05.jpg

wvef.org
спасибо ivideosoft.com
Celý článek BRNO 19. prosince (ČTK) - Po osmileté přestávce se v soutěži kamiónů představí na slavné rallye Dakar také vůz LIAZ, s nímž pojede posádka Martin Macík, Ladislav Fajtl a Jiří Žák. Do soutěže vstoupí tento trojlístek s hlavním cílem závod dokončit. "Pro nás není důležité vyhrát například první etapu. Soutěž vidíme jako celek a naše taktika spoléhá na rozložení sil. Nechceme bláznit, pomýšlíme však na slušné celkové umístění," uvedl Martin Macík, jenž se zatím hlavně zaměřoval na off road maratóny. Fajtl startoval už sedmkrát v rallye Dakar a Žák má na svém kontě zatím připsány čtyři starty v této pouštní rallye. Trojlístek Macík, Fajtl a Žák se bude střídat v pilotování kamiónu LIAZ z roku 1990. Převodovka má čtrnáct rychlostních stupňů, šestiválcový motor má obsah 12.000 ccm a maximální dosahovaná rychlost je 150 km/hod.

Fotogalerie

"Vůz jsme koupili od majitele, který jej chtěl přestavět na sklápěčku. Ovšem auto pět let nejezdilo," tvrdí Macík. Letos v srpnu jej trojice, která se chystá na rallye Dakar, rozebrala do poslední součástky. "Kompletně jsme repasovali převodovku, nápravy i motor. Budeme s tímto vozem soutěžit v kategorii kamiónů se ztrátou homologace, kde však bude dost velká konkurence," dodal Macík. Nezastírá, že vozu LIAZ dali přednost i z ekonomických důvodů. "Zúčastnit se rallye Dakar s vozem Tatra by pro nás bylo až třikrát dražší," poznamenal Macík.

Fotogalerie

Tato česká posádka pojede celou rallye Dakar bez asistenčního vozidla. Veškerý materiál o váze půldruhé tuny poveze posádka s sebou v soutěžních kamiónu. Naposledy startoval vůz LIAZ 4x4 v rallye Dakar v roce 1995 s jezdci Jaroslavem Lamačem, Václavem Adamcem a švýcarským mechanikem. Tato posádka v barvách českého týmu Bohemia Racing havarovala hned v prologu, když nezvládla záludnost trati a převrátila se na bok. Největšího úspěchu s kamiónem LIAZ dosáhla v rallye Dakar v roce 1988 posádka Moskal, Vojtíšek a Záleský, která skončila na druhém místě. Představili jsme se v Brně Ke svému oficiálnímu mediálnímu představení před odjezdem k africkému maratonu zvolil Macík Off Road Team moravskou veletržní metropoli Brno, tradiční kultovní centrum českého motoristického sportu. Populární klub na Šelepově ulici, jehož podlahy nesou otisky šlépějí Bolka Polívky, Hany a Petra Ulrychových, Waldemara Matušky, Karla Lopraise, Ivy Kubelkové, Kateřiny Kornové a dalších celebrit umělecké a sportovní scény, přivítal ve čtvrtek 19. prosince více než dvě desítky zástupců předních tuzemských médií, pozvání Macík Off Road Teamu přijala i řada hostů z partnerských firem. Blížící se atmosféru Rallye Telefónica Dakar 2003 umocňoval s barvou čerstvě napadlého sněhu korespondující pózující soutěžní kamión LIAZ Dakar 4x4 s nímž posádka Martin Macík – Jiří Žák – Ladislav Fajtl zanedlouho vyrazí ke startu v Marseille.“Hledali jsme řešení v rámci našich finančních možností. Vůz LIAZ je ekonomičtější než ostatní úvahu připadající značky a pro Dakar i konstrukčně vhodnější. Navíc Laďa Fajtl a Jirka Žák na základě svých dřívějších startů v Dakaru možnosti tohoto auta dobře znají. Celkový motiv naší účasti byl jasný – start v této soutěži je snem snad každého motoristického nadšence,“ vysvětlil Martin Macík pozadí svojí africké vize. Přítomné samozřejmě zajímali technické parametry vozu LIAZ, jehož start znamená návrat severočeské značky na černý kontinent po osmileté přestávce. Tehdy však liazky pilotovali privátní zahraniční posádky.“ Šestiválcový motor o objemu dvanácti litrů vykazuje výkon 510 koní. Maximální rychlost je 150km/h., o tom nás přesvědčili policisté, kteří nás pokutovali po testech v písku u slovenské Senice.Tachometr máme totiž do 120km/h. Jsme si vědomi i určitých slabin, konstrukčně auto přece jen pochází z roku 1990, převodovka je standartní, problémem je velký rozdíl otáček mezi osmým a devátým stupněm. Proto spoléháme na rychlé etapy, v nichž budeme moci využít rychlostí od devítky nahoru,“ přiblížil Macík úskalí čtrnáctistupňové převodovky vozu LIAZ Dakar 4x4. Protože téměř už neexistující firma LIAZ produkuje momentálně nanejvýš dva kamióny ročně, musel Macík Off Road Team spoléhat výhradně na svoje síly. „Tohle auto stálo asi pět let kdesi v polích a my ho pak dávali kompletně dohromady v naší dílně v Sedlčanech. V srpnu jsme auto rozebrali, mimo jiné jsme repasovali nápravy a převodovku, motor je nový,“ v kostce shrnul Macík tvrdé pracovní úsilí. Letošní Dakar bude jubilejním pětadvacátým zápisem v análech této navýsost prestižní soutěži.“To přivedlo k účasti řadu jezdců, kteří už delší dobu v Dakaru nestartovali. Přihlášeno je 53 kamiónů, dalších osmdesát až devadesát bude takzvaně asistenčních. K největším favoritům patří Loprais, Tomeček s tatrovkami, japonec Sugawara na Hino, samozřejmě ruské kamióny Kamaz a také nizozemští bratři de Rooyové s dafem. A jestli máme kromě soupeřů a terénu obavy ještě z něčeho jiného? Na nějaké zvláštní problémy s domorodci si nepamatuji. Jednou po nás házely nějaké děti kamením a rozbily nám okno, jinak bylo vždy všechno v pořádku,“ nepřipouštěl obavy Jiří Žák, čtyřnásobný účastník Rallye Dakar, který v Africe pilotoval v minulosti i kamión Tatra. O tři starty více v Rallye Dakar má na svém kontě Ladislav Fajtl, střízlík s copánkem:“Je pravda, že jsem už šest let nejel. Ale na zkušenosti se zapomenout nedá člověk je pořád nosí v sobě.“ Tři muži v kabině bílého kamiónu LIAZ – jaké úkoly si rozdělí během svého putování k egyptskému Sharm el Sheikhu, kde v neděli 19.ledna africké martyrium skončí?“ Nemáme žádný doprovod, budeme spoléhat sami na sebe. Všichni se budeme střídat v řízení i v navigaci. Šroubovat na autě budeme také všichni, ale doufáme, že co nejméně,“ prohlásil Martin Macík za celý tým, v jehož pitném režimu nebudou v Africe chybět Red Bull, české pivo a malárii odhánějící meruňkovice.

(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2003) (Videa z Telefonica - Dakar 2003) Hlavním partnerem portálu Dakar.cz je internetový obchodní dům Hocker

Magazín Racing Life

Jezdci a týmy

 

 
 

 

 

 

Partneři

Návštěvníci
118
Články
2440
Odkazy
39
Počet zobrazených článků
3843117
Dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Minulý měsíc
Celkem
2541
2041
15544
39358
75031
3492454

Vaše IP: 54.234.190.237
Server : 2018-01-21 15:42:05

Back to Top