03.jpg

wvef.org
спасибо ivideosoft.com

Celý článek Trvalo to 13 let, než se Jan de Rooy vrátil zpět na Dakar. I když jej vyhrál jen jednou, stal se jednou z nejobletovanějších celebrit soutěže, snad i díky legendárním konstrukcím z 80. let. První ponávratová účast znamenala nové sbírání zkušeností, ta druhá se nesla už ve velkém stylu a vyrovnaném boji o nejvyšší příčky - a ta třetí? Oprávněně se lze domnívat, že ambice jsou pouze ty nejvyšší!

Fotogalerie / Rozcestník jednotlivých galerií

Do nového ročníku jde tým de Rooy s patrně nejvyšším nasazením ze všech kamionových ekip. Během roku zúročil zkušenosti a postavil dva úplně nové trucky. Vozy, které se tak skvěle představily v minulém ročníku, jako by už byly zastaralé. Svůj loňský vůz prodal de Rooy Hansi Staceymu, který s ním pojede v závodě se soukromými sponzory, zjevně však s asistenčními úkoly pro de Rooye. Druhý vůz, se kterým Gerard de Rooy havaroval, bude Yvo Geusens řídit jako asistenční mimo soutěž. Všem bude ještěasistovat servisní šestikolka.

Fotogalerie / Rozcestník jednotlivých galerií

Nové kamióny působí skutečně impresívně. Ačkoliv jsou na první pohled patrné především vizuální změny v podobě nové snížené nástavby z lehkých slitin, jiného rámu kabiny, nových tlumičů od americké firmy Fox, přepracovaného zavěšení náprav apod., hlavní změny se prý udály na motoru. Když byl de Rooy dotázán ohledně výkonu motoru, jen se pousmál: "Už posledně jsem měl pod pedálem víc jak 700 koní." Ačkoliv jsou pro letošní ročník předepsány restriktory, ke zpomalení kategorie kamionů určitě nedojde. Jejich instalace měla tak minimální vliv, že např. tým de Rooy u svých vozů udává 800 koní a protože snad všechny týmy z různých důvodů výkonové charakteristiky svých vozů tají, lze se jen domnívat, jaká je vlastně skutečnost. Motor byl dále o 25 kg odlehčen a celý vůz včetně paliva váží neuvěřitelných 8800 kg, což je cca o 1500 kg méně než váží tatrovky.

Fotogalerie / Rozcestník jednotlivých galerií

Při posledním vystoupení tým sužovaly problémy s tlumiči pérování. Tentokrát by mělo být vše v pořádku. Tým odložil loňské oehlinsy a nasadil nové, od americké firmy Fox, zároveň je podrobil intenzivnímu testování v Maroku - s uspokojivými výsledky. Vůbec natestováno mají vozy i posádky dost. kromě papá de Rooye se všichni podrobili tréninkovému programu pod vedením zkušeného fyzioterapeuta fotbalového klubu PSV Eindhoven. Posádky jsou velmi podobné jako vloni. Hlavní změnou je přechod Yvo Geusense z navigátorské sedačky od Jana de Rooye za volant asistenční čtyřkolky.

V posádce jej nahradil Dany Colebunders, velezkušený navigátor klasických rally, známý zejména jako spolujezdec legendárního Patricka Snijerse. Doprovodnou šestikolku řídí zkušený Leo Donkers. Nyní pár zákulisních střípků. Bůhví proč, všechny týmy si hlídají informace o výkonech svých vozů. Rusové jej minimálně o 100 koní podsazují, Tomáš Tomeček jej letos ani neudává, Sugawara udává irelevantní výkon sériového motoru, no a u vozů DAF je to podobné. Továrna podporuje své dakarské týmy intenzivně, zejména však v oblasti vývoje motorů, kde navazuje na bohaté zkušenosti z nedlouhého působení v okruhovém truck racingu. Podle našich tajných informací ví skutečný výkon snad jen motoráři v DAFu a majitelé týmů, kteří o výkonu snad ani nesmějí mluvit. Dozvěděli jsme se také, že ze všech klientských týmů mají motor naladěn nejvýše právě u de Rooyů, ostatní se výkonově pohybují okolo 700 koní. Výjimku tvoří AD Sport, který udává až 900 koní v motoru DAF svého Ginafu, snad prý s použitím speciálních komponentů Caterpillar.

Zástupci továrny se však dušují, že oba Ginafy s nezávislým zavěšením jsou zcela identické. K testování holandských vozů se váže zajímavá historka, která se stala na polygonu DAFu v Eindhovenu. Testovaly se reakce na terénní schod o výšce 30 cm s postupným šikmým nájezdem. Když na rampu najel de Rooy v rychlosti asi 100 km/h, vůz se vznesl a uletěl zhruba 20 metrů. Všichni zatleskali, ale daný stav nebyl ideální, nicméně odpovídal použití klasických tuhých náprav. Poté na rampu vjel ve stejné rychlosti Ginaf týmu AD Sport. Nezávislé zavěšení vykonalo své, stejně jako hydraulické odpružení a tlumení. Vůz se jen lehce zhoupl a zadní náprava se vznesla snad o nějakých 5 centimetrů, tak velký to byl rozdíl. De Rooy si prý potom videozáznam celé akce přehrával aspoň hodinu, mlčel a občas kroutil hlavou... Má tedy tým nějakou slabinu? Papírově snad ne, ale obrátit se proti němu mohou jeho vlastní vysoké ambice, pravděpodobně velmi vysoké temto od prvních etap a snaha překonat své holandské soupeře. Mimochodem - mluví-li Jan de Rooy o soupeřích, zmiňuje pouze Rusy. Výkonově na tom budou podobně, ale všichni víme, že tatrovácké týmy nespaly na vavřínech a že i pře obrovskou konkurenci pořadím hýbat budou.

Jiří Vintr

Magazín Racing Life

Jezdci a týmy

 

 
 

 

 

 

Partneři

Návštěvníci
117
Články
2440
Odkazy
39
Počet zobrazených článků
3837550
Dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Minulý měsíc
Celkem
504
2007
2511
26325
75031
3479421

Vaše IP: 54.242.175.98
Server : 2018-01-16 08:48:25

Back to Top