01.jpg

wvef.org
спасибо ivideosoft.com

Potřetí v historii Dakaru se startuje z Granady, hlavního města Andalusie. Závod pokračuje přes Maroko a Mauretánii. Během poslední marocké etapy se do čela klasifikace probije Jutta Kleischmidtová a je jasné, že se zapíše do historie. V cíli v Lac Rose vítězí Richard Sainct na motocyklu BMW a Jean-Louis Schlesser na Renaultu.

Dvacátý první ročník

Rallye Total Granada-Dakar

21. ročník Dakaru znamenal návrat ke klasice druhé poloviny devadesátých let. Start se vrátil do Granady a soutěž se zkrátila na celkovou délku 9022 km (speciály přibližně 5800 km), rozloženou do 16 etap. Trasa byla jakousi dakarskou klasikou, ovšem s nižším podílem písčitých úseků ve prospěch kamenitých pist a bujnější vegetace, z níž zejména bujné trsy velbloudí trávy byly velmi nepříjemné. Problém přepadení bandity se opakoval, tentokrát bylo postiženo hned několik desítek vozidel najednou.

Po kolosálním úspěchu z roku 1998 se zdálo, že spolupráce Tatry a firmy CermAktivity bude dlouhodobě přinášet své ovoce. Jenže CermAktivity selhala v promotérském zajištění tatrovácké účasti, a tak se ve spojení s firmou DUO Frenštát Milana Lopraise doslova v hodině dvanácté obstarat prostředky pro start alespoň jednoho vozu. Tím byla vítězná "Puma", tentokrát však musela nést břímě asi 500 kg vybavení navíc. Pro Karla Lopraise to znamenalo nutnost více šetřit vůz, protože žádný doprovod nebyl nablízku. K Lopraisovi a Stachurovi se do kabiny vrátil legendární navigátor Josef Kalina. Nebyla to však jediná Tatra, která na Dakar z Česka vyrážela. Bývalý Lopraisův navigátor Tomáš Tomeček si splnil svůj sen a do Afriky vyrazil s hasičským speciálem, který v roce 1996 v týmu Poldi řídil Jiří Žák. Původně se počítalo s tím, že s Tomečkem pojedou známí závodníci Petr Vojáček a Pavel Koutný, ale protože hlavním sponzorem byla brazilská firma BR Lubrax/Petrobras, usedl nakonec do kabiny s Tomečkem bývalý motocyklista André de Azevedo a novinářka Leilan Neubarthová. Českou ekipu navíc doplňoval premiérovou účastí i quadista Josef Macháček a slovenský motocyklista Jaroslav Katriňák.

Konkurence v kategorii kamiónů byla tentokrát o něco méně početná. Jely dva Kamazy s Moskovskichem a Kabirovem za volanty, k tomu Hino Sugawary a Iveco Mikiho Biasiona. V kategorii automobilů byla favoritem stáj Mitsubishi, ale tři speciály Schlesserova týmu jim měly být důstojnějšími soupeři než v minulých ročnících. V kategorii motocyklů už armádě KTM nepřekážel Stéphane Peterhansel, který přesedlal do automobilu Nissan, a tak Rakušanův teoreticky nic nestálo v cestě k dakarskému triumfu. Proti však byla firma BMW, která do Afriky poslala mnohem méně početný tým.

Soutěž kamiónů byla od začátku do konce dramatická. Ve vedení se postupně vystřídali Tomeček, Kabirov, Loprais, opět Kabirov, znovu Loprais, Moskovskich a opět Loprais. Zejména první tři čtvrtiny závodu byly soubojem o každou minutu a Lopraisovy předpoklady o přílišném šetření vozu vzaly za své. Velkým překvapením byl Tomeček, který při své premiérové účasti bez problémů razantně držel krok s nejlepšími. V poslední etapě první poloviny do jeho Tatry zezadu v hustém prachu narazil Kabirovův Kamaz. Ruský vůz byl vážně poškozen, ztratil mnoho hodin a byl výsledkově odepsán. Tomečkova Tatra byla ve dni volna podrobena opravě a mohla pokračovat. Druhou polovinu začal mohutným útokem Moskovskich a brzy získal hodinový náskok. Loprais čekal jen na Rusovu chybu, a ta se skutečně dostavila. Moskovskich doplatil na brutální jízdu a i když v závěru dotahoval, Lopraisovi ve vítězství nezabránil. Tomeček po kvalitním výkonu dojel třetí a domů se vrátil nadšený.

V kategorii automobilů vypálil Japoncům rybník Jean-Luis Schlesser, který zvítězil překvapivě před Španělem Prietem na polotovárním Mitsubishi a Němkou Kleinschmidtovou na stejném voze. Vypálení rybníka se konalo i v kategorii motocyklů. Po velmi dramatickém souboji nakonec vyhrál Richard Sainct na BMW, jen velmi těsně před Magnaldim na KTM. Macháček ani Katriňák soutěž nedokončili.

Naše týmy:

Motocykly:

Richard Tománek, Jiří Hrb (oba KTM)
Josef Macháček (čtyřkolka Yamaha) nedokončili

Kamióny:
1. Karel Loprais, Radomír Stachura, Josef Kalina (ČR/Tatra)
3. Tomáš Tomeček, André Marcos de Azevedo, Leilane Neubarthová (ČR-Brazílie/Tatra)

Termíny 21 ročníku:
(datum - etapa: start - cíl (spojka+speciálka+spojka - celkem km) 30.12. 1998 - Plolog: Granada (5+5+10 - 20)
01.1. - 1.etp: Granada - Rabat (5+115+400 - 520)
02.1. - 2.etp: Rabat - Agadir (87+100+467 - 654)
03.1. - 3.etp: Agadir - Tan Tan (243+230+37 - 510)
04.1. - 4.etp: Tan Tan - Bir Mogrein (64+451 - 515)
05.1. - 5.etp: Bir Mogrein - Atar (625+5 - 630)
06.1. - 6.etp: Atar - Tidjikja (35+458 - 493)
07.1. - 7.etp: Tidjikja - Nioro (3+434+188 - 625)
08.1. - 8.etp: Nioro - Bobo Dioulasso (460+540 - 1000)
09.1. Day Off (odpočinek)
10.1. - 9.etp: Bobo Dioulasso - Gao (260+300+400 - 960)
změna itineráře:Bobo Dioulasso - Mopti (260+300+172 - 732)
11.1. - 10.etp: Gao - Tombouctou (9+412 - 421)
změna itineráře: Mopti - Tombouctou (570+460 - 1030)
12.1. - 11.etp: Tombouctou - Nema (539+9 - 548)
13.1. - 12.etp: Nema - Tichit (490 - 490)
14.1. - 13.etp: Tichit - Atar (579+36 - 615)
15.1. - 14.etp: Atar - Nouakchott (34+433+37 - 504
16.1. - 15.etp: Nouakchott - Saint-Louis (96+151+10 - 257)
17.1. - 16.etp: Saint-Louis - Dakar (240+20 - 260)

Magazín Racing Life

Jezdci a týmy

 

 
 

 

 

 

Partneři

Návštěvníci
117
Články
2440
Odkazy
39
Počet zobrazených článků
3838183
Dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Minulý měsíc
Celkem
440
1478
3925
27739
75031
3480835

Vaše IP: 54.242.250.208
Server : 2018-01-17 04:06:17

Back to Top