02.jpg

wvef.org
спасибо ivideosoft.com

Celý článek Motožurnál - Senice / Do startu 26. ročníku legendárního Dakaru zbývá 22 dní. Český fanoušek se přitom zajímá především o dění v kategorii kamiónů, vždyť Karel Loprais v ní dokázal šestkrát zvítězit. Od roku 1999 pak v ní máme dvě želízka v ohni. S Tatrou se totiž do Afriky vydává také posádka Tomáše Tomečka, která sice startuje pod brazilskou vlajkou, ale vůz a celá příprava probíhá v České republice a tím kdo odjede tisíce závodních kilometrů je právě jezdec z Příbora. Loni držel, po Lopraisově havárii, českou vlajku vysoko, když nakonec dojel na druhém místě.

V uplynulých dnech, alespoň na chvíli, dopřál novinářům možnost zažít pocity na sedadle spoluejzdce, a to při unikátním nácviku nočních dojezdů etap a poté na stejné několikakilometrové trati i za denního světla. Po dojezdu jsem své pocity dokázal shrnout do jediné věty: "Už vím jak se cítí žába v mixéru.". Jaromír Martinec, na jehož prostředním místě jsem si pocity z jízdy vychutnával, mi potvrdil, že za jednu etapu se průměrně čtyřikrát praští hlavou o hranu střešního otvoru, já jsem schytal rány jen dvě, ale přesto stačily. Noc a xenonové světlomety tento zážitek ještě umocnily, a když se Tatra řítila, pro mne neznámým terénem, na rovince až 80 km/h, aby se posléze přehoupla přes dunu, světla protla noční oblohu a mnoha tunový kolos ustálenou rychlostí padl do propasti, musel jsem před těmi, kteří v kabině kamiónu absolvují přes 5 000 pouštních kilometrů v podobném tempu, pouze smeknout. Hovořit o zhmožděných klíčních kostech od bezpečnostních pásů, které jsem po pouhých 5 kilometrech cítil i já, snad ani nemá smysl. Až posléze si člověk uvědomil, jak ladně se Tatra v terénu chovala. I přes hluboký písek a vyjeté koleje člověk pouze cítil jak je nezávislé zavěšení kol silnou zbraní kopřivnického vozu. A pak nadešla chvíle na povídání o Dakaru 2004...

Fotogalerie / Rozcestník jednotlivých galerií

"Cílem je hlavně dojet ve zdraví domů a vrátit se. Získat prvenství za každou cenu není naším cílem. To rozhodně ne a zvlášť letos, kdy je velká konkurence, která se stále rozšiřuje. Pokud někdo kdokoliv z nás vyhraje, pak toto vítězství bude právem zasloužené a těžce vybojované, protože já nedám svým soupeřům ani metr zadarmo a ani oni mě. Bude to správný boj a myslím si, že se fanoušci mají na co těšit," předpovídá Tomáš Tomeček. Právě letošní konkurence v kategorii kamiónů slibuje velkou bitvu. V minulých letech mezi nejvážnější soupeře našich tatrovek patřily především ruské Kamazy...

Fotogalerie / Rozcestník jednotlivých galerií

"Ke Kamazům bych doplnil ještě DeRoye s DAFy a nový tým GINAF, což jsou modifikované DAFy, které mají nezávislé zavěšení kol a o nichž nevím zatím vůbec nic a uvidíme je až na trati. Tatra má určité své výhody, zejména v podvozku. Je to robustní vůz, středně výkonný, osobně nám chybí nějaké koně, protože jedeme tatrovácký motor a zdaleka nedosahujeme takových jako naši konkurenti, alespoň podle neoficiálních zpráv, které máme k dispozici." Dakar je především vytrvalostní závod a tak velkou roli hraje příprava vozu, a to nejen s ohledem na výdrž, ale v posledních letech se také velmi zrychlilo a svoji roli tak hraje každý kilowatt výkonu a každý kilogram hmotnosti. Navíc byly upraveny předpisy. "Náš starý vůz zůstal prakticky stejný, pouze jsme jej kompletně zrepasovali. Museli jsme namontovat povinné restriktory do sání motoru před turbodmychadla, což mělo a má určitý vliv na průběh točivého momentu a výkonovou charakteristiku motoru. Dále jsme hledali takzvané "mrtvé kilowatty" a snažili jsme se Tatru odlehčit. Vyměnili jsme pevnou nástavbu za plachtovou. Celkem jsme ušetřili několik desítek až set kilogramů. To je asi tak všechno."

Fotogalerie / Rozcestník jednotlivých galerií

A jaké jsou tedy základní technické parametry vozu Tomáše Tomečka? "Je to kompletně česká Tatra s dvanáctiválcovým motorem Tatra o objemu 19 litrů a výkonu mezi 650 - 700 PS. Máme čtrnáctistupňovou tatrováckou převodovku, shodnou s tou, která se dnes montuje v sérii. Kabinu máme také sériovou Tatru - Terrno II, dále plachtovou nástavbu firmy Porges Consult. Přední i zadní náprava je klasická sériová, auto je odpruženo vzduchovými vlnovci na všech kolech a má celkem 8 tlumičů, víc jich nesmí ani mít, na každé kolo tedy máme dva tlumiče. Tatra dosáhne maximální rychlosti 160 km/h a průměrná spotřeba se pohybuje od 25 do 125 litrů na 100 kilometrů."

Autor: Petr Jansa, Motožurnál

Magazín Racing Life

Jezdci a týmy

 

 
 

 

 

 

Partneři

Návštěvníci
118
Články
2440
Odkazy
39
Počet zobrazených článků
3841007
Dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Minulý měsíc
Celkem
1710
3463
10609
34423
75031
3487519

Vaše IP: 54.82.29.141
Server : 2018-01-19 20:22:25

Back to Top