02.jpg

wvef.org
спасибо ivideosoft.com

Celý článek Jen něco málo přes tři měsíce nás dělí od startu už šestadvacátého ročníku dakarské rallye, což znamená, že týmy vstupují do závěrečné etapy příprav. Česká účast bude neobyčejně bohatá. Na startu nebudou chybět oba tatrovácké týmy ani "žlutá ekipa" Martina Macíka. A co víc, konkurence bude ještě těžší než posledně!

Kategorie kamiónů se dotkly změny technických předpisů. Na základě neblahých zkušeností z posledního ročníku, zejména ve spojení s těžkými haváriemi Karla Lopraise a Gerarda de Rooye, je od 1.6. letošního roku předepsáno dodatečné jištění kabiny proti jejímu samovolnému překlopení a zejména pro všechny bez výjimky restriktory turbodmychadel, které by měly omezit výkon motoru. Nakolik se to podaří, ukáže blízká budoucnost, nicméně pokud je motor osazen jedním turbodmychadlem, musí mít restriktor o průměru 74 mm, v případě dvou dmychadel je přůměr restriktoru 53 mm. Výkon motorů se tím možná sníží, ale týmy zatím tají, o kolik procent. Teoreticky by dané opatření mělo nejvíce dolehnout na vozy s velikým výkonem, kdy na motoru je osazeno turbodmychadlo o velké kapacitě, nicméně praxe může být zcela rozdílná. V týmu Karla Lopraise přípravy horečně pokračují, ale podrobné informace nám tým zatím nedodal. Víme tolik, že vůz, který se v květnu vrátil z Afriky značně poškozen havárií a nájezdy zlodějů, už byl přestavěn, dostal novou kabinu i nápravy a bude označován jak Tatra Puma Evo III, tedy jakási třetí evoluce již vyvíjeného speciálu. Tým však staví i druhý soutěžní vůz zcela identické specifikace, nicméně zatím nesdělil, zda automobil nasadí už v následujícím ročníku, či jej využije až v průběhu roku 2004.

Fotogalerie / Rozcestník jednotlivých galerií

Stříbrný medailista z posledního ročníku Tomáš Tomeček se po trochu smůlovatém bahenním dobrodružství na trase Berlín - Wroclaw, kdy mu třetí místo jen těsně uniklo, zúčastní Dakaru 2004 v tradiční sestavě a tradičních barvách. Ostatně, tým BR Petrobras Lubrax je do soutěže už přihlášen, jako jeden z mála profesionálních týmů, soudě podle listiny z 10. září, kterou zveřejnili pořadatelé. První posádku budou tedy tvořit Tomáš Tomeček, Jaromír Martinec a André Azevedo. Vozy budou stejné jako vloni, ostatně po výborném vystoupení v posledním ročníku ani drastické změny nepotřebovaly. "Provádíme běžnou repsasi. Příprava je v plném tempu a je to super práce," sdělil nám Tomáš Tomeček. I jeho vozu se dotkne zavedení restriktorů. "Restriktory jsou na motoru už namontovány, ale otázku výkonu zatím nechám bez komentáře," řekl Tomeček.

Martin Macík si v posledním ročníku odbyl premiéru s liazem. Už v průběhu roku naznal, že má-li jeho tým na Dakaru správně fungovat, bude nutností asistenční kamión. Ten mu vyrobili v závodě Liaz Mnichovo Hradiště a byl to poslední vyrobený vůz této značky. Na autě už je servisní nástavba postavená i s ohledem na výšku Macíkovy postavy. Doprovodný vůz bude využíván nejen na Dakaru, ale hlavně v průběhu roku na soutěžích našeho offroad poháru. Pohání jej motor Liaz o výkonu zhruba 375 koní. Vůz má sériový podvozek a dosahuje nejvyšší rychlosti 125 km/h, což je pro asistenční kamión postačující hodnota. Ostrý vůz byl kompletně rozebrán a repasován. Zavedení restriktorů se jej nedotkne. "Naše turbo mělo už původně vstup o průměru 73 mm, takže ani restriktor nepotřebuje. Výkon motoru bude okolo 500 koní," sdělil nám Martin Macík. Obě liazky budou v jednotně celé žluté, včetně kabiny i kol. Změní se ochranný rám kabiny, a přibude estetický štítek nad předním sklem, který liazce velmi sluší. I tým Martina Macíka už figuruje v seznamu přihlášených.

A co konkurence? Inu, bude velmi tvrdá. O skvostné formě Kamazů svědčí tři Čaginova prvenství z posledních čtyř ročníků a nemenší ambice bude tatarský tým mít i tentokrát. Rusové si navíc v průběhu roku pěkně potrénovali, ať už v Turecku na Rallye dOrient Cappadocce, jakémsi nástupci Master rallye, kde startovali s "dakarskými" vozy s motorem vpředu a skříňovou nástavbou, nebo na soutěžích domácího poháru Rallye Tichý Don a Rallye Chazarské stepi, kde se představili se staršími auty s motorem uprostřed. Že neměli nikde konkurenci, je nasnadě. Tým Jana de Rooye se soutěže najisto zúčastní ve stejné konfiguraci jako posledně, jen ambice budou ještě vyšší. Více nám zástupci týmu odmítli sdělilt, máme prý si počkat na listopadovou tiskovku. Japonec Jošimasa Šugavara se nevzdává ani ve svých 62 letech a už je přihlášen i se svým kamiónem Hino a ve stejné sestavě jako v roce 2003. Jeden náš holandský informátor nám sdělil, že se chystá invaze silných kamiónů DAF a GINAF, kterých by prý na startovní čáře mohlo být až dvanáct!

Více informací dostaneme později. Jisté je, že Hans Bekx, kterému se za volantem Ginafu moc nedařilo, svůj ostrý vůz prodal nejmenovanému belgickému týmu a na Dakar staví úplně nový DAF CF85 o hmotnosti slabě pod 9 tun a výkonu 700 koní. S ním by měl útočit na příčky nejvyšší. Na ty chce zaútočit i nový polotovární tým Ginafu s názvem Ginaf Rally Power, který je provozován zatím nadačním způsobem. Útok na pódium už ohlásil, ale zároveň se netají touhou především sbírat zkušenosti...Jako poněkud "přitažené za vlasy" se nám jeví informace našeho holandského zdroje o belgickém týmu, který staví superspeciál DAF o výkonu až 1400 koní. Více informací o týmech z Beneluxu dostaneme v následujícíh dvou týdnech. Je ještě vůbec někdo, kdo si myslí, že soutěž kamiónů nebude mít skvělou úroveň?

Jiří Vintr

Magazín Racing Life

Jezdci a týmy

 

 
 

 

 

 

Partneři

Návštěvníci
117
Články
2440
Odkazy
39
Počet zobrazených článků
3840588
Dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Minulý měsíc
Celkem
401
3463
9300
33114
75031
3486210

Vaše IP: 54.83.81.52
Server : 2018-01-19 06:45:15

Back to Top