01.jpg

wvef.org
спасибо ivideosoft.com

Celý článek Kategorie kamiónů, i když listina nevypadá jako zcela úplná, to je doslova koncentrovaná kvalita. Špička medailových aspirantů se nebývale rozšířila, a to na 10-12 strojů. Do budoucích let se pravděpodobně dále už nijak divoce rozšiřovat nebude, zato její kvalita poroste co do intenzity. Kategorie kamiónů s sebou také nese nejmenší procento nováčků - je tedy, na rozdíl od motocyklové kategorie, ztělesněním zkušenosti. Bylo by nezdvořilé nezačít od domova. Tým Karla Lopraise už v létě ohlásil start dvou ostrých vozů, z nichž ten druhý měl řídit Karlův syn Leo.

Fotogalerie / Rozcestník jednotlivých galerií

Realita je však taková,že Leoš nepojede - nešťastně si narazil páteř při jednom ze skoků při testování vozu, a tak druhý vůz bohužel zůstává doma. Druhý vůz měl na trati působit jako tzv. rapid assistance. Ačkoli tým Tomáše Tomečka v době zveřejnění listin ještě oficiální informaci nevydal, již teď je dle seznamu jasné, že v Kopřivnici vznikl nový soutěžní speciál, díky němuž se Tomeček i pro mezinárodní veřejnost vynoří z anonymity a stínu André Azeveda, ačkoli, jak všichni víme, posledních šest Dakarů skutečně odpilotoval a patřil pokaždé do nejužší špičky. Mluvme tedy řečí strohých údajů: do stávajícího vozu usedne André Azevedo, jako navigátor jeho bratranec Luiz a jako mechanik Jaromír Martinec. Do nového vozu, který je v listině uváděn nikoli jako součást týmu Petrobras, ale jako tým Livescore (jméno hlavního partnera), usedne Tomáš Tomeček, jako navigátor Vojtěch Morávek a jako mechanik Australan Michael Tanaka. Léty prověřená a osvědčená trojka Tomeček, Martinec, Azevedo se tedy v malém týmu rozděluje, ale na trati bude dozajista spolupracovat.

A nyní kaskáda soupeřů. Nelze nezačít největšími favority, a to týmem Kamaz Master. Nic nového pod sluncem, Čagin a Kabirov s ambicemi na prvenství, Mardějev v těsném závěsu jako RA. Abychom byli přesnější: jedničkou je samozřejmě legendární posádka čtyřnásobných vítězů Čagin, Jakubov, Savostin, kterou může kdykoli zastopit trojka Kabirov, Běljajev, Mokjejev. Mardějevovu posádku doplňují Konopko a Golub. O maximalistických ambicích sebevědomého týmu z Tatarstánu nemá cenu se zmiňovat, výsledky posledních let hovoří za vše. Překazit mu to má opět posílený a s maximálními ambicemi jedoucí tým Gauloises de Rooy, samozřejmě se speciály DAF, oproti loňsku dále vylepšenými. Posádka Gerarda de Rooye s Tomem Colsoulem a Arno Slaatsem se nezměnila, Gerardův otec Jan, hlavní hybná síla a majitel týmu, k sobě posadí navigátora Danyho Colebunderse a mechanika Clemense Smulderse. Jako RA pojede s de Rooyův bývalý mechanik Hugo Duisters. Nasazení maximální - vyjde to? Oficiální premiéra týmu ještě neproběhla, teprve po ní se dozvíme větší podrobnosti o vozech. Hans Bekx svůj DAF nově přestavěl a otestoval na maďarské baje. V plánu má rozhodně lepší než loňské osmé místo, dopomoci mu k tomu má nejen nový podvozek jeho dafu, ale i nový osmisetkoňový motor. Jako RA mu pojede soukromník Jan Govaere, který pojede s Bekxovým starším, ale silným a robustním kamiónem Ginaf M2223.

Velká neznámá a okouzlení technickou avantgardou, to je speciál Ginaf X2222 SP s nezávislým zavěšením kol a hydropneumatickým pérováním. I tentokrát jedou dva vozy, jeden v holandském týmu Ginaf Rally POwer a jeden v belgickém týmu AD Sport. Řidiči jsou stejní jako loni - Wuf Van Ginkel a Albert Vanierschot. Nedostatek zkušeností jezdeckých i z pravidelných účastí na Dakaru má nahradit nejen unikátní koncepce podvozku, ale hlavně nový motor caterpillar C18 o výkonu 950 koní. Synovec Jana de Rooye Hans Stacey byl sice rád, že mohl loni pilotovat rychlý daf svého strýce, ale úloha týmové trojky mu neseděla.. Ve spolupráci s holndským zastoupením firmy MAn proto postavil dva nové speciály MAN TG-A s motorem o výkonu cca 650 koní. Jako RA Staceymu s totožným vozem pojede bývalý parťák Toon Van Genugten. Tým si první rok nedělá ambice na vítězství a je otázkou, jak se bude syrový vůz během své první účasti chovat. Stacey se konstrukčně inspirooval v de Rooyových vozech, auto bude jistě rychlé, ale jezdec zničil první motor už na začátku testování. Nelze zapomenout na tradiční inventář Dakaru, Japonce Jošimasu Sugavaru. I on bude mít v záloze RA řízené svým synem Teruhitem.

Výčet favoritů bychom mohli ukončit, ale zajímavé jsou i psádky, které pojedou o druhou desítku. Kromě našeho Martina Macíka, který by se v ní měl pohybovat, jmenujme Belgičana Govaereho na Ginafu, kvalitní unimogy Italů Panseriho a Vismary, velmi rychlé servismany Reifa (KTM), Versina (Schlesser), Petita (Nissan) či Molinu (Groine), rychlého Francouze Jacquota (tým Lur"O"Dakar) nebo skromnými vozy Iveco oplývající, leč rallyovými legendami disponující tým Motorsport Italia. Kdo že jsou těmi hvězdami? Nikdo menší než Miki Biasion (a v kabině má skvělé "perliniovce" Albiera a Diamanteho) a Fin Markku Alen. Ženy jedou dvě - krom známé Portugalky Liz Jacinto je to Italka Luisa Trucco, která do svého Mercedesu usedne po bok známého unimogáře Paccaniho. Překvapivě zatím chybí velmi dobrá Francouzka Aline Rambeau nebo belgický veterán Bezemer, který vozil jako navigátora v poslendích dvou letech brankáře Jean-Marie Pfaffa.

Jiří Vintr

Pojeďte s námi na Dakar ... Expedie 2005

Magazín Racing Life

Jezdci a týmy

 

 
 

 

 

 

Partneři

Návštěvníci
117
Články
2440
Odkazy
39
Počet zobrazených článků
3840604
Dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Minulý měsíc
Celkem
420
3463
9319
33133
75031
3486229

Vaše IP: 54.83.81.52
Server : 2018-01-19 06:47:59

Back to Top