09.jpg

wvef.org
спасибо ivideosoft.com

Celý článek Nadcházející 26. ročník nejtěžší rallye světa bude ve znamení silné konkurence v kategorii kamionů. Po několika letech relativně malého zájmu ze strany západoevropských výrobců nákladních vozidel, kdy byl Dakar jednoznačně doménou tatry a kamazu, se po návratu holanďana Jana De Rooye "probudili" i další a tak se podle neoficiálních zpráv můžeme příští rok těšit na tuhé boje o prvenství.

Fotogalerie / Rozcestník jednotlivých galerií

Česká republika má právě v této kategorii tradičně velmi velký respekt a silné zastoupení. Šest vítězství, pět druhých míst a šest bronzových pozic značky Tatra je dostatečně výmluvným argumentem pro kvalitu tohoto vozu a především koncepce podvozku. Nesmíme zapomenout ani na Liaz, který se po mnohaleté odmlce v letošním roce na start Dakaru vrátil.

Fotogalerie / Rozcestník jednotlivých galerií

Náš Letka Racing Team bude opět startovat v rámci česko-brazilského týmu BR Petrobras Lubrax. Bez podpory brazilského sponzora by nebylo možné tak náročný podnik absolvovat, ovšem veškerá příprava vozu se uskutečňuje v kopřivnické automobilce za podpory vedení společnosti Tatra a velkého pracovního nasazení členů týmu a pracovníků vývojového oddělení automobilky.

Fotogalerie / Rozcestník jednotlivých galerií

Posádka týmu, jež loni vybojoval stříbrnou pozici, zůstává již čtvrtým rokem stejná. Za volant opět usedne Tomáš Tomeček, třiatřicetiletý zkušený pilot, který je po svých pěti startech na pozici pilota držitelem druhého, třetího a čtvrtého místa (v loňském roce se posádka po technické poruše propadla na desátou pozici a rok před tím musela ze stejných důvodů odstoupit). Po Tomášově pravici usedne na sedadlo mechanika třicetiletý Jaromír Martinec. Ten bude kromě úkolů mechanika plnit i roli zpravodaje týmu. Navigátorem je opět brazilec André Azevedo, který ve své roli skvělým způsobem zúročuje zkušenosti z doby, kdy sám absolvoval Dakar na motocyklu.

Fotogalerie / Rozcestník jednotlivých galerií

Stejně jako posádka ostrého soutěžního vozu, ani asistenční zázemí týmu se nemění. Na rallye se připravuje i doprovodná Tatra pilotovaná šéfmechanikem Petrem Vodákem. Je to velmi zkušený a spolehlivý člen týmu, bez jehož asistence by posádka svých úspěchů dosáhnout nemohla. Do kabiny asistenční tatry k němu usedne stejně jako loni mechanik týmového motocyklu Geraldo Lima a letos navíc další brazilský mechanik.

Fotogalerie / Rozcestník jednotlivých galerií

Co nového v technice Posádka opět bude startovat s vozem Tatra 815 TATRA 815 2TVR45 Dakar TERRNO, který byl nově postaven před dvěma lety. Po větších změnách v konstrukci podvozku v loňském roce, kdy byly do té doby používané torzní tyče nahrazeny vzduchovými vlnovcovými pružinami, tým i letos provedl některé úpravy. Ta první vychází ze změny technických předpisů pro danou kategorii (T4). Pořadatelé pro letošní rok stanovili maximální průměr sacího potrubí, což posádku donutilo použít tzv. restriktory do sacího vedení. O smysluplnosti tohoto opatření lze diskutovat, nebo spíše s úspěchem pochybovat. Pokud totiž byli pořadatelé vedeni snahou po loňských dvou haváriích Karla Lopraise a Gerarda de Rooye kamiony přibrzdit, toto opatření nemělo smysl. Například vozů DAF se toto nařízení nedotklo vůbec, protože díky zdvihovému objemu motorů mají průměr sacího potrubí menší než je předepsaných 53 mm. Ovšem ani v případě, že bylo záměrem přibrzdit tatry a kamazy, nemělo velkého významu. Jak nám Tomáš Tomeček prozradil, výkonové parametry jeho dvanáctiválcového motoru Tatra se po úpravě prakticky nezměnily. Další větší a hned patrnou úpravou je odlehčení nástavby. Sendvičový materiál totiž nahradila plachta. Je to jedna z cest jak se vypořádat s handicapem Tatry - její větší hmotností - a jak uspořit cenné kilogramy.

Fotogalerie / Rozcestník jednotlivých galerií

Oproti loňskému roku se dočkáme ještě jedné změny na podvozku, a sice nové konstrukce tlumičů. Letka Racing Team dlouhodobě velmi úzce spolupracuje s českým výrobcem tlumičů - společností Ateso patřící do skupiny Brano a stejně jako loni i letos byly pro závod připraveny konstrukčně nové tlumiče. Jde o klasický dvouplášťový tlumič, ovšem s oddělenou nádobkou. Zjednodušeně řečeno základní výhodou je to, že tlumič je celý zalit olejem a odpadá problém s pěněním olejové náplně a snižováním účinnosti tlumičů během závodu. Na průběh příprav jsme se zeptali samotného pilota: "S přípravami týmu na příští ročník Dakaru jsem spokojen. Na obou vozech jsme pracovali v průběhu celého roku, takže teď již víceméně dolaďujeme. Tatry prošly důslednou kontrolou všech agregátů. S doprovodným vozem jsme v polovině roku navíc absolvovali týdenní rallye Berlín - Wroclaw. Stejně jako loni se nám i letos podařilo provést všechny úpravy včas s dostatečným předstihem, takže máme dost času na otestování. K tomu nám tradičně poslouží pískové terény okolo Senice na Slovensku. V prvním listopadovém víkendu jsme tam vyrazili poprvé a do startu rallye bychom rádi vyjeli na Slovensko ještě jednou. Loni se nám testování tenkrát nového odpérování přední nápravy velmi osvědčilo. Pokud chceme dosahovat v závodě dobrých výsledků, bez testování se neobejdeme. Dakar se totiž za posledních několik málo let posunul technicky hodně dopředu. To, že jsem při svém řidičském debutu dokázal dojet na třetím místě bez asistenčního vozu a se šesti rezervními plášti na korbě, by dnes nebylo vůbec myslitelné."

Jaromír Martinec

Magazín Racing Life

Jezdci a týmy

 

 
 

 

 

 

Partneři

Návštěvníci
117
Články
2440
Odkazy
39
Počet zobrazených článků
3837544
Dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Minulý měsíc
Celkem
497
2007
2504
26318
75031
3479414

Vaše IP: 54.242.175.98
Server : 2018-01-16 08:47:26

Back to Top