08.jpg

wvef.org
спасибо ivideosoft.com

Tak trochu svéráznou postavou je Józef Cabala. Letos se poprvé objevil v kokpitu kamionu Liaz stáje KM Racing a hned si v létě vyzkoušel náročnou Silk Way Rally v Rusku. Jeho mise bude pokračovat i v lednu příštího roku další ostrou premiérou. V posádce s ostříleným navigátorem Pepíkem Kalinou a dalším nováčkem v barvách KM Racingu Kubou Firstem vyrazí na 34. ročník Rallye Dakar.

Polský šofér ví, že ho v Jižní Americe nečeká nic snadného, ale otci dvou dětí a dědovi jednoho vnuka odvaha a řidičská praxe nechybí. „Jůzek“, jak se s Kalinou vzájemně oslovují, si je navíc vědom, že k úspěšnému dojetí do cílové Limy vede jen trpělivost a dodržování pokynů od zkušeného parťáka.

Letos jste začal jezdit za český tým, ale česká motoristická veřejnost o vás moc neví. Mohl byste prozradit, čím se mimo ježdění zabýváte?

Moje rozsáhlé projekty z minulosti, do nichž patřilo několik benzínek, stavební firma a navazující aktivity, jsem z větší části rozprodal, a ponechal si jen hotel a několik restaurací.

Jaká je vaše závodní minulost v motoristickém sportu?

Již řadu let se účastním s terénním vozem offroadových soutěží a s náklaďákem klání trucktrialů. V této kategorii jsem několikanásobným mistrem Polska.

Je o vás známé, že jste v mládí boxoval. Na jaké úrovni a kam jste to v ringu dotáhl?

Nic moc. V Polsku byla v boxu obrovská konkurence a já měl moc jiných zájmů. V první lize mě už soupeři hodně tloukli, a tak jsem toho nechal.

Dají se některé vlastnosti z boxu využít při automobilových závodech a soutěžích?

Určitě postřeh a rychlost reakcí. To mě neopustilo. A schopnost nechat do sebe mlátit, což kamion dělá skoro přesně jako soupeř v ringu. Ale to už není taková sláva. Málo platné, je mi třiapadesát.

Jak došlo ke kontaktu s týmem KM Racing a k angažmá v kamionu Liaz?

Může za to čtyřkolkář Lukasz Laskawiec, respektive jeho otec, s kterým se známe dlouhá léta. Řekl mi: jestli chceš do světa s kamionem, domluv se s Martinem Macíkem.

Jaká byla vaše první ostrá zkušenost na červencové Silk Way Rally?

Vypadly nám akumulátory a v rychlosti jsme vlétli do mladého lesa. Asi sto metrů jsme ho kosili a několikrát balancovali na hranici převrácení. První etapu jsme dojeli předposlední, čímž jsem pochopil, že to nebude žádná procházka.

Můžete porovnat maratonskou soutěž s vašimi dosavadními starty v nákladních vozech?

Jde úplně o jiný princip. Nezáleží na momentální rychlosti ani na zručném projetí jednoho obtížného bodu. Všechno se musí opakovat tisíckrát za den. Bez odpočinku, v soustředění a v klidu. To mě dost zaskočilo.

Jak v Rusku fungovala spolupráce a komunikace s posádkou, konkrétně s navigátorem Josefem Kalinou?

Juzek (Kalina) je starý harcovník. O dálkových soutěžích ví snad všechno. Dokonce i to, že dokonalý navigátor neexistuje a že budeme občas bloudit. Trochu na mě křičel, když jsem to přeháněl s rychlostí, a trochu mě popoháněl, když to bylo podle něj pomalé. On cítí správné tempo, což mně nějak nejde, ale zlepšuje se to. Jinak jsme bezvadní parťáci.

Měl Kalina k vašemu způsobu jízdy a k řízení kamionu ještě nějaké připomínky?

Asi tak sto milionů... V pravou chvíli však dokáže podržet a pochválit. Já zase umím těžké terény, a to mu asi imponuje.

Jaký prospěch pro vás mělo říjnové soustředění v Tunisku?

Juzek mi pořád vyhrožoval nějakými pistami. Z Ruska jsem pořádně nevěděl, co to je, ale v Tunisu jsem si to vyžral naplno. Rozbité pouštní trasy se spoustou děr, skoků a zatáček - tak prý vypadá devadesát procent Dakaru. A musí se to jet rychle. Jsou to muka a vrcholový sport, který nemá konce. Doufám, že to vydržím. Naopak miluju duny, to je nádhera.

Jak se připravujete na blížící se Dakar, pracujete třeba na kondici, abyste dvoutýdenní maraton v jihoamerických podmínkách vydržel?

V první řadě se snažím zhubnout, posiluju a saunuju. Na nějaké běhání už moc nejsem, tak alespoň držím dietu a žádný alkohol! Síla mi nechybí, hlavně aby vydržela kostra.

Jaký výsledek by vás při dakarské premiéře uspokojil?

Juzek mi vysvětlil, že nejpodstatnější je dojet a celý závod absolvovat bez ohledu na umístění. Jedině tak se dají získat zkušenosti. On navíc ví, že kdo udrží nervy na uzdě, stejně dojede někde kolem desátého místa. Auto na první desítku určitě má, ale kategorie kamionů je doslova nabitá hvězdami.

Jaký má v Polsku ohlas vaše angažmá v KM Racingu a účast na Rallye Dakar?

Odborná veřejnost vyčkává a lid o tom nic neví. V Polsku platí jenom úspěch, koneckonců jako všude jinde. Všechny zajímá, jak si povede v autě bývalý slavný skokan na lyžích Adam Malysz, ačkoliv je to docela nesmyslný projekt. A přitom Krzysztof Hołowczyc pojede na celkové prvenství. min

 

Zdroj: kmracing

Magazín Racing Life

Jezdci a týmy

 

 
 

 

 

 

Partneři

Návštěvníci
118
Články
2440
Odkazy
39
Počet zobrazených článků
3843200
Dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Minulý měsíc
Celkem
2723
2041
15726
39540
75031
3492636

Vaše IP: 54.234.190.237
Server : 2018-01-21 15:54:29

Back to Top