01.jpg

wvef.org
спасибо ivideosoft.com

Celý článek Kdybych byl novinářem, mohl bych spekulovat nad jednotlivými etapami celé dny a rozbory by plnily stránky odborného tisku. Co etapa, to článek. Po dvaceti letech zkušeností bych toho napovídal spoustu a většina teorií by dokonce nebyla ani tak nesmyslná. Jenomže Dakar je krásný právě tím, že dokáže popírat jakékoliv teorie a jediné co platí nesporně, je fakt, že končí v cíli. Dokonce ani ne v Dakaru, jak už jsme se několikrát přesvědčili. Takže jistého není nic!

Zkusíme tedy fabulovat úplně nezávazně a bez pocitu odpovědnosti. Řekněme takhle: co uvidí Karel Loprais a jeho hoši předním oknem svého kamionu od Silvestra roku 2004 a na nový rok 2005? 31.12.nic moc dlouhého. 5 km pláže u Barcelony s umělými hrby, mokrým pískem a hlubokými kolejemi. Nestálo by to za zmínku, pokud by tahle mikroložka nebyla startovacím můstkem do dalších etap. A ještě !! Statisíce Španělů kolem trati. To zavazuje a všichni účastníci to tak chápou. Další podobná atrakce se odehraje 1.1. na letišti u Granady. Méně, zato více bahna a s tím spojené mytí kamionu někde u pumpy na dálnici. V časovce pucovat náklaďák, což znamená rychle, to je docela nepříjemný závod. Pokud by bahno na autě uschlo v Africe na cement, rozlučte se s opravami.

Fotogalerie / Rozcestník jednotlivých galerií

A už jsme tam i když ne tak docela. První africká RZ uprostřed Maroka je jenom takových legračních 140 km. Ale hrůza! Kličkování v zahradách a vesnicích, tisíce cest, kamenné můstky a terasy zaseknuté do svahu a veselí marokánci mávající všemi směry, jen ne tam kam vede trasa. A ztráty vteřin, nedej bože minut jsou už dramatické. A všichni jednou. I ti nováčci a že jich tam letos bude! Ještě nevědí, že se musí začít opatrně, že to je jenom taková „rozpinkávačka“. Ale mazákům nezbývá, než držet krok, protože nazítří by taky mohli startovat až někde na chvostu a znáte to: kdo pozdě chodí, sám sobě atd. Opravdu to začne až 4.1. v etapě Agadir Smara. To už je čtyřstovka a konečně poušť. Všechny ty legrace před tím mají jenom jeden význam. Pozice na startu. Pro nás jistě žádná sláva.

V technických RZ jsou osobní vozy prostě rychlejší a několikavteřinová ztráta na jiný kamion může mezi nás zasunout i desítku jezdců v osobácích, kteří začnou v klasické poušti prostě překážet. To je ovšem pro Dakar typické. Čím více jsi vpředu, tím více máš výhod. A chudáci opozdilici. Opravdový Dakar nastane v následující etapě do Zueratu. Pro nás bohužel asi nejhorší vyhlídky. Nenáročný terén a rychlost.

To, čemu pohrdlivě říkáme „pláně“. Při nově zavedeném rychlostním limitu, by to snad neměla být taková tragedie, ale přece jenom jsme raději, když vidíme soupeře programově rozbíjející svoje vozy v nějakých kamenitých pastech. Ze Zueratu do Tichitu 6.1. už přestává všechna zábava. Dokonce bych řekl, že tahle etapa může rozhodnout závod. Ne snad svoji obtížností. Ani délkou téměř 700 km. Ona totiž končí uzavřeným parkovištěm a to znamená žádný servis !! A kdo to zvládne rychle a s relativně neporušenou technikou může se odvážně pustit do etapy Tichit-Tidjigdja. 500 strašlivých kilometrů s roztřepaným vozem. Duny, soliska, skály a mizerná navigace. Také únava, nevyspání a deprese. V cíli čeká jediná radost. Asistenční vozy a mechanici. Bude to dlouhá noc, protože přichází poslední etapa před polovinou a ta je úžasná. Nováčci, kteří ještě jedou proklínají den svého zrození. Z černých skal se noří rovnou do měkkého zlatého písku. Duny vyrůstají rovnou z kamení. Údolí jsou zavátá a kaňony náhle končí. 360 kilometrů zoufalství a potom . . . . . . . Atar a den odpočinku. Ha ha.... pokračování...

Magazín Racing Life

Jezdci a týmy

 

 
 

 

 

 

Partneři

Návštěvníci
117
Články
2440
Odkazy
39
Počet zobrazených článků
3839770
Dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Minulý měsíc
Celkem
2052
1951
7488
31302
75031
3484398

Vaše IP: 54.234.0.2
Server : 2018-01-18 10:50:10

Back to Top