05.jpg

wvef.org
спасибо ivideosoft.com
Image Start na dvanáctou dakarskou etapu z Fiambaly do městečka La Rioja byl pro Lizku 4x4 Dakar MS - rallytruck týmu posledním. „Hned asi po dvou kilometrech od startu jsme zapadli do písku.

Měli jsme celý zadek zahrabaný až po korbu a museli jsme hrabat,“ řekl první pilot závoďáku Marek Spáčil. Kvůli problémům s nápravami se v závodu nedalo pokračovat dál. Kola nezabírala tak, aby se auto pískem protlačilo a to byly teprve první metry dun. Ty tvořily velkou část čtvrtečního speciálu. Posádka se proto domluvila, že nebude dál v závodu pokračovat. „Chybí nám náhradní díly, abychom auto opravili a pokračovali dál,“ vysvětlil Marek.

Problém se projevil už před několika dny. Mechanici jej řešili v rámci svých možností úpravami náprav. Nepodařilo se však docílit toho, aby všechna čtyři kola zabírala stejnou silou. „Třináctého ledna byl pro nás smolný den. Den před tím jsme řešili pokažený chladič řízení, pak přišly defekty a nejhorší byl porouchaný reduktor, který nás postavil mimo hru. Kdyby jsme měli náhradní díly, myslím, že by to mohlo dopadnout jinak,“ podělil se o svůj názor navigátor Jarda Lamač. Podle šéfa týmových mechaniků výrobci náprav nedodali včas před odjezdem závoďáku díly, které by nyní pomohly. Celý MS - rallytruck tým nyní bude pokračovat s dakarskou karavanou ve směru závodu až do Buenos Aires. Svou kapitolu v Rallye Dakar 2009 posádka Liazu 4x4 Dakar končí na sedmé pozici. „Víme, že jsme schopni konkurovat závodníkům s nejlepší technikou. je to pro nás výzva do dalšího boje do dalšího závodění. Teď jsme si to vyzkoušeli a můžeme vychytat co udělat jinak,“ dodal Marek.

A jak se na to dívá zbytek závodníků MS - rallytruck týmu? „Myslím, že to byl můj nejhorší Dakar za sedm let,“ narážel na náročnou jihoamerickou verzi rallye navigátor Jarda Lamač. „Jednu takto rozbíjející jsem zažil v devadesátým osmým roce. Toto je o rozbíjení techniky a ne o závodění. Myslím, že to asi ve druhé polovině závodu organizátorům došlo, že to přepálili a rušili nesmyslně etapy a schovávali se za počasí,“ pokračoval Jarda. Důkazem tvrdé selekce byl poloprázdný bivak ve Fiambale, kam mohli kvůli čtvrteční maratónské etapě jen závodníci. „Toto není závod, toto je vědomá destrukce aut,“ dodal Jarda.

Jak by Jarda reagoval na nabídku jet další Dakar? „ Už v jedné té rozbíjecí etapě jsem si říkal, že se na to vykašlu. Ale jak říká Pepa Kalina, Dakar je droga. Kdyby mi to Marek příště nabídl, asi bych těžko říkal ne,“ řekl navigátor.

Druhý pilot zelené Lizaky Zdenek Kubeša Rallye Dakar, stejně jako první pilot Marek Spáčil, absolvoval v roli závodníka poprvé. Do závodu by prý šel znovu, ale s ročním odkladem. „Jel bych, ale ne tímto autem. Muselo by se celé postavit nové. Muselo by mít jiný podvozek, jiné nápravy, jiné tlumiče a podobně. Kdyby přišla nabídka znovu, řekl bych ano, ale viděl bych to tak rok vynechat, postavit auto znovu, pořádně nachystat a pak teprve vyrazit,“ viděl to jasně Zdeněk a pokračoval: „Co jsme se bavili se zkušenějšími závodníky, tak se shodují na tom, že tato rallye je mnohem náročnější než Afrika,“ konstatoval Zdeněk.

Z nutného konce závodu nejsou smutní jen závodníci a fanoušci týmu, ale i někteří argentinci a zástupci konkurenčních týmů. „Pro mě je strašně příjemný, že se naše auto líbí, že dokázalo zaujmout designem. Spousta lidí i soutěžících nám řekla, že se máme strašně krásný kamion. Ve Fiambale za mnou přišel domorodec a říkal, že se synem závod sledují a naše auto se jim hodně líbí a fandí nám,“ řekl Jarda Lamač.

Další etapa zbylé dakarské závodníky vede do Cordoby. Na více než sedmi stech kilometrech je naplánovaný pěti set kilometrový speciál po prašných, klikatých, štěrkových pistách.

Zuzanka Pršalová

Světlo modeluje

Hlavním partnerem portálu Dakar.cz je obchodní dům Hocker.cz

Kuchyňské dozy Zippo zapalovače klasika on-line Karnevalové kostýmy a masky pro karneval | Svítidla a osvětlení

Magazín Racing Life

Jezdci a týmy

 

 
 

 

 

 

Partneři

Návštěvníci
117
Články
2440
Odkazy
39
Počet zobrazených článků
3839111
Dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Minulý měsíc
Celkem
997
1951
6433
30247
75031
3483343

Vaše IP: 54.91.16.95
Server : 2018-01-18 07:04:10

Back to Top