08.jpg

wvef.org
спасибо ivideosoft.com

Rok s rokem se sešel a máme za sebou další ročník Jihoamerického Dakaru. Až do poslední chvíle jsme nevěděli, zda vůbec někam pojedeme, ale nakonec se to podařilo a my jsme se v omezeném počtu účastnili Rallye Dakar 2012. Bohužel se setkáváme s tím, jak dokáže být společnost krutá. Pokud se daří Vám i týmu je vše růžové a krásné, okolí fandí a podporuje Vás.

Když se objeví nějaká zrada, smůla a štěstí se k vám otočí zády - je zle. Společnost by člověka doslova zašlapala do země. Nerad bych své pocity globalizoval. Samozřejmě, že věrní fandové existují a i několik partnerů, kteří nás podporují. Všem těmto lidem patří OBROVSKÉ DÍKY. Bez takových jedinců bychom na závodech byli jen stěží.

 

Obecně v motoristickém sportu chybí finance a s jejich nedostatkem se potýká i Czech Dakar Team. Pokud náš tým v dohledné době nenajde silné partnery, bude muset sféru závodění opustit. Nadšení a urputnost jsou důležitými vlastnostmi, které do tohoto sportu bezesporu patří, ale bohužel nestačí k tomu být konkurenceschopnými bohatým týmům. Vývoj techniky a obzvláště u kamionů jde mílovými kroky vpřed a jakékoli pozastavení vývoje je okamžitě na výsledcích znát. Závodní techniku a posádku je třeba neustále zdokonalovat a testovat. Nejideálnější je neustále jezdit ve srovnatelných podmínkách závodu, tzn. ve vysokých teplotách s možností jízdy v písku. Pro nás jediné dostupné je Maroko nebo Tunis.

Je důležité si uvědomit, že skutečně bojujeme se světovou elitou a je očividné, že zahraniční týmy mají daleko větší podporu než my. Nemám na mysli pouze finanční pomoc, jedná se i o podporu mediální. Bohužel pro nás a naše partnery, jsou média zaslepena pouze jedním jménem. Zmínka o jiných závodnících z České republiky na Dakar 2012 byla spíše světlým okamžikem a výjimkou. Je to smutné.

Přibyl nový tým a nová posádka pod vedením Tomáše Vrátného. Hoši nejen že, dojeli do cíle na skvělém místě, ale byli ochotni všem českým účastníkům pomáhat a na konec závodu ještě pozvali české týmy na společnou večeři. Což bylo moc pěkné gesto a myslím, že je to moc dobře, když malý český národ drží při sobě v tak náročné soutěži jako je Dakar. Skvělá práce.

I přes všechna úskalí jsme nadšeni, že roky práce a úsilí se začínají zúročovat. Plánujeme další účast na Silk Way. Chystáme změny v technice, budeme stavět nový speciál, který by měl být srovnatelný s novou technikou na Dakaru. Mám vymyšlenou koncepci tohoto vozu a rok jej připravuji. V tuto chvíli ladíme technické detaily a po návratu se spustí stavba nového vozu s podporou Phoenix – Zeppelin. Zůstáváme u koncepce motoru CAT.

Motor CAT C18, který dodával sílu Tatře pod Martinovým vedením opravdu ukázal své přednosti a kvality. Je to výkonný stabilní motor s velkou výdrží. Jediná jeho nevýhoda je váha, proto nyní testujeme motor CAT C13, který je výrazně lehčí. Byl zastavěn do mé druhé Tatry, se kterou jsem testoval na Silk Way Rallye 2011. Navíc podle posledního setkání ohledně technických pravidel pro kamiony, by měl být do budoucna povolen motor s obsahem nejvýše 13 litrů. Což znamená, že koncepce nového závodního speciálu bude opřena o CAT.

Velké plus vidím v možnosti účasti více vozidel v závodě. Je to jediná možnost jak si v závodě vzájemně pomoci a zvolit vhodnou strategii k co nejlepšímu umístění. To se týká samozřejmě i kategorie motorek, čtyřkolek a rádi bychom opět obsadili kategorii osobních aut.

Chci se ještě vrátit k letošnímu ročníku. Martin se svou posádkou a mechaniky ukázal jak bojovat s konkurencí i bez velkého štěstí. Vždyť v každé etapě měli nějaké technické problémy, defekty, auto dojíždělo roztrhané od rozpadajících se pneumatik, které nejspíše svým stářím, již nejsou schopny zvládat takové zatížení. Kluci bohužel startovali na pneumatikách starých 3 roky, což se projevovalo rozpadáním se dezénu při vyšší teplotě. Celkem bylo letos šest defektů a pětkrát se měnila hadice od turba. Když to spočítáme, zjistíme, že každý defekt a výměna hadice průměrně zabere nějakých dvacet minut času. To když odečtete od celkové ztráty času, byla by naše posádka i v první pětce. Jenže kdyby u Dakaru neplatí, a štěstí přeje připraveným!

Nemyslete si, že je to jen o tom, že vystoupíte z auta, opravíte závadu a zase plně koncentrovaní pokračujete v závodu. Každé zastavení znamená totální přerušení závodní koncentrace. Zkuste se vžít do situace, kdy je venku obrovský pařák a z kabiny vozu sálá ještě větší horko, do kterého se vzápětí vrátíte a budete pokračovat v soutěži. Podle předpisů musí mít závodníci oblečenou závodní nehořlavou kombinézu, která je už sama o sobě teplá a pod ní mají další vrstvu nehořlavého spodního prádla. Je to opravdu peklo! Prostě posádka odvedla obdivuhodný výkon. Skvěle se poprali i s převráceným autem na bok. Je to opravdu smůla, které se neubráníte a v danou chvíli nemáte čas na žádné rozmýšlení. Musíte rozhodnout, buď přejedete auto za dunou a možná odjedete, nebo se pokusíte vyhnout, s tím, že prostě fyzikální zákony neošálíte a přitažlivost zemská vás stáhne v lepším případě na bok, nebo se kutálíte jak hozená kostka ze svahu duny dolů. Naštěstí se náš závoďák zastavil na boku.

Rád bych uvedl na pravou míru několik nejasností, které byly ve skutečnosti jinak. Snad měl někde Martin říct, že André de Azevedo jede rychlou asistenci. Což není pravda. Mezi týmem Andrého a našim týmem vždy panovaly dobré vztahy a pomáháme si. V jednom z minulých ročníků jsme Andrého pomáhali vytáhnout ze soliska. André je dle mého názoru jeden z nejlepších a nejzkušenějších jezdců, který narozdíl od jiných závodníků, vždy pomůže. K druhému nedorozumění došlo, že snad někde zaznělo, že se Renda Kilián při tomto nešťastném manévru bál. Nebylo to správně vysvětleno. Renda je typ člověka, který se ničeho nebojí a jde hrdě do všeho. Je to nejen skvělý navigátor, ale i mechanik a člověk plný odvahy a totéž platí na jeho bratra Davida. Pokud někde zaznělo, že se báli, tak ano, báli se, co bude s technikou, jaké to bude mít následky a zda budou moci pokračovat. Ale to se bojíte po celou dobu závodu.

Honza Veselý odvedl kus dobré závodnické práce. Ani jemu se letos nevyhýbaly technické problémy. Letos jel závod s minimálními chybami a jeho cíl dojet Dakar na podobné úrovni jako loni se mu podařilo naplnit. Mrzí mě, že se pak někde dočítáte, že jede jako turista. Takoví lidé neví o čem mluví, protože to co zažíval Honza na trati - kolikrát mu nejela motorka a musel ji i dotlačit do cíle, taktéž navlečen do motorkářské kombinézy… Vždy se však do cíle dostal! Do konce dojelo zhruba jen 50 % motorek a mezi nimi bylo spousta profesionálů. A i když Honza není profík, je to „jen“ obrovský srdcař s neuvěřitelnou výdrží.

Byl bych rád, kdyby se lidé, kteří o Dakaru ví jen z učebnic zdrželi komentářů. Klobouk dolů před výkonem jediného českého motorkáře!

Mechanici jsou bráni jako šedé myšky, o kterých nikdo moc nemluví a nepíše. Ovšem pro tým a vůbec tento typ soutěže jsou nepostradatelní. Je na nich velká zodpovědnost aby auto či motorka dojela do cíle. Makají do rána i několik dní za sebou a přes den to dospávají v závodních sedačkách při přesunu o stovky kilometrů dál, do dalšího bivaku, aby tam nachystali zázemí pro celý zbytek týmu – chlapi děkujeme!

Bez koho by tento závod i my nemohli existovat jste Vy, co nám fandíte a podporujete nás. Vy co o nás podáváte objektivní informace. Také naši partneři, kteří nás podpořili. I Vám všem velké díky.

Letošní Dakar je úspěšně za námi, a jako majitel letos nejúspěšnějšího českého týmu z něj mám velmi dobrý pocit. I když letošní účast českých závodníků byla poloviční, tak jsme ukázali, že umíme bojovat s bohatými týmy. Měli jsme v závodě posádku, která do nešťastné nehody útočila na mety nejvyšší a proháněla špičku trucků.

Dnes již odlétáme domů, z nové destinace Dakaru Peru, Lima. Dakar novou lokalitou opět získal na atraktivnosti a to nejen těžkým závodním terénem a přívětivostí všech Peruánských lidiček, kteří jsou super-pohodoví a této soutěži fandí, ale i díky organizátorům a policistům, kteří dostali celou soutěž do cíle. Auta a motocykly jsou již nejspíše na lodi a chystají se na dlouhou plavbu do Evropy. Nás čeká spousta další práce v přípravě na další závody, všem děkuji za celý tým za Vaši přízeň a podporu a budeme průběžně informovat o další činnosti a plánu.

Marek Spáčil - Lima, Peru

Magazín Racing Life

Jezdci a týmy

 

 
 

 

 

 

Partneři

Návštěvníci
118
Články
2440
Odkazy
39
Počet zobrazených článků
3842140
Dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Minulý měsíc
Celkem
524
2041
13527
37341
75031
3490437

Vaše IP: 54.90.237.148
Server : 2018-01-21 03:54:58

Back to Top