03.jpg

wvef.org
спасибо ivideosoft.com

Stejná trasa, více závodníků, třetí triumf Pierra Lartigua a čtvrtý pro Edi Orioliho. Po obtížné rallye, poznamenané zmizením Laurenta Geugeuna, řidiče asistenčního kamionu, se vítězové stali součástí tzv.“klasického Dakaru“.Orioli využil, při absenci Peterhansela, své znalosti Afriky a dosáhl velmi úspěšně cíle. Závod jako obvykle poskytl pohled na nádhernou krajinu, závodníci se pohybovali jakoby na pohlednicích a to je to, na co se vždy těší. „Žijeme ve smutném světě potřebujeme z něho uniknout, objevovat, setkávat se“ ( Patrick Tambay).

Osmnáctý ročník

Rallye Granada-Dakar

V pořadí 18. ročník Dakaru startoval opět v Granadě. Měřil jen 7579 km, z toho však tvořily speciální úseky drtivou většinu - 6280 km. Pořadatelé tak dali najevo, že posádky by na Dakaru měly především závodit, a to po maximálně možnou dobu, a neměly by se zbytečně unavovat dlouhými přejezdy. Soutěž byla poznamenána tragédií doprovodného trucku Mercedes týmu Citroen, který najel na nevybuchlou minu a jehož řidič na místě uhořel.

Česká účast byla v tomto ročníku velmi bohatá. Tovární Tatra Marathon Team nasadil jako týmovou jedničku posádka Loprais, Stachura, Tomeček (č. 400) - podle hesla, že vítězná posádka se nemění. Druhý tovární vůz (č. 415) řídila posádka Kořený, Sklenovský, Gilar. Jejím úkolem měla být především rychlá asistence. Další tři Tatry však nasadil tým Poldi Steel Bohemia Art. Byly to dva úplně nové hasičské speciály, které řídily posádky: 414 Jiří Žák, Marko Stehlík, Vladimír Stehlík ml. (v 18 letech nejmladší účastník soutěže), 419 Ladislav Fajtl (dříve řidič asistenčních Liazů), Jiří Janoušek, František Wurst), třetím vozem byl osvědčený valník vezoucí náhradní díly (424, posádka Velkoborský, Bárta, Sláma). Po 8 letech jsme navíc měli na Dakaru motocyklistu - byl jím velkomeziříčský Ivo Kaštan, sedlající stroj Suzuki GR 350 (č. 140). Konkurence z východu byla obrovská: Kamaz velkoryse nasadil hned čtyři vozy, které řídili Moskovskich, Kabirov, Čagin a Marčenkov. Nepříjemným soupeřem měl být Japonec Sugawara na Hinu a Francouz Versino na Mitsubishi. Nikdo nepochyboval o tom, že soutěž automobilů bude ve znamení souboje Citroen (Lartigue, Vatanen, Wambergue) vs. Mitsubishi (Saby, Shinozuka, Fontenay, Masuoka). Soutěž motocyklistů se nesla ve znamení dvou základních otázek: 1. Porazí někdo Peterhansela? 2. Podaří se Kinigadnerovi konečně vyhrát nebo alespoň dojet do cíle?

Závod kamiónů se nesl přesně ve stejném duchu jako v roce 1995. Tým Kamaz mohutně útočil už od úvodních etap, zatímco naši začali pomaleji a postupně se propracovávali dopředu. V polovině soutěže se pořadí ustálilo na úrovni Moskovskich - Loprais - Fajtl - Kořený. Problémy s řízením odsunuly Tatru Jiřího Žáka až do druhé desítky. Druhá poloviny soutěže kamiónů se nesla v jasném znamení souboje Moskovskich vs. Loprais. V jedné etapě získal Moskovskich půl hodiny, v té druhé Loprais hodinu stáhl. Technicky tento souboj nesly ruské stroje podstatně hůře, dva Kamazy už odstoupily, Čaginův vůz se propadal v pořadí a sloužil jako zásobárna posledních náhradních dílů pro vůz Moskovskicha. Rozhodnutí mělo padnout v tropické etapě Kayes - Labé, kterou pořadatelé nazvali Zelené peklo. Překonaly ji jen tři kamióny, Lopraisův, Kořeného a Pelichetův Mercedes. Pořadatelé však soutěžící odklonili po silnici, ale obě Tatry nechali pralesem závodit až do cíle, kde se naši dozvěděli, že všichni dostali jejich čas. Pořadatelé tak obě tovární Tatry vědomě poškodili. V následující etapě Loprais riskoval a stáhl ztrátu na 12 minut, to však nestačilo. Rusové vyhráli, ale jen se štěstím. Kdyby se jela ještě jedna nebo dvě etapy, Tatra by obsadila první tři místa.

Mezi automobily začal skvěle Vatanen, ale v jedné z etap se zakázanou asistencí nedokázal povolit kolo, aby opravil defekt, a pomalou jízdou po třech kolech ztratil dvě hodiny. Co naplat, že vyhrál celkem osm etap, nestačilo to ani na třetí místo. Profesorským výkonem si pro třetí vítězství v řadě dojel Lartigue před výborným Wamberguem. První Mitsubishi (Fontenay) bylo až třetí. Japonci víc zaujali "televizním" saltem mortale Sabyho. Schlesserova sólo bugina dojela až ve druhé desítce a Shinozuka skončil v celkovém pořadí až za Lopraisem.

Soutěž motocyklů odpověděla na obě základní otázky nečekaně rychle: Peterhansel a Kinigadner se bili o čelo, asistovali jim u toho ještě Orioli (Yamaha) a Arcarons. Jenže pak oba hlavní rivalové načerpali do nádrží vodu. Kinigadner odstoupil hned, Peterhansel se propadl až na sedmé místo, ale prohlásil, že přijel bojovat pouze o vítězství, a odstoupil také. Cesta k vítězství se tak už počtvrté otevřela Edimu Oriolimu z Itálie, který tím po odstoupení Peterhansela spravil náladu týmu Yamaha.

Kuriózní dohru měla účast poldovácké posádky Mirana Velkoborského. Nejdříve se jejich Tatra převrhla na duně. Posádka ji musela podkopat a převrátit zpět. Potom došlo k poruše předního pohonu a posádka musela pokračovat jen s poháněnými zadními koly. Při přebrodění řeky Faleme na hranicích Guineje a Senegalu vůz zapadl do bahna. Následovalo dvoutýdenní stanování na břehu řeky plné krokodýlů a strastiplné tahání porouchaného automobilu zpět na břeh.

 

Naše týmy:
Motocykly:

42. Ivo Kaštan (ČR/Suzuki DR)

Kamióny:
2. Loprais, Tomeček, Stachura (ČR/Tatra 4x4)
3. Fajtl, Janoušek, František Wurst (ČR/Tatra)
4. Kořený, Gilar, Sklenovský (ČR/Tatra)
15. Žák, Marko Stehlík, Vladimír Stehlík (ČR/Tatra)
Velkoborský, Jindřich Bárta, Tomáš Sláma (ČR/Tatra) odstoupili

Termíny 18. ročníku: 29.12.-prologue
30.12.-1.etp: GRANADA - MALAGA (+ 4+ 75+162 - 241)
31.12.-2.etp: NADOR - OUJDA (+ 149+74 - 223)
01.1.- 3.etp: OUJDA - ER-RACHIDIA (+ 328+224 - 552)
02.1.- 4.etp: ER-RACHIDIA - FOUM EL HASSAN (+ 540+236 - 776)
03.1.- 5.etp: FOUM EL HASSAN - SMARA (+ 747+20 - 494)
04.1.- 6.etp: SMARA - ZOUERAT (+ 603+17 - 620)
05.1.- 7.etp: ZOUERAT - ATAR (+ 365+9 - 374)
06.1.- 8.etp: ATAR - ZOUERAT (+ 511+28 - 539)
07.1.- Day Off (odpočinek)
08.1.- 9.etp: ZOUERAT - EL MREITI (+629+9 - 638)
09.1.-10.etp: EL MREITI - TICHIT (+ 632 - 632)
10.1.-11.etp: TICHIT - KIFFA (+ 530+5 - 535)
11.1.-12.etp: KIFFA - KAYES (+ 275+19 - 294)
12.1.-13.etp: KAYES - LABÉ (+ 510+2 - 512)
13.1.-14.etp: LABÉ - TAMBACOUNDA (+ 620+55 - 675)
14.1.-15.etp: TAMBACOUNDA - DAKAR (+35 +452 - 487)

Magazín Racing Life

Jezdci a týmy

 

 
 

 

 

 

Partneři

Návštěvníci
117
Články
2440
Odkazy
39
Počet zobrazených článků
3838182
Dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Minulý měsíc
Celkem
439
1478
3924
27738
75031
3480834

Vaše IP: 54.242.250.208
Server : 2018-01-17 04:06:00

Back to Top