08.jpg

wvef.org
спасибо ivideosoft.com

Celý článekNadcházející 26. ročník nejtěžší rallye světa bude ve znamení silné konkurence v kategorii kamionů. Po několika letech relativně malého zájmu ze strany západoevropských výrobců nákladních vozidel, kdy byl Dakar jednoznačně doménou tatry a kamazu, se po návratu holanďana Jana De Rooye „probudili“ i další a tak se podle neoficiálních zpráv můžeme příští rok těšit na tuhé boje o prvenství.

Fotogalerie / Rozcestník jednotlivých galerií

Letka racing team Tomáše Tomečka bude opět startovat v rámci česko brazilského týmu BR Petrobras Lubrax. Bez podpory brazilského sponzora by nebylo možné tak náročný podnik absolvovat, ovšem veškerá příprava vozu se uskutečňuje v kopřivnické automobilce za podpory vedení společnosti Tatra a velkého pracovního nasazení členů týmu a pracovníků vývojového oddělení automobilky. Posádka týmu, jež loni vybojoval stříbrnou pozici, zůstává již čtvrtým rokem stejná. Za volant opět usedne Tomáš Tomeček, třiatřicetiletý zkušený pilot, který je po svých pěti startech na pozici pilota držitelem druhého, třetího a čtvrtého místa (v loňském roce se posádka po technické poruše propadla na desátou pozici a rok před tím musela ze stejných důvodů odstoupit). Po Tomášově pravici usedne na sedadlo mechanika třicetiletý Jaromír Martinec. Ten bude kromě úkolů mechanika plnit i roli zpravodaje týmu. Navigátorem je opět brazilec André Azevedo, který ve své roli skvělým způsobem zúročuje zkušenosti z doby, kdy sám absolvoval Dakar na motocyklu.

Fotogalerie / Rozcestník jednotlivých galerií

Stejně jako posádka ostrého soutěžního vozu, ani asistenční zázemí týmu se nemění. Na rallye se připravuje i doprovodná Tatra pilotovaná šéfmechanikem Petrem Vodákem. Je to velmi zkušený a spolehlivý člen týmu, bez jehož asistence by posádka svých úspěchů dosáhnout nemohla. Do kabiny asistenční tatry k němu usedne stejně jako loni mechanik týmového motocyklu Geraldo Lima a letos navíc další brazilský mechanik Ronaldo Pinto..

Fotogalerie / Rozcestník jednotlivých galerií

Co nového v technice? Posádka opět bude startovat s vozem Tatra 815 TATRA 815 2TVR45 Dakar TERRNO. Po větších změnách v konstrukci podvozku v loňském roce, kdy byly do té doby používané torzní tyče nahrazeny vzduchovými vlnovcovými pružinami, tým i letos provedl některé úpravy. Ta první vychází ze změny technických předpisů pro danou kategorii (T4). Pořadatelé pro letošní rok stanovili maximální průměr sacího potrubí, což posádku donutilo použít tzv. restriktory do sacího vedení. O smysluplnosti tohoto opatření lze diskutovat, nebo spíše s úspěchem pochybovat. Pokud totiž byli pořadatelé vedeni snahou po loňských dvou haváriích Karla Lopraise a Gerarda de Rooye kamiony přibrzdit, toto opatření nemělo smysl. Například vozů DAF se toto nařízení nedotklo vůbec, protože díky zdvihovému objemu motorů mají průměr sacího potrubí menší než je předepsaných 53 mm. Ovšem ani v případě, že bylo záměrem přibrzdit tatry a kamazy, nemělo velkého významu. Výkonové parametry dvanáctiválcového motoru Tatra se po úpravě prakticky nezměnily a zůstávají na úrovni necelých 700 koní. Další větší a hned patrnou úpravou je odlehčení nástavby. Sendvičový materiál totiž nahradila plachta. Je to jedna z cest jak se vypořádat s handicapem Tatry – její větší hmotností – a jak uspořit cenné kilogramy. Oproti loňskému roku se dočkáme ještě jedné změny na podvozku, a sice nové konstrukce tlumičů. Letka racing team dlouhodobě velmi úzce spolupracuje s českým výrobcem tlumičů – společností Ateso patřící do skupiny Brano a stejně jako loni i letos byly pro závod připraveny konstrukčně nové tlumiče. Jde o klasický dvouplášťový tlumič, ovšem s oddělenou nádobkou. Zjednodušeně řečeno základní výhodou je to, že tlumič je celý zalit olejem a odpadá problém s pěněním olejové náplně a snižováním účinnosti tlumičů během závodu.

Fotogalerie / Rozcestník jednotlivých galerií

Doprovodný vůz, jehož posádku kromě pilota ing. Petra Vodáka doplní dva brazilští mechanici Geraldo Lima a Ronaldo Pinto. I zde je použit dvanáctiválcový motor se dvěma turbodmychadly a mezichladičem stlačeného vzduchu, který mu dává max. výkon 400 kW (550 k) a točivý moment 1900 Nm. Stejně jako v „ostré“ tatře i zde je elektrocentrála, veškeré potřebné nářadí a především náhradní díly a rezervní pláště pro oba vozy. V tom spočívá úkol doprovodu – být neustále „na dosah“ soutěžnímu vozu se zásobou potřebných dílů, plášťů a speciálního nářadí.

Přípravy Demontáž soutěžního vozu začala v květnu letošního roku. Tým opět našel vynikající zázemí v areálu kopřivnické automobilky. V letních měsících proběhla repase všech skupin a zásadní úpravy. Z dílny vozidlo vyjelo již v polovině října a následně prošlo podrobným testováním, jednak na zkušebním polygonu automobilky a dále mj. dvakrát v písčitých terénech v okolí Senice na Slovensku. Přípravy proběhly přesně podle stanoveného harmonogramu. Doprovodná tatra Petra Vodáka prošla poté, co vozidlo absolvovalo v letních měsících rallye Berlín Wroclaw, celkovou kontrolou – jednotlivé agregáty byly v průběhu roku demontovány a odzkoušeny. I tento vůz se zůčastnil závěrečného testování na Slovensku.

LRT

Magazín Racing Life

Jezdci a týmy

 

 
 

 

 

 

Partneři

Návštěvníci
118
Články
2440
Odkazy
39
Počet zobrazených článků
3841002
Dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Minulý měsíc
Celkem
1703
3463
10602
34416
75031
3487512

Vaše IP: 54.82.29.141
Server : 2018-01-19 20:20:48

Back to Top