09.jpg

wvef.org
спасибо ivideosoft.com
Celý článekNěkolik otázek pro Jaromíra Martince, právě tento člověk začal pro "nás" pracovat na Dakaru 2000 jako první zpravodaj, novinář na marathonu Paříž- Dakar. Byl to Míra Martinec, který nám přinášel zprávy z kamiónu Tomáše Tomečka... Díky. Jak ses dostal ke spolupráci s Tomášem Tomečkem? Před třemi lety mě ještě jako redaktora napadlo udělat v tehdejším továrním týmu Tatry reportáž o tom, jak se z autoopravárenského hlediska (tak je náš časopis tematicky směřován) připravují auta na Dakar. Od zástupce společnosti, která nám dodává maziva, jsem se dozvěděl o tom, že Tom připravuje auto a pojede Dakar. Tak jsem mu zavolal, jestli bychom se mohli taky vidět. Tenkrát mě vůbec nechtěl vzít domů, kde na mrazu za neuvěřitelných podmínek připravoval "hasičáka", takže jsme se sešli v Kopřivnici v muzeu. Znovu jsme se viděli na jeho tiskovce před odjezdem a pak v létě, kdy jsme společně připravili článek o tom, jak auto vypadá po Dakaru. Další ročník se jel z Dakaru do Káhiry a Tom na tisovce před odjezdem řekl, že povezou auta do Francie a pak se budou ještě vracet do republiky. Tak jsem se ho zeptal, jestli můžu jet s nimi. Tom mě k mému velkému překvapení ihned nominoval jako jednoho z řidičů, kteří se budou podílet na převozu auta (takže moje první tatra, kterou jsem v životě řídil, byla dakarská :-)). Během cesty jsme se poznali blíž - no a pak mi najednou na začátku září zavolal a nabídl mi místo v posádce. Proč? To se budete muset zeptat jeho, já jsem tomu dost dlouho sám nemohl uvěřit. Ale moc si toho vážím.

Fotogalerie

Jaké cizí jazyky ovládáš? Domluvím se snad dobře anglicky, částečně německy, francouzsky a s Ruskými závodníky jsme si taky ještě byli schopni popovídat. Jo, a teď, když jsme byli testovat na Slovensku, tak jsem jim taky rozuměl… Vozíš s sebou na rallye nějaký talisman? Dostal jsem jich víc - mám takového putovního slona, kterého si s přáteli půjčujeme vždycky, když někdo někam jede a musí ho přivézt zpátky. Pak mám takového červeného medvídka, od kamaráda Aleše "psí známky", prasátko pro štěstí. Většinu jsem dostal právě pro štěstí, tak je poctivě vozím. Jaký byl tvůj nejhorší zážitek za dobu tvého působení na Dakaru? Byly dva a byly si dost podobné. Loni to byl okamžik, kdy jsme po 70 km etapy z Er Rachidie do Ataru zjistili, že máme po skoku na duně z předchozího dne ohnutou polonápravu a ukroucenou poloosu a tím pro nás závod končí. A letos to bylo ve smyčkové etapě Tichit - Tichit, kdy se nám roztrhl kříž homokinetického kloubu na pravém předním kole a v první chvíli to vypadalo na totéž. Pak jsme se ale do závodu dokázali vrátit a poslední dvě etapy vyhrát, což je vlastně odpověď na další otázku. A jaký byl naopak nejsilnější (nejhezčí) zážitek? Už jsem to uvedl v předchozí odpovědi. Ale jinak - pro mě je celý Dakar velkým zážitkem. A nejen samotný závod - i možnost vidět Afriku, přírodu, lidi. Je to příležitost, které si velice vážím. Chtěl by sis vyzkoušet jet Dakar v osobním autě nebo na motorce?Na motorce bych to nezkusil - nemám pro motorky moc cit a mám k nim respekt. Ovšem hluboce obdivuji všechny, kdo na motorce jedou. My jsme v kabině tři a i když za jízdy spolu prakticky nemluvíme, pořád je tu ten pocit, že člověk není sám. V autě bych to docela zkusil, proč ne, ale náklaďák se mi zdá nejzajímavější. A je škoda, že se kategorii kamionů věnuje dost málo prostoru v médiích. Vyměnil bys pro účast na Dakaru Tatrovku za jinou značku kamionu?Tatra je pro takový typ soutěže díky své koncepci podvozku (nezávisle výkyvné polonápravy) na Dakaru jednoznačně nejpohodlnější nákladní auto. Vidíme to sami, když třeba předjíždíme na nerovnostech někoho s tuhými nápravami. Ovšem loni jsme si s Tomem měli možnost sednout do Kamazu a ten má třeba lépe řešenou přístrojovou desku a polohu volantu. Zkrátka myslím, že by to bylo zajímavé a kdybych měl tu možnost, tak bych si třeba právě Kamaz nebo DAF pro srovnání vyzkoušet chtěl. Jak řešíte spánek na Dakaru a co je pro tebe pohodlnější? Tom a já spíme ve spacácích na střeše našeho soutěžního auta. Je to pohodlnější než na zemi, kde se práší. Je to jako když spíte "pod širákem". Člověk si musí zvyknout, ale díky únavě se nám spí docela dobře. Když letos začalo pršet, spali jsme na otevřených bočnicích Petrova auta. V nadcházejícím ročníku ale budeme spát asi ve stanu, protože na severu Afriky, kudy trasa hodně povede, je v noci poměrně zima. Loni byla v Er Rachidii na severu Maroka ráno na střeše námraza a do toho se zas až tak dobře nevstává. Jak hodnotíš trasu závodu tak, jak ji zveřejnili pořadatelé koncem listopadu? Trasa letošního ročníku se mi moc líbí. Docela jsem záviděl klukům, že rok před tím, než jsem já jel poprvé, podobnou trasu jeli (Dakar - Káhira). Podívat se do Egypta je jeden z mých snů, takže si jej takto splním. Ale pokud jde o samotnou trasu - bude to asi hodně těžké. Jak znám pořadatele, tak za jejich nesmělými frázemi typu: "opravdoví závodníci si přijdou na své" nebo "jedna z nejtěžších etap vůbec" se skrývá asi opravdové "maso". Ale podmínky budeme mít všichni stejné, takže se opravdu těším. Jak probíhá tvá osobní příprava na Dakar? Myslím, že teď v době příprav sportujeme všichni dost :-). Běháme okolo auta, plaveme v tom až po uši :-)). No, je škoda, že se toho moc nedá naspat dopředu… Myslím, že s fyzičkou nikdo z nás zas až takový problém nemá. Já osobně sportuji rád, snažím se běhat a plavat, ale to snad přímo nesouvisí s Dakarem. Kdyby si tak člověk mohl dopředu připravit sedací partie - ty dostanou zabrat a chvíli trvá, než si člověk zvykne :-). Jak hodnotíš letošní konkurenci v kategorii kamiónů? Určitě bude dost "hustá". Za konkurenci musíme považovat každého, kdo se postaví na start, ale pokud mám vzít jen tu špičku - Kamazy letos prý pojedou dva, Dafy taky, pak samozřejmě Karel Loprais…. To samo o sobě stačí, aby se jelo dost rychle a o čelní pozice se sváděly tuhé boje. Jak jsi ty osobně spokojen s letošní přípravou vozidel? Stihli jste vše v termínu, nebo by něco vyžadovalo ještě více času? Já - tím, že pracuji v Praze a do Kopřivnice dojíždím jen na víkendy - nejsem zas tak bezprostředně spjatý se všemi problémy, které jsou s přípravou vozidel spojeny a které musí řešit denně Tom. Ale každopádně jsme letos stihli všechno dříve, takže zbylo dost času na pořádné otestování obou aut a celá příprava probíhá více v klidu. Takže jsem spokojený. Jaký bude letos Silvestr? No, vzhledem k tomu, že už brzo ráno 1. ledna startujeme, tak bude v Marseille a asi poměrně klidný. Samozřejmě bude šampaňské, připijeme si, zavoláme domů a pokud mám mluvit za sebe, tak já půjdu raději spát. Zažili jsme něco podobného před dvěma lety v Paříži - měli jsme už ty poslední dny před odjezdem dost práce, takže jsme byli utahaní. Navíc já osobně nemám moc rád takové to povinné programové veselí na Silvestra. Zuzana Nohavicová

(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2003) (Videa z Telefonica - Dakar 2003) Hlavním partnerem portálu Dakar.cz je internetový obchodní dům Hocker

Magazín Racing Life

Jezdci a týmy

 

 
 

 

 

 

Partneři

Návštěvníci
118
Články
2440
Odkazy
39
Počet zobrazených článků
3842095
Dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Minulý měsíc
Celkem
472
2041
13475
37289
75031
3490385

Vaše IP: 54.90.237.148
Server : 2018-01-21 03:44:10

Back to Top