05.jpg

wvef.org
спасибо ivideosoft.com

Holandští a jak se dočtete, nejen holandští fandové mají svůj dakarský svátek pár týdnů před odjezdem posádek do přístavu v Le Havre. Koná se na rallykrosovém a sajdkárkrosovém okruhu Eurocircuit ve Valkenswaardu nedaleko Eindhovenu, a místo nemohlo být vybráno lépe. Dakar Pre-Proloog, jak akci pořadatelská televize RTL7 nazvala, je jak oslavou tohoto motoristického odvětví, tak velkolepou prezentací týmů a jejich partnerů před tisícovkami dychtivých fanoušků.

Akce se koná od roku 2005, kdy povážlivě začal růst počet domácích účastníků při pozornosti, kterou si dokázal svým comebackem vydobýt Jan de Rooy. Na Dakar přivedl nejen syna Gerarda, ale později i synovce Hanse Staceyho, jenž se rychle od strýce "trhnul" a založil vlastní velký tým ve spolupráci s automobilkou MAN, dále prohloubil snažení Hanse Bekxe, vstup sestavy sesterské automobilky Ginaf, která se šance chopila a postavila i bohatý klientský program. Dnešní účast Holanďanů je nejvelkolepější v historii, vždyť ze 75 posádek kamionů na startu v Mar del Plata jich posádky holandských týmů (byť se zahraničními piloty) obsadí minimálně třicet, a to je znovu víc než vloni, byť některé po celý rok dychtivými fandy očekávané novinky na sebe ještě musejí nechat počkat.

Protože není tak úplně podstatné, že ve finálové jízdě (postupovali do ní dva piloti s nejlepšími časy ze dvou možných rozjížděk na jeden okruh) zvítězil Gerard de Rooy před Marcelem Van Vlietem a Hansem Staceym (byť to leccos napovědělo o ambicích dotyčných), podívejme se na skvadru holandských týmů, abychom věděli, kdo s kým a čím vyrazí na Dakar, ještě předtím, než ASO v Paříži vyhlásí nový ročník i startovní listiny.

Pozornost domácích se tradičně váže primárně k týmu de Rooy. Ten se převlékl z oranžové barvy do zelena. Může za to jednak příchod hlavního generálního partnera, malajského Petronasu, a jednak status továrního týmu Iveco. Ve Valkenswaardu se objevily jen dva soutěžní kamiony z celkem pěti, které de Rooy na Dakaru nasadí. Toužebně očekávaný kapotový speciál Iveco Powerstar Torpedo pro Gerarda de Rooye už dokazuje svůj potenciál a oč hůře vypadá, o to lépe jezdí. Rychlé, lehké auto s nízkým těžištěm (vůz je o 25 cm nižší než dosavadní verze Trakker, s níž závodí Stacey) je podvozkově prakticky shodné s Trakkerem. V detailech i celkovém uspořádání není vůz tak "vymazlený" jako Lopraisův Jamal, ale favority Dakaru hledejme zde. Stejně tak i v případě Staceyho, byť ve Valkenswaardu působil na trati mírně rozháraně, agresivně a neklidně (oba vozy de Rooyů byly ovšem nevyvážené, bez rezerv a s prázdnými nádržemi). Třetím, kdo bude za de Rooye tvrdit muziku, se stejným Trakkerem, bude Ital Miki Biasion, který de Rooye (byť po jeho navigační chybě) porazil na nedávné Ralye OiLibya v Maroku, v žádné etapě nezaostal o více než několik minut. Těm dvěma bude krýt záda dvojice Pep Vila Roca a Jo Adua. Za pozornost stojí i velkolepé asistenční zázemí týmu s jednou (nebo dvěma?) osmikolkou Iveco a novou dvojicí krásných asistenčních Ivec 6x6, nově už bez ochranného rámu, s dálkovou kabinou a spoilery, i na silničním podvozku se silničními plášti... De Rooy využije ještě jednoho Iveca 4x4 s hydraulickou rukou.

Hlavním vyzyvatelem de Rooyů bude tým Eurol Veka MAN manažera Freda van Puttena. Je určitým zklamáním, že přes sliby tým nepředstavil nový speciál, a tak vyráží na Dakar s dvojicí vylepšených speciálů variant kit (pro Marcela Van Vlieta a Petera Versluise), jedním starším speciálem po Staceym (Pascal de Baar) a také přijal do svých řad speciál z dílen německého nástavbáře Toni Maurera, který stejně jako v minulých dvou ročnících Silk Way Rally povede Franz Echter s tradiční stálou zkušenou posádkou (Detlef Ruf, Artur

Klein). Má-li někdo z červenobílé sestavy pořádně kousat, měl by to být právě tento vůz, technicky asi nejzajímavější z celého víkendového klání. Všechny zbylé kamiony Veky dostaly nové úhlednější nástavby dle poslední módy (tedy bez podlahy a přední stěny), s nimiž to kamionům opravdu sluší, teď jen potvrdit to výsledkově. Bude zajímavé sledovat, jak de Rooyovi, Lopraisovi a Kamazům bude stačit zkušený harcovník Echter s vozem, který se technicky všem okolo přece jen vymyká.

Ginaf prožívá období přerodu. Stavba nového vozu se nestihla, a tak vyráží na Dakar "jen" s upravenou koncepcí pérování. Všechny speciály X2222 SP (týká se to tovární sestavy Van Ginkela a k němu ještě klientských van den Brinka, Sminka, Lammerse a Belliny) přešly na koncepci pérování nezávisle zavěšených kol vzduchovými vaky a teleskopickými tlumiči Reiger – přičemž tlumení od Reigeru dostal i nově zabudovaný přední torzní stabilizátor (zadní je s pevnými táhly). Sestavu spřízněných posádek Ginafů s tuhými nápravami tvoří Gerard van Veenendaal (vůz Ginaf Rally Service po Edwinu van Ginkelovi), Richart Huzink (dříve oranžový speciál s motorem DAF po Marcelovi Schoo) a Martien Hol (speciál týmu Mammoet, dvojka van den Brinka, prý vznikl přebudováním loňského van Eerdova Jumbo Dafu). Jestliže jsem u Veky rozplýval nad vzhledem vozů, pro Ginaf to rozhodně neplatí. Pryč je doba velkých patnáctipalcových plášťů, s těmi čtrnáctipalcovými Ginafům vzhledově něco chybí, k tomu ještě opravdu nevzhledné nástavby s ledabyle nataženou plachtou u Van Ginkela i van den Brinka. Na vzhled se ovšem na trati nehraje a Van Ginkel na Silk Wayi ukázal, že dokáže hrát minimálně druhé housle.

Další početnou sestavou bude tým xDakar/Jumbo. Momentálně stavebně nejplodnější družina staví krásné speciály DAF CF85 a pro Dakar 2012 inovovala koncepci vozů. Na podvozku bohužel zůstalo vše při starém, ale nástavba i celkové rozložení funkčních celků ve vozidle i vyvážení stojí za pozornost.Trojici speciálů bude tvořit žlutý "Jumbo" pro Van Eerda (ve Valkenswaardu nesoutěžil), slonová kost pro van den Bosche (ještě o něm bude řeč) a bílý s delší kabinou pro Timmermanse. K nim ještě připočtěme modrý DAF v loňské verzi pro Aarta Schoenese, který ale moc ambicí ve výsledkové listině nemá.

U xDakaru ale budou mít ještě starosti – zejména van den Boschův kamion se při doskocích nevedl úplně optimálně a ve druhém kole s ním jezdec zbytečnou chybou lehl na levý bok. Kromě nechtěné publicity, o kterou se postarali hyenističtí fotografové v čele s autorem těchto řádků, ho čekají i karosářské práce na kabině i nástavbě. Van den Bosch vyválel svůj Daf už na Dakaru a tohle druhé varování, které navíc celý zbytek programu pozdrželo o hodinu a čtvrt, a to ještě díky skvělé pomoci armádních ženistů) by jistě rád bral jako poslední.

Kdo dál?

Tradičně Hans Bekx – vloni hrůzně sešrotoval svůj Daf po pár kilometrech první etapy a letos by jistě rád dojel dál. Podvozkově žádné experimenty neudělal, ale má k dispozici verzi variant kit, s odlehčenou nástavbou a novým rozložením vah, stejně tak i novým agregátem Paccar. Ve Valkenswaardu zajel slušně, byť ambiciózní "vlčáci" od Veky a de Rooye byli nad jeho síly. Ale vzpomeňte na jeho tažení Dakarem 2005. Dlužno však připomenout, že od té doby učinila většina soupeřů pořádný krok vpřed, podstatně delší než Bekx, který navíc oba krásné Dafy dostavěl týden před akcí a nemá tudíž nic natestováno.

Kdo stojí za pozornost dál?

Johan Elfrink je zpět, sešrotovanou karoserii po havárii z poslední etapy SWR nechal v Rusku a na základě starého vozu postavil nový. Nepodceňujme hbitý a lehký Axor, Elfrink s ním umí a i on se ve Valkenswaardu vytasil s nastavitelným tlumičem torzního stabilizátoru. Tradičními účastníky jsou starší Ginaf "hranáč", tentokrát po repasi v sestavě Friends of Dakar či Van Lankveld s hranatým Dafem týmu Afraja, kdysi s ním jezdil de Rooy, snad v roce 2003-2004. Tým Autotrack.nl nasazuje na Dakar především krásné žluté Mitsubishi MPR13 s Tonniem van Deijnem, ale za něj i rychlou asistenci s Dafem po Bekxovi (a nástavbou zřejmě po van Eerdovi), který tentokráte povede Fons Jans. Mimochodem, tak jako se v Holandsku nacházejí peníze pro vysloužilé speciály WRC, platí to i pro extovární Mitsubishi. Čtveřice Racing Lancerů totiž do Argentiny vyrazí v řadách holandských týmů.

Na závěr alespoň myšlenka na to, jaké by to bylo, kdyby se v Česku našel pořadatel podobné, byť menší akce pro české týmy. Škoda, utopie. Preproloog ve Valkenswaardu je totiž impozantní a monumentální, za pomoci silné televize je navíc výtečnou ukázkou popularizace dakarského závodění. Přestože v domácích krajích není ekonomická síla Holandska, schopností vyvíjet konkurenceschopnou techniku se Češi Holanďanům vyrovnají a mnohdy je i předčí.

 

Jiří Vintr

Magazín Racing Life

Jezdci a týmy

 

 
 

 

 

 

Partneři

Návštěvníci
118
Články
2440
Odkazy
39
Počet zobrazených článků
3843783
Dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Minulý měsíc
Celkem
330
3821
330
40968
75031
3494064

Vaše IP: 54.234.0.2
Server : 2018-01-22 03:13:30

Back to Top