09.jpg

wvef.org
спасибо ivideosoft.com

Celý článek České mistrovství v automobilových rallye nám co do kvality i kvantity závodního pole asi závidí široko daleko. Kromě tradice se těmto závodům vydatně věnují média a tak rallyové závodění jen kvete. Dálkové rallye tedy vytrvalostní, či pouštní maratony v čele se slavným Dakarem se mezi příznivci těší také stále větší popularitě a důkazem toho je rostoucí počet českých účastníků. Dokonce na přejímkách a startu potkáte desítky českých fandů a další doprovází závod v prvních afrických etapách. Česká vlajka je na Dakaru jasně vidět, ovšem zastínila ji například polská a dotahují se i Maďaři.

Historicky je nejpočetnější a nejúspěšnější start našich kamionů, napočítáme devět motorkářů včetně čtyřkolkáře Pepy Macháčky, kterého 1. ledna 2004 vystřídá Marek Podlipný, ale do kategorie aut se Češi zatím příliš nezapsali. V archívech lze ve výsledcích najít pouze posádku Krejsa-Záruba, která dovezla svůj Land Rover na 42. místě. Mimochodem, v tomtéž ročníku 1994 si dojel Karel Loprais nejen pro vítězství mezi kamiony, ale pro 6. místo mezi auty celkově!!! Nyní po deseti letech se otevírá šance pro nový pražský tým - OFF ROAD CENTRUM. Projekt Dakar 2004 byl zahájen na podzim roku 2002. Poté se několik zainteresovaných členů týmu vydalo mapovat dění kolem Dakaru na start do Marisialle a záhy do Tunisu, kudy rallye projížděla. V té době už bylo jasné, že tým budou tvořit dvě osvědčené Toyoty LC 80 v úpravě T1, resp. production a doprovodný kamion Tatra 6x6. Známé už bylo i složení posádek závodních vozů - ( Petr Kubík a Lukáš Vacovský, Martin Oswald a Jana Tylšová). Na jaře tým navštívil renomovaného úpravce dakarských Toyot ve Francii, který jim poskytnul poznatky a zásady úprav typu LC 80.

Nabídnuta jim byla i stavba vozů typu LC 90, ovšem bylo rozhodnuto zůstat u staršího typu Toyot, například proto, že vůz má tuhé obě nápravy a v Off Road Centru s ním mají dlouholeté zkušenosti. Od samého začátku tým OR-C navázal úzkou spolupráci se mnou a Ivošem, který se v červnu tohoto roku dohodl na startu v kategorii motocyklů v barvách právě OR-C. Já jsem si vzala na starost veškerou organizaci administrativy nutnou pro účast a mediální záležitosti. V té době se již zahájila nejen přestavba závodních vozů, ale i asistenčního kamionu Tatra v dílnách Miloše Mlejnka ze Studénky za spolupráce ostříleného dakaráka Tomáše Mücka. Příprava aut pro kategorii sériových vozů – production je nesmírně složitá zejména kvůli striktním omezením v předpisech pro tuto třídu. Snad právě proto více aut startuje ve volnější třídě superproduction, kde je daleko větší prostor pro úpravy, dimenzování namáhaných částí atd.

Na druhou stranu – pokud bychom dělali stupnici ocenění a význam výsledku na Dakaru v kategorii aut – tak nejvýše je samozřejmě absolutní pořadí a hned potom třída production. Přestože v dílnách OR-C vznikají tyto speciály poprvé, nezávislý pozorovatel by musel být doslova ohromen pečlivostí a viditelnou kvalitou práce. Každý vůz je stavěn doslova od šroubku, i nejmenšímu dílu je věnována maximální péče. V ničem se neimprovizuje a co nejvíce se uplatňují informace o vyzkoušených a osvědčených řešeních včetně použitých materiálů a komponentů. Stavba zabrala víc času, než se očekávalo, zejména proto, že nebyly včas k dispozici některé speciální díly, takže nebyl na plánované testy v Maroku čas a tým bude vozy zkoušet začátkem prosince u slovenských Malacek. Ale tam testuje i Karel Loprais a Tomáš Tomeček. Stejně pečlivě a od základu je připraven i doprovodný kamion a Ivošova Suzuki DRZ 400 E. Viděla a fotila jsem stovky dakarských speciálů a proto si dovolím tvrdit, že tento tým je po technické stránce důstojným reprezentantem českého automobilového sportu. Zajisté se ptáte, jaké jsou cíle týmu OR-C.

Tu největší a nejsložitější část má tým za sebou - 21. Ledna 2004 se v Clermont Ferrand postaví na start 26. ročníku rallye Dakar dvě Toyoty v netradiční pískové barvě. Chtějí v pořádku dojet k Růžovému jezeru v Dakaru sbírat zkušenosti – ty se totiž koupit nedají – jenom získat na trati. Budou se učit navigovat, křižovat dunová pole, prodírat se savanou, objevovat kouzlo Afriky, Sahary, zkrátka prát se svým prvním Dakarem. Technika může selhat, lidé chybovat, tým může selhat, ale také velmi překvapit. První Dakar je vždy těžký okolnostmi i maličkostmi, které další rok vůbec nevnímáte, nepostřehnete. Já vím o čem mluvím. Těžké to bude mít na motorce i Ivoš. Je to jeho sedmý Dakar resp. pátý v sedle motocyklu. Naposledy startoval v roce 2000, tentokrát má diametrálně kvalitnější podmínky. Kromě týmu OR-C hájí i prestižní modrou Gauloises, takže se bude snažit o co nejlepší výsledek. Na příznivou konstalaci hvězd jakou měl pro svůj fantastický výsledek v roce 1998 Standa Zloch se spoléhat nedá, každopádně se bude Ivoš muset velmi snažit, aby uspěl v tentokrát nabité třídě do 450 ccm a tahat za plyn od samého začátku. Rád by se dostal co nejvýše v některé z etap, mohl by mu v tom pomoci i jeho kolega z Gauloises Miran Stanovnik, jsou na tom prý domluveni. Velký díl odpovědnosti však nese i posádka doprovodné Tatry, možná ten největší – nesmí chybovat. Dakar je výzva, nebezpečná, těžká, nevyzpytatelná ale jedinečná. Je to prostě DAKAR.

Vierka Kaštanová, Dakar.cz

Magazín Racing Life

Jezdci a týmy

 

 
 

 

 

 

Partneři

Návštěvníci
117
Články
2440
Odkazy
39
Počet zobrazených článků
3837552
Dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Minulý měsíc
Celkem
506
2007
2513
26327
75031
3479423

Vaše IP: 54.242.175.98
Server : 2018-01-16 08:48:43

Back to Top