01.jpg

wvef.org
спасибо ivideosoft.com

Letošní, pětatřicátý ročník dakarské rally přivedl na start z českých luhů a hájů pouze kamiony a motorky. Kamiony v nezvykle početné sestavě, motorky „středního“ proudu a osobáky žádné. Tradici kamionů na Dakaru zavedli před desetiletími liazkovci a tatrováci a ta se silně zakořenila v podvědomí národa především proto, že tyto vozy byly téměř vždy vidět na špici soutěžního peletonu.

Jméno Karla Lopraise je tak neodlučitelně spjato s názvem soutěže. Tradice a příklad vedou dodnes mnohé týmy v kategorii kamionů, snažící se navázat na úspěchy české dakarské školy v kategorii kamionů. Jet na špici soutěže v kategorii osobních automobilů je o to náročnější, že u nás neexistuje historie staveb soutěžních terénních vozů táhnoucí se několika desetiletími minulého století. Tenkrát to vlastně bez podpory výrobce nebylo možné. Udržet dnes krok s vývojem mezi osobními vozy se světovou špičkou je nesmírně technologicky a tím i finančně náročné. O to víc vystupuje historicky nejlepší výsledek Miroslava Zapletala s Tomášem Ouředníčkem a jeho sedmé místo v roce 2009. Bez ohledu na to, že se jim to tenkrát povedlo s ex továrním strojem. Tehdy jel Zapletalovi Randýsek rychlou asistenci s Manem a paradoxně dosáhl i nejlepšího českého výsledku v kamionech na prvním hostování Dakaru v Jižní Americe. Rok na to a naposledy viděl český účastník cíl Dakaru v osobním voze. V sériové Toyotě dojel v T2 na šestém místě Janeček/Chytka. Funkci rychlé asistence jim tenkrát plnil Martin Kolomý s Tatrou.

V roce 2011 odstartoval ještě s Pajerem T2 Honda s Tománkem a s Toyotou T1 Mikula s Novákem. Tato dakarská mise však úspěšná nebyla. Pro absolutní pořadí však sériový vůz nemá šanci, navíc tato kategorie je velkoryse opomíjena a slouží spíše pro realizaci osobních ambicí. Jet se slabým vozem v náročném terénu je velká dřina a i z pohledu komerčního, málo prodejná. Automobilky obecně nehomologují další nové terénní vozy pro kategorii T2, neboť stále méně soutěžících se vydává touto, na Dakaru obtížnou cestou. Navíc výrobci terénních automobilů dnes již nemají ve svých výrobních programech opravdové terénní vozy, které by byly schopny takovou soutěž absolvovat. Nezbývá, než stavět, nebo použít již provozované speciály T1. První varianta je nesmírně náročná a v dnešních podmínkách téměř nemožná. V naší republice se touto cestou vydal jen dřevohostický Ofroadsport cz , který slaví taky největší úspěchy, především ve Světovém poháru FIA. Druhé místo v loňském roce je toho jasným dokladem. Tohoto významného úspěchu dosáhl Zapletal s vozem vlastní konstrukce a BMW X3. V letošním roce však dal Zapletal přednost Africa ECO race před Dakarem z ryze prozaických příčin. Pro Dakar 2013 připravovaný projekt dvou vozů Hummer evo s Adamem Malyszem nebyl naplněn. Polákův sponzor preferoval Toyotu z Overdrivu a finanční nároky Dakaru nechtěl Zapletal nést sám. Proto startoval s menšími finančními náklady v Africe, což mu dovolí následné další starty ve Světovém poháru 2013. Tam by chtěl navázat na loňské úspěchy, neboť vloni sice vyhrál jen jeden podnik v Portugalsku, ale v Itálii nedojel a ve dvou asijských, pro nedodání techniky vůbec nestartoval. Na příkladu Offroadsportu cz je vidět, že i v kategorii osobních vozů se dá docílit úspěchu na velké soutěži (2. pozice na Silk way rally 2012) s vozem vlastní konstrukce. V současnosti však za předpokladu účasti více vozů v týmu. Náklady na Dakar oproti loňsku zase stouply. Při takových projektech však hodně záleží na ambicích jednotlivých osobností v týmu. Dokladem toho je letošní start Bonver Dakar projectu v kategorii kamionů. Letošní působení tohoto seskupení na Dakaru si členové seskupení chválili, i když ještě nefungovalo vše na jedničku. Síla zázemí a vzájemné pomoci dávala seskupení vnitřní sílu, dostat vozy do cíle na vytyčených pozicích.

Do budoucna se dá počítat s tím, že prim v české účasti na Dakaru budou v českých týmech hrát kamiony. BDT by chtěl na následujícím Dakaru představit další vozy a piloty. V dílnách KM racingu by měl vzniknout kamion DAF, na Moravě Tatra a v CDT se chystají další stavby a vývoj bude pokračovat na vozech Tatra.

BDP však taky není všemocný a někde má své hranice. Kolik týmů a soutěžících v něm nakonec najde místo? Kolik soutěžících a v jakých skupinách se dá ještě ukaučovat ? V jaké sestavě je životaschopný a jestli dosáhne celkově lepších výsledků proti sólo projektům. Ať to bude jakkoliv, jedno je téměř jisté. Do projektu se patrně nezapojí ILT (Loprais team). Neboť Lopraisovi se "veřejně" domnívají, že nemají doposud vyrovnaný účet s Tomášem Vrátným, zakladatelem BDP. Ten začal svou dakarskou kariéru právě pod křídly ILteamu. Jak je to však doopravdy, vědí jen zúčastněné strany.

mch

Magazín Racing Life

Jezdci a týmy

 

 
 

 

 

 

Partneři

Návštěvníci
117
Články
2440
Odkazy
39
Počet zobrazených článků
3838017
Dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Minulý měsíc
Celkem
68
1478
3553
27367
75031
3480463

Vaše IP: 54.196.135.90
Server : 2018-01-17 00:34:30

Back to Top