05.jpg

wvef.org
спасибо ivideosoft.com

Hlavně práce na čtyřkolovém motocyklu pro Rallye Dakar zaměstnává v těchto dnech člena stáje KM Racing Martina Plechatého, který se na Nový rok v Buenos Aires postaví teprve podruhé na start nejproslulejšího motoristického dobrodružství.

Letošní premiéra na jihoamerických cestách pro něj skončila předčasně v páté etapě po nehodě, při níž si při pádu pochroumal pravé rameno. Právě proto chce své další vystoupení pojmout tak, aby tentokrát projel cílovou rampou. V osudné erzetě na chilském území se dostal do vedení, ale podle svých slov z toho nezpanikařil. Na rovném úseku dokonce zvolnil, aby zkontroloval navigaci. Sklonil hlavu nad řidítka, ale to byla chyba. Když se za okamžik opět podíval před sebe, spatřil příkop. „Nebyl sice moc hluboký, ale na to, abych ho bez úhony zdolal, bych musel jet menší rychlostí než stovkou. Výsledkem karambolu bylo vykloubení ramene,“ vzpomínal rodilý Mladoboleslavák.

Zraněné rameno se obešlo bez operace

Ještě v průběhu soutěže odcestoval domů. Lékaři v Motolské nemocnici diagnostikovali vážné natržení vazu v ramenním kloubu, vychýlenou klíční kost a rýhu v kloubní jamce. „Váhali nad operací, přikláněli se k ní v případě, že by se vaz úplně utrhl. Proto jsem odjel na závody do Itálie a čekal, co se stane. Vaz kupodivu vydržel, a tak se rameno léčilo konzervativně a docela úspěšně. Popravdě se ozývá jen při změnách počasí, nebo když pravačkou víc zaberu, ale na čtyřkolce se s tím jezdit dá,“ pochvaluje si Plechatý.

Strach má jedině z dalšího pádu. „Těžko říct, co by se mohlo stát, ale momentálně mohu říct, že mě rameno při ježdění zdravotně nelimituje,“ upozorňuje a dokládá to sportovními úspěchy. „V Itálii jsem byl třetí, v Německu jsem vyhrál, ale pak jsem v šampionátu Baja nepokračoval a jezdil spíš menší závody u nás. Bylo potřeba dohnat manko v práci, v létě jsem vynahrazoval častou nepřítomnost rodině a teď už se zase plně věnuji přípravám na Dakar.“

Přednost dostal karburátor

Jednou ze změn, které mu mají dopomoci k úspěšnému dokončení maratónské legendy, je změna stroje. Po dohodě s vedením týmu a slavným kolegou a konstruktérem Josefem Macháčkem neusedne Plechatý na nejnovější speciál Yamaha Raptor, ale na model, s nímž loni závodil právě Macháček. „Pepa, nový týmový kolega Lukasz Laskawiec a další Polák Rafal Sonik budou mít k dispozici čtyřkolky vybavené vstřikováním do motoru, já pojedu s karburátorem,“ vysvětluje jezdec.

„Verze s karburátorem je pro mě finančně dostupnější, svou roli při volbě sehrála i zkušenost z květového testování v Tunisku,“ pokračuje. „Tam jsem nebyl se vstřikovačem úplně spokojený, ale nakonec jsem se rozhodl pro karburátor hlavně kvůli tomu, že mi na něm připadá najít závadu někde v poušti snadnější než na elektronice vstřikování.“

Podle hesla dva se perou a třetí se směje

Martin má zároveň proti dakarské premiéře v úmyslu změnit na jihoamerickém kontinentu taktiku. „Chci se na začátku posunout, ale směrem dozadu. Útok, který jsem se snažil v Chile předvést, byl úplně zbytečný. Zkušenost mi teď říká, že se nebudu zkraje soutěže tlačit dopředu. Rád bych, kdyby mi vyšla taktika v duchu dva se perou a třetí se směje. Myslím, že právě takový scénář se dá v lednu očekávat,“ plánuje čtyřkolkář, podle jehož mínění se v nadcházejícím ročníku strhne obrovská bitva mezi Mecháčkem a letošním vítězem Marcosem Patronellim.

„Předpokládám, že v prvních etapách to bude pořádná mela. Pro mě bude určitě výhodnější spíš vyčkávat a o případném útoku se rozhodovat až podle vývoje závodu. Je totiž strašně dlouhý a zároveň dost záludný. Vzhledem k osudnému okamžiku z letošní havárie pojedu v náročném terénu spíš na oči a při kontrole navigace výrazně zpomalím nebo raději úplně zastavím,“ dodává Plechatý

 

Milan Novotný - 12.10.20010

Magazín Racing Life

Jezdci a týmy

 

 
 

 

 

 

Partneři

Návštěvníci
118
Články
2440
Odkazy
39
Počet zobrazených článků
3843820
Dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Minulý měsíc
Celkem
412
3821
412
41050
75031
3494146

Vaše IP: 54.234.0.2
Server : 2018-01-22 03:33:43

Back to Top