03.jpg

wvef.org
спасибо ivideosoft.com

Ještě nikdy neprošla sborná ruského Kamazu takovou generační obměnou jako při letošním Dakaru. Obvyklé konstanty továrního týmu, dvojice Čagin-Kabirov, která udávala trend závodění na špici kategorie kamionů posledních patnáct let, při letošním Dakaru neuvidíme. Přesto, nebo naopak právě proto, nás čeká neméně zajímavý závod těžké vozby, možná však i daleko zajímavější než předtím.

Na Dakar 2012 vyráží hned pětice Kamazů – čtyři tovární a jeden klientský, v rámci kazašské formace Astana, řízený Arturem Ardavičusem. Rusové si po léta pozorně pěstovali svoji kamazovskou juniorku. Každý z mladých pilotů, kteří mají po Čaginovi i Kabirovovi převzít otěže, má za volantem ostrého kamionu nebo v úloze spolujezdce na Dakaru odježděno několikanásobně více než kdokoli z nejbližších konkurentů na západ od Moskvy. Zakomponování nových tváří, které mají být budoucností ruského týmu, se dělo dlouhodobě, systematicky a citlivě. Vždyť všichni ladí piloti budou pod dohledem ostřílených spolujezdců, ověnčených dakarskými vavříny. Je tedy právě nyní největší šance Rusy porazit?

Tři ostré Kamazy povedou tři posádky, u kterých se dravé mládí snoubí s filigránskou zkušeností. Jasnou jezdeckou jedničkou pravděpodobně bude Eduard Nikolajev, který po Čaginovi zdědil skvělého navigátora a mechanika Sergeje Savostina a mechanikem bude Vladimir Rybakov. Dvojkou bude mladý 24letý Ajrat Mardějev, jemuž bude číst noty velezkušený Ajdar Běljajev (celá léta je četl Kabirovovi), s mechanikem Šibalovem. Trojkou do party je Andrej Karginov, kterého bude navigovat další Kabirovův exparťák Andrej Mokjejev a mechanik Igor Děvjatkin. Jedinou ryzí rapid assistance v soutěži kamionů bude tvořit Ilgizar Mardějev, táta Ajrata, který mu při letošním Dakaru dělal spolujezdce a který sice poveze několik set kilogramů náhradních dílů, elektrocentrálu i svářečku, sám však už několikrát ukázal, že je navýsost kompetentním domestikem do té míry, že i s takovou zátěží dokončil Dakar na čtvrtém místě. Ve 53 letech je právě onou zkušeností v zádech, kterou mladí piloti potřebují.

Všichni tři mladíci, z nichž Nikolajev byl už dříve určen jako Čaginův nástupce a jezdecky je proti svým kolegům přece jen o něco vepředu, prodělali bouřlivý vývoj. Šéf týmu Jakubov je nechal tváří v tvář pouštní výzvě na Desert Challenge 2011. Jestliže ještě na loňské Silk Way Rally Karginov i mladý Mardějev přece jen zaostávali a nesměle se pohybovali ve druhé polovině první desítky, letos už Karginov naprosto konzistentně bojoval o čelo a Mardějev vyhrál na Silk Way dvě etapy! To vše prosím se starší specifikací kamionu, v případě Mardějeva doknce s typem 4911 s motorem vpředu. Právě ta je pro Rusy také minulostí. Na Dakar vyrazí trojice zbrusu nových speciálů poslední evoluce, která je mezi kamionéry na Dakaru právem považovaná za to nejlepší a nejlépe otestované vozidlo, co momentálně po dálkových soutěžích jezdí. K celku přispívá každý detail modelu Kamaz 4326-9, nižší stavba a téměř ideální rozložení vah pak přispívají k dobrým jízdním vlastnostem stejně jako přepracovaná péra, regulovatelné tlumení zkrutných stabilizátorů nebo kabina posunutá co nejvíce vzad. K tomu přičtěte čtveřici nebo pětici vybavených asistenčních šestikolek a řídící tandem Jakubov-Čagin a brzy naznáte, že Rusové se o budoucnost rozhodně bát nemusejí.

Prosadí se tedy Kamaz i pojedenácté? Má k tomu všechny předpoklady, zároveň však už dlouho (pokud někdy vůbec) nebyla nejužší špička tak početná a tak vyrovnaná a také hladová po úspěchu jako právě letos. Snad právě to činí pozici nadějných, ale relativně zkušených ruských mladíků za volanty ještě těžší. Kabirov i Čagin by ji brali jako rutinní výzvu.

 

Jiří Vintr

Magazín Racing Life

Jezdci a týmy

 

 
 

 

 

 

Partneři

Návštěvníci
118
Články
2440
Odkazy
39
Počet zobrazených článků
3843785
Dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Minulý měsíc
Celkem
336
3821
336
40974
75031
3494070

Vaše IP: 54.234.0.2
Server : 2018-01-22 03:15:08

Back to Top