09.jpg

wvef.org
спасибо ivideosoft.com
Celý článekPRAHA 19. prosince (ČTK) - Bavič Petr Novotný si splní dávný sen. Pokud v nejbližších dnech nezasáhne vůle boží, zúčastní se 25. ročníku pouštní Rallye Dakar. Jeho mnohaletá neúspěšná snaha vnutit se některému ze skutečných závodníků do vozu nikdy nevedla k úspěchu, až jej letos napadlo jako rozhlasového moderátora, a tedy člena žurnalistického cechu, posadit se do doprovodného novinářského vozidla. Začátek roku tak stráví v automobilu Nissan s názvem Rudý drak. Novotný v něm bude dělat navigátora řidiči Jiřímu Přibylovi a dokumentaristovi Milanu Zajíčkovi. Ještě neujel ani kilometr, chystá se do absolutně neznámého prostředí a, jak sám tvrdí, není hazardér a z rychlé jízdy má obavy - ale už nyní má podepsanou smlouvu na napsání knihy s názvem Přežil jsem Dakar. "Zní to asi nafoukaně," řekl. Do nissanu se toho moc nevejde. Každý z pánů má pro sebe jen jednu menší sportovní tašku. "Když jsem si tam dával šampon, Jirka s Milanem se dost smáli, co s ním budu dělat," vyprávěl Novotný. "Tak jsem jim řekl, že bych si občas, až se večer budu sprchovat, chtěl z hlavy vymýt ten písek. A to se chechtali ještě víc." Oba společníci svorně dodávají, že už jsou zvědaví na to, jak se oblíbený televizní bavič bude na Dakaru sprchovat tím množstvím vody, které dostane přiděleno. "S jídlem to taky není nic moc. Máme s sebou jen lovecký salám a tatranky. Alespoň čtyři, pět kilo zhubnu," směje se 55letý bavič.

Fotogalerie

S humorem sobě vlastním poznamenal, že se docela dobře může stát, že na Dakar ani neodcestuje, což vyjevila jeho manželce kartářka. "Žena se se mnou vůbec neloučí, prostě je přesvědčená, že nikam neodjedu," dodal. Po letech marné snahy si však možnost být při tom sotva nechá uniknout. "Dakar mám rád od doby, kdy jsem se o něm dozvěděl. Sleduju ho pětadvacet let, a to jsem nebyl v mládí žádná dobrodružná povaha," přiznal Novotný. "Byl jsem závodem posedlý, než jsem pochopil, že mne nikdo do vozu nevezme. Zkoušel jsem to i u Karla Lopraise. Ten o mojí letošní účasti pro změnu řekl, že jestliže pojedu jako navigátor, tak zabloudíme," řekl Novotný. Přiznal, že navigátorskou práci se teprve učí, nejvíc času studiem této dovednosti ale stráví až při dlouhé cestě z Příbrami do místa startu v Marseille, kam se posádka vydá 28. prosince. Jinak prý nemá nejmenší tušení, jakým jiným způsobem by se měl na vytrvalostní rallye připravovat. "Já nevím, na co bych se měl připravit. Akce, kde ráno dostanete snídani a večer večeři, nemůže být tak hrozná," zveličoval svůj amatérský přístup. "Já tam stejně musím jen dojet a trefit do cíle, nemusím být nejrychlejší," pochvaloval si svou roli na Dakaru. Za jedinou přípravu na pouštní putování označil zhruba třísetkilometrovou cestu na sedadle spolujezdce v Rudém drakovi, jejímž výsledkem byla nutnost upravit pro něj sedačku tak, aby netrpělo jeho pozadí. "Teď má auto speciálně upravenou sedačku na obézního moderátora," dodal Novotný. Kdo tvoří team Účastníci expedice. JIŘÍ PŘIBYL z Příbrami je z povedeného trojlístku nejmladší. Cokoliv motorového mu není cizí a okamžitě dokáže jakýkoliv stroj zkrotit. Již třetí desetiletí závodí na dvou, případně třech, kolech (úspěšné roky za řídítky side crossového motocyklu). Motocrossy mu již nepřinášejí takové potěšení a tak si našel ještě větší podivnost – maratónské rallye. V závodech Světového poháru cross country absolvoval na své Kawasaki podniky v Itálii, Portugalsku a Španělsku. Letos spolu s Milanem Zajíčkem objel za dva týdny Rusko v rámci Master Rallye. To už ovšem za volantem Nissanu Pickup, což má logiku. Jiří je oficiálním prodejcem značky Nissan v Příbrami. Na „Dakar“ se nevydává poprvé, ale v roli pilota novinářského vozu premiérově. Bohužel, naše řady hodlá později opustit a s Rudým drakem vstoupí na kolbiště seriálu Světového poháru ve třídě T1 v březnu příštího roku na Baja Italia. A jen těžko si lze představit, že by nechal usnout myšlenku, dokončit dakarskou rallye jako první Čech startující v kategorii AUTO. MILAN ZAJÍČEK popáté uvidí start, a věří že i cíl „Dakaru“. Celou akci má za úkol, společně s Petrem Novotným, přiblížit prostřednictvím médií domácím příznivcům tohoto neobvyklého dobrodružství. Což je úkol ošidný, realizace je závislá na digitální a satelitní technice a ta v extrémních podmínkách často zazlobí. Své sportovní ambice plně uspokojil v dávno uplynulém mládí v dokonale odlišném sportovním odvětví – jachtingu. Nicméně do horké sedačky navigátora závodního vozu již usedl také a v roce 2003 mu to hrozí opětovně a to ne jednou. Protože vděčí za záchranu života při letošní Master Rallye Nissanu, bude to opět Pickup, připravovaný Jirkou pro Ondru Balcara, protože do jiného auta by nevlezl. Od jubilejního 25. ročníku, nejtěžší rallye světa, si slibuje hlavně dobrou zábavu, díky přítomnosti Petra Novotného na palubě vozu. Protože prý bez srandy nelze žít, ani v Africe. PETR NOVOTNÝ je podnikatel a bavič, nejstarší člen posádky. Dakar je jeho snem od mládí, pět let ztratil pokusem dostat se na trať v jednom ze závodících vozů. Petr je dalším povoláním dobrodruh, navštívil 52 zemí, nedávno se vrátil z Číny, krátce po Dakaru odcestuje do Austrálie a v březnu povede karavanu 40 velbloudů napříč tuniskou pouští. Přestože se proslavil svým bunjee skokem a nedávno skočil padákem, nepovažuje se za milovníka adrenalinových sportů. Má průkaz kapitána malého plavidla, nedávno složil s úspěchem potápěčské zkoušky. Závodil pět let na automobilových okruzích seriálu Ford Fiesta Cupu. V posádce má na starosti navigaci a bude diktovat svou knihu Přežil jsem Dakar, která vyjde v nakladatelství IKAR koncem března. Více od Petra Novotného Rudý drak se chystá dobýt Afriku. Přesto že nás čeká ještě neuvěřitelný kus práce, vypadá to že skutečně odjedeme na sklonku roku do Marseille a pak snad i kus dál. Jak to bude v roce 2003 vypadat? K velké radosti všech účastníků bylo upuštěno od sebemrskačského startu o páté hodině ranní a první motocyklista sjede z rampy 1. ledna večer v centru Marseille, krátký noční prolog byl nazván „nokturnem“. Na území Francie se odehraje ještě tradiční etapa v Chateau Lastour, následuje neoblíbený přesun po dálnicích do Španělska. Tam na závodníky čekají dvě rychlostní zkoušky, včetně „plážovky“ v Castellon Del Azahar. A to už bude čtvrtého, což je datum nalodění ve Valencii a plavby napříč Středozemním mořem, s cílem v Tunisku. Na „Dakaru“ se nic nezdržuje a tak ihned po vstupu na africkou půdu startuje další speciální etapa. Pro rychlost, s jakou se rallye pohybuje, není Tunisko nijak velkou zemí, takže kolona záhy překročí hranice Libye a začne přituhovat. Jak klimaticky, tak náročností saharského terénu. Teploty v noci padají na hodnotu okolo nuly a ve dne šplhají přes 40o C. Dle slov Patricka Zaniroliho, který najíždí trasu, „budou zejména sjezdy z některých dun vyžadovat hodně obratnosti a opatrnosti“. Patrick je ředitel trati a povahou spíše střízlivý suchar, takže průjezd libyjskou Saharou určitě nebude výletní projížďkou. Pouští povede převážná část z obvyklé porce 10 000 km. V jednom případě bude trasa postavena jako smyčka, což znamená vítaný odpočinek pro asistence. Mechanici budou chybět ve dvou nočních bivacích, kde se musí posádky postarat o své stroje sami. Vytoužený cíl spatří vyvolení na pobřeží Rudého moře, v místě, jehož jméno zní jako ze stránek dobrodružných románů - Sharm El Sheikh. Rudý drak už prošel důkladnou kůrou úprav a nakonec z toho vypadlo auto v plné výbavě T1. Podvozek a mnoho dalších řešení provedli v jabloneckém týmu Tuareg Racing, pod taktovkou Josefa Kakrdy. Zelenou jsme dostali od pana Ing. Lubomíra Tvardíka, generálního ředitele společnosti Nissan ČR. Tímto děkujeme za podporu, bez níž bychom záměr těžko realizovali. Petr Novotný se stará o technické vybavení, abychom dokázali pružně informovat o aktuálním dění po celou dobu rallye. Logisticky to máme připraveno výborně, ale digitální technika umí někdy připravit lecjaká překvapení. Informačních kanálů bude dostatek, dva vstupy denně na rozhlasové stanici Frekvence 1 bude telefonovat Petr a zbytek posádky v podobném rozsahu pro změnu na Impulsu. Také tištěná média neošidíme, příznivci značky Nissan najdou zpravodajství v oblíbeném magazínu. Nejednu reportáž najdete v časopise Autohit a spolupracovat budeme s 4X4 Automagazínem.

(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2003) (Videa z Telefonica - Dakar 2003) Hlavním partnerem portálu Dakar.cz je internetový obchodní dům Hocker

Magazín Racing Life

Jezdci a týmy

 

 
 

 

 

 

Partneři

Návštěvníci
118
Články
2440
Odkazy
39
Počet zobrazených článků
3843120
Dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Minulý měsíc
Celkem
2560
2041
15563
39377
75031
3492473

Vaše IP: 54.234.190.237
Server : 2018-01-21 15:43:38

Back to Top