04.jpg

wvef.org
спасибо ivideosoft.com

RALLY DAKAR - Vývoj vlastní soutěže se podle jihoamerického trendu posouvá hodně k rally, ke značné nevoli „skalních“ příznivců původního afrického dobrodružství. Málokdo však může tento vývoj ovlivnit, neboť je v rukou samotného pořadatele a dán jeho možnostmi na jihoamerickém kontinentu.

Podle zpráv organizátora, by se v budoucnu měla soutěž rozšířit o další jihoamerické státy a naopak utlumit v Chile a Argentině. Letos byl slyšet velice silný, kritický hlas z kategorie kamionů o markantním zrychlení soutěže a jejím neustálém zkracování, či modifikací ve vlastním průběhu. To je patrně dáno situací v jednotlivých lokalitách, počasím, komerčními tlaky, ale taky obrovským technickým pokrokem v konstrukci kamionů.

Rychlejší a kratší měřené úseky jsou trendem nejen na dakarské rally, ale v automobilovém soutěžním sportu obecně. Časový odstup osobních vozů a kamionů se na Dakaru neustále zmenšuje, na Africa eco race v podstatě neexistuje. Vzpomínat donekonečna duch původní dakarské soutěže, kdy se jezdilo na „výdrž“ je přinejmenším bláhové. U nás v Česku máme dokonce odborníky, kteří přesně vědí, jak má pravý Dakar vypadat. Mnozí z nich vlastní soutěž ani neviděli, možná sem, tam koukli na start, či přejímky. Možná kňourají proto, aby upozornili na své „terénní zkušenosti“, se kterými by rádi u někoho v týmu posluhovali. Dakarská rally žije svým životem a vývojem. Počty účastníků jsou na hranici zvládnutelnosti a třeba ne každý motorkář je připuštěn do soutěže. Návrat amatérských podmínek do soutěže je nemyslitelný a v dnešní komerční společnosti mediálně nezajímavý. Přesunutí soutěže zpět na africký kontinent by automaticky vůbec neznamenal „návrat ke kořenům“. Dokladem tohoto tvrzení jsou výsledky letošní Africa eco race. Na evropském a africkém kontinentu dlouhodobě probíhá mimo Africa eco race několik soutěží na amatérské úrovni, které směřují do senegalského Dakaru, ale ty nemají šanci konkurovat rally Dakar. Taky původní myšlenka ASO na „Dakarskou sérii“ se obtížně rozvíjí. Finanční možnosti týmů nejsou bezedné a při současném nasazení těžko realizovatelné. Jako protipól Světového poháru FIA, tak v současnosti organizuje ASO dvě soutěže, Rally Dakar a argentinskou Desafio ruta 40. Rusové potom Silk way rally.

SILK WAY RALLY- Mnohem „lidovější“ a tím taky přístupnější se jeví pro našince ruská soutěž „Hedvábná stezka“. Není tak časově náročná a největším problémem je doprava na vlastní soutěž a návrat zpět. Samotná soutěž poznala několik tras a v posledních dvou letech zůstala jen na území Ruska. Je podporována vládou a vlastní organizace v mnohém předčí učitele ASO, který asistoval na prvních třech ročnících, když byla ještě soutěž zařazena v „Dakarské sérii“. Skladbou je SW Evropanům bližší, pískových etap je v Rusku o poznání méně, asi tak tři. Domorodci se především mimo Moskvu chovají velmi vstřícně. Vloni se však soutěž díky nepřízni počasí trochu zkomplikovala. Trať byla v důsledku silných dešťů a následných povodní zkrácena a už se nejelo přes Soči na cíl do Krasne Polany, střediska ZOH 2014.

Letošní, pátý ročník Silk way rally se uskuteční v termínu 27. června až 7. července. Na tomto podniku by měly dominovat v české účasti kamiony. Historicky nejlepší bilanci na SWR má Aleš Loprais, (proti Macíkovi, Vrátnému, Spáčilovi, či Svobodovi). Aleš Loprais tuto soutěž v roce 2011 ve své kategorii vyhrál. Soutěž dokončily taky české osobáky. Prvním českým „absolventem“ byl Peter Mikula s Ivanem Novákem na toyotě LC 120 v kategorii T2 (2010, 17. pozice) Nejúspěšnější v osobáku byl opět Miroslav Zapletal, který se zúčastnil třikrát. Dvakrát nedojel (2009 L200, 2011 H3evo). Při loňském startu však obsadil skvělé druhé místo. V krátké historii se na startu objevili i další čeští startující . Úspěšný byl Josef Pelc s manželkou (H3 evo). V roce 2010 nedojela do cíle posádka Janeček, Kunovský. Neúspěšné byly rovněž tři vozy Vinland dakar teamu v roce 2011, Honda, Kašpárek, Mikula. Nepomohla jim tenkrát ani rychlá asistence Svobodovy tatry.

Ruská soutěž započala jako součást francouzského projektu ASO. Jednu chvíli se v Paříži mluvilo o tom, že by v roce 2013 byly "Dakary" dva. Jeden jihoamerický a druhý (menší) ruský. Tato myšlenka se nějak vytratila, stejně jako ASO ze Sw rally, která je tak dnes jen ruská s ředitelem Jakubovem, který byl v Kamaz masteru nahrazen Čaginem.

mch

Magazín Racing Life

Jezdci a týmy

 

 
 

 

 

 

Partneři

Návštěvníci
117
Články
2440
Odkazy
39
Počet zobrazených článků
3838010
Dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Minulý měsíc
Celkem
61
1478
3546
27360
75031
3480456

Vaše IP: 54.196.135.90
Server : 2018-01-17 00:33:39

Back to Top