08.jpg

wvef.org
спасибо ivideosoft.com

Nizozemec De Rooy pojede znova s DAFemPraha - Každý, kdo pamatuje účast Tatry na Dakaru v osmdesátých letech, nemohl zapomenout na holandského hromotluka Jana de Rooye, který brázdil pouště s velesilným speciálem DAF Turbotwin. Před 14 lety se de Rooy z Dakaru stáhl, ale myšlenka na návrat byla hlavně v posledních třech letech velmi silná. Takže - De Rooy a DAF jsou zpět.

 

"Patnáctého září ke mně přišel Jan de Rooy a řekl, že by rád jel Dakar s autem naší značky. Já na to, že o roce 2003 popřemýšlíme. A on že chce jet už ten ročník nejbližší. Takže jedeme závodit a máme za sebou velký kus práce," řekl technický ředitel firmy DAF Martien de Louw. Stavba vozu s motorem o výkonu 700 koní probíhala střídavě v dílnách De Rooyovy firmy a ve vývojovém oddělení firmy DAF. Osmapadesátiletý De Rooy se na Dakaru poprvé objevil v roce 1981. Už tehdy s dafem. Není divu, jeho obrovská spediční společnost vlastní na 600 strojů eindhovenské značky. V první polovině 80. let sváděl De Rooy urputné souboje s francouzskou hvězdou Georgesem Groinem na Mercedesu. V roce 1985 Holanďané přišli s konceptem Turbotwin - speciál se dvěma motory, dvěma převodovkami a výkonem kolem 1000 koní.

Jenže v roce 1985 tato snaha k vítězství nevedla. Kvůli penalizaci posádka skončila až druhá za miniaturním unimogem bratrů Capitových. O rok později se De Rooy dal do zběsilého útoku nanovo. Brachiální jízdou však zničil celou přední nápravu vozu, sám při nehodě utrpěl zlomeninu ruky a znechucen odstoupil. O rok později už triumfoval, když celé starovní pole pokořil deklasujícím náskokem 14 hodin, to už se speciálem Turbotwin II. Posledním De Rooyovým ročníkem byl v pořadí desátý Dakar v roce 1988. Jan jel s cílem vyhrát absolutně mezi všemi automobily, a k tomu účelu postavil speciál o výkonu 1220 koní. 9. ledna 1988 však v etapě Djado - Arlit tragicky havaroval druhý turbotwin jeho týmu a při nehodě přišel o život navigátor Kiis Van Loevezijn. Řidič Theo Van de Rijt a mechanik Chris Ross byli těžce zraněni. De Rooy okamžitě z piety odstoupil ze soutěže a firma DAF oznámila, že se jí už nikdy nezúčastní.

V roce 2002 se tedy Holanďané vrátí. Spolu s Janem do Rooyem se do kabiny speciálu DAF CF posadí jeho 21letý syn Gerard a Belgičan Ivo Geusens, De Rooyův navigátor z vítězného roku 1987. Tým bude využívat služeb doprovodného kamiónu, který pro ostrý truck veze i dvě kompletní nápravy, snad jako prevenci proti De Rooyově kaskadérské jízdě. Zajímavé však bude sledovat už to, zda bude vůz vůbec do soutěže vpuštěn. Nemá totiž skříňovou nástavbu minimální výšky 1600 mm, na což zástupci našich týmů při pohledu na fotografii auta ihned upozorňovali. "Jsem zvědav,pro koho pravidla platí a pro koho ne," poznamenal Karel Loprais.

Jiří Vintr

Magazín Racing Life

Jezdci a týmy

 

 
 

 

 

 

Partneři

Návštěvníci
117
Články
2440
Odkazy
39
Počet zobrazených článků
3837991
Dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Minulý měsíc
Celkem
37
1478
3522
27336
75031
3480432

Vaše IP: 54.196.135.90
Server : 2018-01-17 00:30:12

Back to Top