu KM Racing, se ve čtyřicetistupňovém vedru pustili do opravy trvající tři a půl hodiny. Poté co se jim podařilo závadu odstranit, je čekalo ještě dlouhých 300 km do cíle etapy. Rozbitý a náročný terén kluci poslední dvě hodiny absolvovali ve tmě a na cestu si svítili dálkovými světly. Etapu tak ujeli za 10,5 hodiny, přičemž pořadatelem stanovený limit je 11 hodin. „Chvátali jsme, abychom stihli limit. Já mám diagnózu „řadící loket“, kluci zase krky rozřezané od pásů, ale zvládli jsme to,“ směje se Martin Macík. Nakonec pánové dorazili včas, i když zcela vyčerpaní. A byli spokojení, že se jim díky maximálnímu sebezapření a nezdolné energii podařilo překonat všechny nástrahy tratě i osudu. Mechanici se okamžitě vrhli na servis, aby do 12. etapy byla Líza připravena v co nejlepší kondici.

Číst dál...

Nejdelší etapa na letošním ročníku Dakaru (alespoň podle předběžných plánů organizátorů ale téměř určitě dojde ke zkrácení z důvodu horka, deště nebo něčeho takového. 
900km celkové délky (pro motorky 450km spojovaček a 481km speciál) v terénu, který by se dal označit jako horský - to by mělo být náročné. Etapa bude velmi rychlá ale jsou tam nástrahy, které by mohly být velmi nebezpečné a nikdo asi nebude chtít riskovat, že kvůli tomu nedojede do cíle. Přejezd severně od solných plání u San Luis do oblasti Cordoby bude ubíjející a teprve potom bude následovat pekelná etapa s častými výjezdy a sjezdy, která se kroutí jižně od Cordoby mezi pohořím Sierra de Pocho a Sierra de Cordoba do cíle, který je prakticky v bivaku.

Opět upozorňuji, že by to mělo být něco podobného, jako že brzo ráno (vlastně v noci) vyrazíte na motorce z Prahy do Tater po silnici. Až tam dorazíte, tak si dáte chvilku pauzu - asi tak půl hodiny a pak vyrazíte zpátky ale offroad a budete závodit. Je celkem jasné, že ve světle událostí posledních dnů tohle etapu nenechají bez úprav a již nyní se komentátoři na různých stranách zeměkoule virtuálně sází, jestli bude zkrácený cíl u CP3 nebo ještě dříve. Je to potupné ale bohužel organizátoři ve jménu "bezpečnosti" dělají z Dakaru doslova frašku, když jedny jezdce nechají jet etapu v plné délce a potom to zkrátí na polovinu, což nechtějí ani samotní závodníci a docela hlasitě protestují a nelíbí se jim nejen úpravy trati a přístup organizátora ale ani organizace rallye jako takové.

Jeden z vedoucích závodníků v kategorii čtyřkolek se nechal do médií slyšet, že takovou strašnou organizaci nezažil ani na amatérských závodech a tento chaos si dovolí říkat Dakar. To je opravdu hrozné. Zrovna včera, tedy 14. ledna bylo výročí nešťastné smrti zakladatele Dakaru, Thierry Sabine, jehož dakarské motto bylo: "Já vás zavedu až k branám opravdového dobrodružství ... ale dál budete muset sami bojovat se svým osudem". To je důvod, proč tam závodníci jezdí a proč chtějí překonávat sami sebe na nejnáročnější rallye na světě. Nechtějí aby jim byly etapy zkrácené, protože je 40 stupňů. Oni to čekali a byli na to připravení. Zdroj: FB a http://dakarrallye.blogspot.cz/

Martin Macík, František Tomášek a Michal Mrkva z týmu KM Racing po obrovském boji dojeli do cíle 11. etapy Rallye Dakar a pokračují v závodě. Na trati bojovali přes 10 hodin. V šíleném vedru museli měnit kardanku. „Poslední tři dny se nám smůla lepí na paty. Je to dakarský teror, ale nevzdáme to. Náš cíl je dojet do finále, i kdybychom tam ten kamion měli v zubech dotáhnout. Tyto zkušenosti už nám nikdo nikdy nesebere. Bojujeme dál,“ vzkazuje Martin Macík.

 Na 140. kilometru se klukům roztrhla kardanka. Auto přestalo kompletně jet. Roztrhalo se i vše kolem, včetně elektriky, takže auto vůbec nefungovalo. Opravou posádka týmu KM Racing strávila přes 4 hodiny, ale vše zvládla a dojela do cíle etapy. Dnes budou kluci pokračovat.

Na Eurosportu dávají takové madailonky natáčené kamerami co dali několika účastníkům (včetně např. D. Randýska) a býval tam anglický "dobrodruh" Chris Cork. Mohli jste ho vidět předevčírem jak znovu a znovu zvedal motorku v feš-fešovém úvozu... Včera skončil a k účasti na Dakaru napsal na svém profilu krátkou zprávu, která stojí za přečtení...
Den 11: hlavní trasa je prakticky neprojízdná kvůli kamionům a autům. Motorky prostě nemůžou projet taková kvanta měkkého písku. Musel jsem jet mimo trať ve volném terénu, což bylo super ale pak jsem se musel vracet a hledat waypointy, které jsou na trase. Plný pln, zařazená jednička, spojka puštěná ale motor nedokázal otočit kolem v těhle podmínkách. Jakmile se dostanu do takového terénu, tak jediná možnost byla slézt z motorky a tlačit jí. Prakticky jsem ztratil hodiny a hodiny vyhrabáváním z těch měkkých sraček - úplně všude. Všude. Jakmile nebyla naprostá rovina, tak se motorka ani nehnula!!! Bojoval jsem do noci a pak přišel .... ten nejhorší kopec měkkého písku jaký jsem kdy v životě viděl. Bylo to nekonečné a zkoušel jsem různé směry a trasy a tlačil jsem motorku a nakonec jsem musel hodit ručník do ringu. Zavolal jsem operační středisko a řekl jsem jim, že se musím vyspat a budu pokračovat ráno. Souhlasili. Ve 3 ráno mi volali jak jsem na tom a řekl jsem jim, že nemůžu pokračovat. Konec hry.
Celkem snadno se dívá zpátky na to, co proběhlo a co by se mohlo stát kdyby... Všechno se to rozjelo tak nějak samo, nabalovalo se to a rozjíždělo po krásném dnu číslo 4. Bitvy v terénu byly výždycky složité. Ale já teď ztratil hodinu hledáním waypointu číslo 7 (jako řada dalších jezdců). Měl jsem se na to vyklašlat a dostat penalizaci a jet dál. A taky jsem neměl ztrácet 3/4 hodiny pomáháním jezdci, kterému jak se ukázalo - došel benzín. To je všechno kdyby kdyby... Já teď můžu usnout alespoň s pocitem, že jsem do toho dal všechno a ano - jsem totálně zničený. Vím, že žádný další Dakar už nebude. Ten stres pro mojí rodinu a šílené peníze - to se už nebude opakovat.

Chris si účastí na letošním Dakaru splnil celoživotní sen. Bývalý punker a rocker, v součastnosti majitel stavební firmičky, vyrazil na letošní dakar ve svých 43 letech a nechal doma partnerku a dva syny z nichž jednomu jsou jen tři měsíce. Aby mohl startovat, prodal dokonce jejich rodinnou farmu. Děkujeme za Zdroj: FB a http://dakarrallye.blogspot.cz/

Rallye Dakar se rychle blíží ke svém sobotnímu finiši. Dnešní 11. etapu vyhrál po dramatické bitvě francouzský nováček Antoine Meo, který o pouhých 18 sekund porazil svého týmového kolegu u KTM Australana Tobyho Price. Ten i nadále vede s velkým náskokem průběžné pořadí motorkářů před Slovákem Štefanem Svitkem. Po dojezdu prvních 14 jezdců do cíle ale přišla zpráva, že kvůli složitým podmínkám ve druhé polovině etapy možná budou brát pořadatelé oficiální výsledky podle průjezdu na druhém kontrolním bodu. Nakonec ale počítali celou délku etapy.

Do jedenácté etapy vyjelo už pouze zbývajících 91 motorkářů a 31 čtyřkolek. Kromě Čechů Ondřeje Klymčiwa, Rudy Lhotského a nově i Milan Engela skončili svou pouť předčasně i takové hvězdy jako tovární jezdec Yamahy Alessandro Botturi, zkušený Francouz Michael Metge na Hondě a rovněž i slibně jedoucí Španěl Juan Garcia Pedrero (Sherco), který převážnou dobu dosavadního průběhu rallye okupoval první desítku průběžného pořadí. Adrien, další z rodinného motocyklového klanu s příjmením Metge, ale nadále pokračuje a je dokonce jako dakarský nováček desátý celkově. Dalším krokem k cílové rampě 38. ročníku Dakaru byla 11. etapa vedoucí z argentinského La Rioja do San Juanu. Měřila celkem 712 kilometrů, z toho speciál měl mít 431 km. Úroveň obtížnosti z posledních dní zůstala stejná, ale různorodost tras mohla dát vyniknout flexibilním řidičům. Charakteristický byl písek ve všech podobách, zejména fesh-fesh, nejprašnější a nejhustější druh, který vyžaduje jak zručnost, tak i trpělivost. Rychlost mohli jezdci využít zejména na rovnější úsecích se štěrkem a oblázky.

Číst dál...

Magazín Racing Life

Jezdci a týmy

 

 
 

 

 

 

Partneři

Návštěvníci
117
Články
2440
Odkazy
39
Počet zobrazených článků
3837540
Dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Minulý měsíc
Celkem
493
2007
2500
26314
75031
3479410

Vaše IP: 54.242.175.98
Server : 2018-01-16 08:46:51

Back to Top