08.jpg

wvef.org
спасибо ivideosoft.com
Celý článekŘíkají mu Mister Dakar. Fousáče, kterého jsme překvapili v podkroví bývalé zámecké sýpky v Židlochovicích na Brněnsku, zná snad celý motoristický svět. Aby také ne. Vždyť dokázal v nejtěžším závodě planety to, co ještě nikdo jiný. V patnácti ročnících závodu Paříž - Dakar získal deset medailí. Z toho šest bylo zlatých. Příprava na každý závod přitom začíná právě na Brněnsku. Právě tady si Karel Loprais (51) vyzkouší speciální oblečení, které může bez nadsázky ovlivnit výsledek závodu. Na kolik vlastně přijde výbava profesionálního jezdce? A co se s ní děje po závodech?

Fotogalerie Mister Dakar má sice třiapadesát, ale frajer je každým coulem. Na slavnostní chvíle závodu má připravený svetr či pulovr v krémové barvě. Na symboly státu i vozu je jaksepatří hrdý

Dakar se pojede v termínu od 1. do 19. ledna stejně jako závod Marseille - Egypt. "Výběr trasy je věc francouzského organizátora. Podle toho, co zatím o trase víme, půjde zřejmě o jeden z nejtěžších závodů v jeho dvacetileté historii. To je pro nás potěšující zjištění. Obtížný terén je právě to, co nám a naší Tatře nejlépe vyhovuje a kde dokážeme využít své schopnosti i vlastnosti vozu a získávat tak navrch před auty se silnějšími motory," říká Karel Loprais. Na jih Moravy - do Židlochovic - jezdí Lopraisův tým už pět let. "Vlastní závod našeho týmu začíná právě zde. Tady se oblékáme. Výběr oblečení ovlivňuje celý průběh závodu. Teprve pak přichází léty získaný kumšt, jako například podhuštění pneumatik do písečných dun," popisuje Loprais. Takový důraz na vhodné vybavení přitom není nic přehnaného. "Už kvalita prádla je zásadní. Tytam jsou doby, kdy jsme v prvních ročnících trpěli v klasických trenýrkách a montérkách. Nemusím snad rozpitvávat, co všechno a kde dokáže udělat všudypřítomný písek s propoceným tělem. Dnes už preferujeme moderní druhy prádla, které sají pot, zůstanou však zcela suché. Po etapě se ale musí prostě vyhodit." Další části oděvu jsou už obvykle z kvalitní bavlny či jiných přírodních materiálů. Za léta zkušeností se už po etapě, při které se občas jede v průměru třicítkou i dvanáct hodin, Loprais převléká z pracovního hned ve vozu. Průvan na namáhaná záda může být osudný. Jeho Tatrovka přitom nemá klimatizaci. "Náš vůz Tatra 815 se 400 koňmi pod kapotou má patnáct tun. Klimatizace by snižovala jeho výkon a také by zvyšovala váhu. Navíc nejsme příznivci tohoto výdobytku civilizace. Závodíme v podmínkách, kde už samotná příroda připravuje denně často značné výkyvy teplot. Někdy od nuly v noci až do čtyřicítky ve dne. Proč si to ještě komplikovat. Dost lidí také překvapuje, že nejezdíme v botách bez paty, jako mají okruhoví jezdci. To prostě na poušti nejde. Musím mít nohu v pořádné botě, se kterou se můžu pevně zapřít, když auto letí vzduchem. A to se stává dost často," říká Loprais. Celková částka za vybavení dosahuje závratné výše. "S panem Jaroslavem Pospíšilem, jehož firma nás do závodu vybavuje, jsme došli k číslu zhruba sto tisíc korun za jednu sadu. A takových je nejméně šest pro každý závod," dodává Loprais. Navzdory důkladným přípravám i profesionální výbavě se může stát, že i to nejlepší vybavení selže a začne hrozit nemoc. "Pro takový případ máme v rukávu poslední trumf. Zatím nikdy nezklamal. Je to slivovice, Dakarovice. Závod od závodu jí vozíme větší počet lahví. Ne snad proto, že by se z nás stávali notorici, ale prostě proto, že chuť tohoto moravského nápoje už chytila snad každého, který se na Dakar dostane." blesk.cz

(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2003) (Videa z Telefonica - Dakar 2003) Hlavním partnerem portálu Dakar.cz je internetový obchodní dům Hocker

Magazín Racing Life

Jezdci a týmy

 

 
 

 

 

 

Partneři

Návštěvníci
118
Články
2440
Odkazy
39
Počet zobrazených článků
3842092
Dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Minulý měsíc
Celkem
469
2041
13472
37286
75031
3490382

Vaše IP: 54.90.237.148
Server : 2018-01-21 03:43:19

Back to Top