08.jpg

wvef.org
спасибо ivideosoft.com

Rachot motorů na trati Rallye Dakar dávno utichl, posádky se vrátily do svých domovů a přichází čas na rozebírání jednotlivých výsledků a tvorbu analýz. Za prvními dvěma lednovými týdny jsme se ohlédli s řidičem kamionu Liaz Jaroslavem Valtrem.

Ten spolu s Davidem Pabiškou a Janem Bervicem obsadil dvanácté místo, což je sice proti původním předpokladům o něco slabší výsledek, ale vzhledem k tomu, co posádku na trati postihlo, a že se šlo o první Valtrův start v dakarské soutěži v roli řidiče, jedná se v podání trojlístku ze stáje KM Racing o zasloužený úspěch.

 

Valtrovým původním plánem bylo dostat se v úvodní fázi soutěže do dvacítky nejlepších, aby se později mohl propracovat víc dopředu. „Tohle předsevzetí vzalo hned v první a druhé etapě za své, protože jsme měli problémy s chladičem serva. Největší pád pořadím přišel ale ve čtvrtém pokračování rallye, kdy jsme udělali spojku,“ začal své vyprávění Valtr. „Kromě propadnutí dozadu, bylo pro nás nepříjemné, že právě od té doby začaly kamiony startovat společně s osobáky. No a vyjíždět z nějakého sto šedesátého místa působí docela depresívně. Naštěstí mě kluci z posádky pořád povzbuzovali a hnali dopředu.“

Po dni volna se karta obrátila. Už jediný Liaz v maratonské soutěži začal dojíždět na dohled desítky a pak se čtyřikrát stal její součástí. „Závodilo se nám dobře, mohli jsme jet svoje tempo, protože technické problémy pominuly. Auto šlapalo, klidně by mohlo odjet dalších pět etap. Pozitivní bylo, že jsme byli schopní dojíždět vepředu. To mě hodně nabíjelo a probouzelo ve mně větší chuť k závodění,“ pochvaloval si řidič, který se na delších přejezdech podělil o řízení s Davidem, aby si mohl odpočinout.

Když se na Dakar dívá s odstupem několika dní, tak je rád, že se dostali ve zdraví do cíle. „Klidně se totiž mohlo stát, že nedojedeme vůbec. Ve třetí etapě jsme měli incident s osobním autem a možná mnoho nechybělo k tomu, že by nás komisaři vyloučili. Moje tajné přání bylo dojet do desátého místa a bylo by to reálné, kdyby nás nepotkaly technické problémy. Za některé jsem částečně nemohl, ale některé padají na mou hlavu,“ pokračoval.

„Spojka je moje vina. Před tím jsem v písku párkrát pozdě pustil pedál. Stačilo, aby se spojka dvakrát nebo třikrát špatně protočila, a potom při výjezdu na kilometrovou dunu neudržela obrovský kroutící moment motoru. V podstatě jsem jí zničil, což bylo způsobené mojí nezkušeností,“ přiznal Jarda.

Spojku ale prý během Dakaru měnil skoro každý. „Jsem začátečník, ale to samé potkalo ve stejnou chvíli i ostříleného Brazilce De Azeveda. Viděli jsme, že s Tatrou vyjel na dunu jen asi o dvě stě metrů výš než my. Spojku jsme vyměnili a pak hned museli závodit, abychom stihli limit k projetí cílem rychlostní zkoušky. To se nám naštěstí těsně - asi o pět minut – povedlo, jinak bychom dostali čtyřhodinovou penalizaci,“ poznamenal.

Když už trio KM Racingu jelo ve druhé části soutěže bez problémů, dokázalo držet tempo i s favorizovanými vozidly. „Občas se to povedlo, ale třeba na jezdcích týmu Kamaz je vidět, že jejich zkušenost pramení z toho, že mohou často testovat. Prostě to umí vzít do rukou a jsou si vědomí toho, jaká mají skvělá auta,“ ocenil Vatr.

Jezdit jako rovnocenný partner ve společnosti vozů Kamaz a Iveko byl pro něj krásný pocit. „Nejlepší pětice nám ovšem vždycky brzo ujela, což ale nebylo zase tak zlé, protože jsme před sebou nikoho neměli a nikdo na nás neprášil. Jeli jsme si svoje tempo a když jsme se najednou propadli ze šestého na deváté místo, tak to bylo tím, že jsme prostě uvízli v nějaké duně a řešili odfukování pneumatik,“ popsal jednu situaci ze závěru soutěže.

Posádku poznamenala i nehoda kamionu Aleše Lopraise v deváté etapě. „Viděli jsme rozbitý vůz a zraněné. Nebylo nám příjemně po těle, ale když jsme zjistili, že je o ně postaráno, museli jsme pokračovat. Každý, kdo odstartuje do etapy, jde do rizika. Víme, že něco takového se může stát i nám. Na začátku rallye se nám přehřály brzdy, ale museli jsme letět i bez nich. Před každou zatáčku jsme brzdili motorem a snažili se vyhýbat větším dírám. David měl nachystanou ruku na ruční brzdě, kdyby přišlo něco neočekávaného,“ zmínil nepříjemnou závadu zkraje rallye.

„Musím říct, že mě oba kluci perfektně vedli. Jsou to už zkušení a technicky zdatní borci a na konečném výsledku mají obrovský podíl. Musím jim moc poděkovat, stejně jako celému týmu. David i Honza mi dodávali klid a víru, že to dobře dopadne, a to je pro pilota strašně důležitý,“ dodal Jarda Valtr.

min

Magazín Racing Life

Jezdci a týmy

 

 
 

 

 

 

Partneři

Návštěvníci
118
Články
2440
Odkazy
39
Počet zobrazených článků
3842143
Dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Minulý měsíc
Celkem
527
2041
13530
37344
75031
3490440

Vaše IP: 54.90.237.148
Server : 2018-01-21 03:55:31

Back to Top