04.jpg

wvef.org
спасибо ivideosoft.com

Závod začal poprvé v Dakaru, protože se jel okruh Dakar – Dakar s přestávkou na zpáteční cestě v Nigeru a na mýtické poušti Ténéré. V kategorii aut získalo páté místo duo Kleinschmidtová – Boutaire. „Když jsem se stala první ženou, která vyhrála na Dakaru etapu, přišli závodníci všech týmů, aby mne políbili a pogratulovali mi.V tu chvíli jsem cítila jak obrovské štěstí tak obrovské přátelství. Proto je Dakar tak báječný!“ ( Jutta Kleinschmidt) Pro Peterhansela to bylo páté vítězství a zároveň výzva stát se jediným závodníkem, který vyhrál šestkrát.

Devatenáctý ročník

Rallye Dakar-Agades-Dakar

T.S.O. se odhodlala k zásadní změně trasy. Tato inovace však, jako všechny ostatní odklony od původní trasy, ovoce nepřinesla. Trasa Dakar - Agadés - Dakar byla snahou o to, aby se celá soutěž odjela v Africe a závodníci se nezdržovali nudnými přesuny po Evropě. Výsledkem bylo to, že z evropské zimy přiletěli účastníci do afrických veder a mnozí tento přechod nesnášeli příliš dobře. Trasa samotná poněkud postrádala to, co je pro tuto soutěž typické - duny. Dunová pole měla přijít v Nigeru v etapě do Agadezu, ale kvůli písečné bouři byla tato etapa zrušena. Zbytek trasy tvořily dlouhé průjezdy bujnou vegetací, čímž trpěly zejména kamióny.

Tatra Marathon Team získal pro soutěž kvalitní sponzorské zázemí (Total a BVV), díky němuž si mohl dovolit nasazení tří vozů. Do prvního usedla posádka Loprais, Stachura a Vlastimil Kučera (403). Druhý hasičský speciál dostal úplně nový podvozek a jela s ním posádka Buchtyár, Kořený, Mück (414). Třetím vozem byla servisní Tatra 6x6 s posádkou Sklenovský, Hamerla, Gilar (436). Ani v 19. ročníku nechyběli naši motocyklisté. V týmu CermAktivity jeli Ivo Kaštan (č. 63) a bývalý mistr světa v enduru Stanislav Zloch (č. 62). Do Afriky se pustili také soukromníci Rostislav Bílek a Petr Ligocký na americkém pickupu Dodge Ram.

Konkurence na poli kamiónů byla tentokrát trochu jiná. Nestartoval totiž tým Kamaz, který se finančně a technicky vyčerpal na Master rallye v září 1996. Zato však nové stroje postavilo japonské Hino, které po letech opět nasadilo tovární tým s perfektně fungujícím zázemím. Technická trasa lehkým japonským strojům sedla. Dva kamióny nasadilo i Mitsubishi s jezdci Versinem a Granjonem.

V kategorii automobilů už nestartoval tým Citroen. Dílem mu to znemožnily nové regule FIA a dílem se Francouzi rozhodli věnovat klasickým rallye, které jsou komerčně atraktivnější. Japonské Mitsubishi nasadilo vozy Pajero v kategorii T2 (jezdci Shinozuka, Fontenay, Masuoka, Saby). Schlesserovy buginy (ten druhý řídila Němka Kleinschmidtová) už tentokrát byly mnohem rychlejší.

Souboj v kategorii motocyklů se měl odehrávat ve znamení Yamaha s Peterhanselem (týmovou dvojkou byl Ital Castera) vs. zbytek světa.

Úvod soutěže kamiónů začal dobře pro Lopraise, který jel na druhém místě. Ve třetí etapě však ztratil dvě hodiny pro poruchu turbodmychadla. Tatrováckou pilku tak začal tahat Buchtyár, který jel s velkým nasazením. V ojedinělé formě však jel Rakušan Reif na Hinu, který se definitivně usídlil v čele. Naši jezdci náskok sice stahovali, ale daleko menším tempem než by odpovídal výkonovému rozdílu hovořícímu ve prospěch českých kamiónů. Na zatáčkovité trase zkrátka nebylo Japoncům kde ujet. Tatrovácká smůla však zdaleka nekončila. Management týmu totiž nezvládl logistické zajištění a pustil těžkou šestikolku do soutěže, místo aby ji nechal jet kategorii T5. Sklenovského posádka totiž musela už v první polovině odstoupit kvůli zadřenému motoru. Ve stejný moment zcela "odešly" tlumiče Buchtyárovy Tatry, ale veškeré zásoby tlumičů vezla odstoupivší šestikolka. Osud Buchtyárovy posádky byl zpečetěn o etapu dál. Na terénním skoku, který vůz jedoucí prakticky bez tlumičů nezvládl, došlo k těžké deformaci zadního diferenciálu. V Agadésu posádka odevzdala jízdní kartu. Lopraisovo auto bylo technicky relativně v pořádku a bylo jasné, že Loprais posádka musí útočit. Reif se však nedal a hned další etapu opět vyhrál. 15. ledna v etapě Oclan - Kidal definitivně skončilo účinkování poslední Tatry. Lopraisův vůz potkala neobvyklá závada: prasklý hřídel chladící turbíny. Provizorní oprava stačila pouze k dojetí do cíle se šestihodinovou ztrátou, kde posádka odstoupila. Kamiónům Hino stačilo jen dojet. Podařilo se jim vítězství ve stylu 1-2-3, což se Tatře ani Kamazu nikdy nepovedlo. Tatrovácké posádky se mezitím dostávaly do Dakaru mimo soutěž. Tatra 6x6 byla naložena na vlak, ale ten provázely časté poruchy. Průjezd tropickou oblastí poznamenal tři z tatrováků, kteří si domů přivezli malárii. Kategorii automobilů opanovaly vozy Mitsubishi. Všechny čtyři vozy jely v čele s naprosto minimálními rozestupy a s obrovským nasazením. Pár etap před koncem týmový šéf rozhodl, že vyhraje Shinozuka, který pro Mitsubishi jezdil nejdéle a vítězství si tak nejvíc zasloužil. Tímto nepříliš sportovním způsobem alespoň zabránil případným ztrátám plynoucím z vyhecovaného závěru soutěže.

Jezdci na KTM si opět vylámali zuby na Peterhanselovi. Ten soutěži motocyklistů panoval se zatím největší suverenitou, navíc třetí dojel jeho týmový kolega Castera. Oba mezi sebe pustili jen Španěla Sotela na Cagivě. Oba naši motocyklisté během soutěže utvořili výbornou dvojici, která se ve výsledcích neustále posouvali vzhůru. Cílem projel Ivo Kaštan na 27. místě a Stanislav Zloch byl 28. Oba obsadili 2.a 3. místo v kategorii do 500 cm3. Bílek s Ligockým odstoupili poté, co jim někdo vypustil vodu z chladiče. Do Dakaru dojeli mimo soutěž.

Naše týmy:
Motocykly:

27. Ivo Kaštan (ČR/Suzuki)
28. Stanislav Zloch (ČR/Suzuki)

Automobily:
Rostislav Bílek, Peter Ligocký (ČR/Dodge Ram) odstoupili v šesté etapě

Kamiony:
Loprais, Stachura, Vlastimil Kučera (ČR/Tatra) nedojeli
Buchtyár, Kořený, Mück (ČR/Tatra) nedojeli
Sklenovský, Gilar, Petr Hamerla (ČR/Tatra) nedojeli

Termíny 19. ročníku:

04.1.- 1.etp: DAKAR - TAMBACOUNDA (206+ 275+106 - 587)
05.1.- 2.etp: TAMBACOUNDA - KAYES (7+ 505+ 82 - 594)
06.1.- 3.etp: KAYES - NARA (5+ 552+35 - 592)
07.1.- 4.etp: NARA - TIMBUKTU (8+ 658 - 666)
08.1.- 5.etp: TIMBUKTU - GAO (+ 415+9 - 424)
09.1.- 6.etp: GAO - MENAKA (+ 332)
10.1.- 7.etp: MENAKA - TAHOUA (+ 396)
11.1.- 8.etp: TAHOUA - AGADES (+ 575+243 - 818)
12.1.- Day Off (odpočinek)
13.1.- 9.etp: AGADES - OCLAN (3+ 457 - 460)
14.1.-10.etp: OCLAN - KIDAL (+ 537)
15.1.-11.etp: KIDAL - TIMBUKTU (2+ 568+7 - 577)
16.1.-12.etp: TIMBUKTU - NEMA (+ 577+8 - 585)
17.1.-13.etp: NEMA - KIFFA (290+ 308+6 - 604)
18.1.-14.etp: KIFFA - SAINT LOUIS (455+ 166+130 - 751)
19.1.-15.etp: SAINT LOUIS - DAKAR (237+ 18 - 255)

Magazín Racing Life

Jezdci a týmy

 

 
 

 

 

 

Partneři

Návštěvníci
117
Články
2440
Odkazy
39
Počet zobrazených článků
3838184
Dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Minulý měsíc
Celkem
441
1478
3926
27740
75031
3480836

Vaše IP: 54.242.250.208
Server : 2018-01-17 04:06:33

Back to Top