08.jpg

wvef.org
спасибо ivideosoft.com

Tento ročník začal startem z Granady ve Španělsku a končil jako obvykle v Dakaru. Závod nyní trval 15 dní. Šéfem organizátorů se stal Hubert Auriol. Úspěchem skončil Dakar pro Stephane Peterhansela , který, ač byl blízko odstoupení v etapě Ouarzazate, zázračně dotáhl ztrátu, dva dny před cílem se usadil v čele klasifikace a vyhrál. V kategorii automobilů zvítězil Pierre Lartigue před Brunem Sabym.

Sedmnáctý ročník

Rallye Granada-Dakar

Experiment se startem i cílem v Paříži se pořadatelům příliš nepovedl, alespoň podle ohlasu závodníků. Pořadatelská T.S.O. vyměnila vedení, odstoupil Jean-Claude Fenouil a na jeho místo se dostal Hubert Auriol, který tak dal nadobro vale závodění. Nejzásadnější změnou však bylo přesunutí startu do jihošpanělské Granady a cíle zpět k dakarskému Růžovému jezeru. Trasa měřila celkem 10 109 km, z čehož speciální úseky tvořily 6138 km. Ustálila se tak dnes už tradiční trasa přes Maroko a Mauretánii, v tomto případě se však vyhnula Mali.

Lopraisův úspěch z roku 1994 byl podnětem pro techniky v kopřivnické Tatře, aby využili zkušeností prvního startu hasičského speciálu a postavili mu bratříčka, který měl být na trati neméně zdatný a úspěšný. Nový speciál měla řídit posádka Buchtyár, Kořený, Krpec. Sestava prvního vozu byla jasná - Loprais, Stachura, Kalina, nikdo o ní nepochyboval. Asi měsíc před soutěží bylo však Kalinovi oznámeno, že se soutěže smí zúčastnit pouze v případě, že si uhradí veškeré náklady spojené s účastí. Legendární navigátor takové ultimátum samozřejmě odmítl akceptovat, a tak se hledal nástupce. Volba padla na 24letého Tomáše Tomečka, který se rychle musel seznámit s navigačními přístroji a jel prakticky do neznáma. Tovární Tatry však nebyly jedinými českými stroji s českými posádkami. Poprvé vyslalo svůj vůz také kladenské impérium Vladimíra Stehlíka: v týmu Poldi Steel Bohemia Art jela se starším valníkem po Lopraisovi posádka Jiří Janoušek (vedoucí obchodního oddělení Bohemia Art), Miran Velkoborský a Jiří Žák (ten už měl za sebou rallye Faraónů s Liazem). Kladenský tým ještě nasadil Land Rover s posádkou Marko Stehlík, Miran Velkoborský ml. Ta však odpadla hned na začátku soutěže. Se starší Tatrou jela posádka Němce Thomase Marxe, kterou pilotoval Karel Valchař (mj. řidič druhé poloviny expedice Tatra kolem světa).

Suverénní vítězství Lopraise v roce 1994 zavdávalo domněnkám, že rychlost a suverenita hasičských speciálů z Kopřivnice je taková, že by jím ostatní neměli stačit. Jenže každý Dakar je jiný. Přes rok na svých vozech důkladně zapracovali Rusové ve firmě Kamaz. Nasadili nepřehlédnutelná modrá monstra v barvách firmy Master, vozidla dosahovala rychlosti 180 km/h a jezdci Viktor Moskovskich a Vladimír Marčenkov s nimi nakládali tak, že rozhodně vzbuzovali pozornost. Po celou dobu zuřila mezi týmy Tatry a Kamazu velká sportovní bitva. Rusové v ní měli mírně navrch a tak se pouze měnil rozestup vedoucí dvojice Moskovskich - Loprais. V polovině soutěže činil zhruba hodinu a půl. Loprais (st. č. 411) se však zdržel hned v první etapě po dni volna a spadl na třetí místo, když se před něj dostal Marčenkov. Ten však odstoupil hned v následující etapě, Loprais se vrátil na druhé místo,ale se ztrátou 2:10 hod. Rusové však zcela nezvládli závěr. Dvě etapy před koncem soutěže Moskovskich, místo aby si hlídal už značný náskok, brutální jízdou těžce poškodil přední nápravu. Shodou okolností to bylo v etapě se zakázanou asistencí a Rusové si zorganizovali pomoc mimo rámec pravidel. Loprais stáhl Moskovskichův náskok na pouhé dvě minuty a v další etapě se chystal útočit. Útok však nebyl tak úplně třeba, protože psychicky labilní ruský jezdec svůj vůz krátce po startu etapy převrátil a odstoupil ze soutěže. Loprais si tak dojel pro své třetí prvenství. Triumf Tatry mohl být dokonalý, ale Buchtyára (č. 412) v závěru předstihl Japonec Sugawara na Hinu. Posádka Poldi Kladno poškodila zadní diferenciál a do cíle dojela mimo soutěž. Každý Dakar je jiný, tentokrát musel Loprais mnohem více závodit než v minulém ročníku, ale v celkovém pořadí všech automobilů to stačilo na 22. místo.

Soutěž automobilů se měla odbývat ve znamení souboje Citroen vs.Mitsubishi,a také se tak stalo. Japonci však na rudé francouzské speciály nestačili. Většinu soutěže vedl Ari Vatanen na Citroenu a po jeho odstoupení se do čela dostal Pierre Lartigue. V cíli druhý Fontenay na Mitsubishi na něj ztrácel propastných tři a půl hodiny. Soutěži motocyklistů dominoval souboj mezi Kinigadnerem (KTM), Arcaronsem (Cagiva) a Peterhanselem (Yamaha). Celé první polovině vévodil Kinigadner, který vyhrál snad všechny soutěže poháru FIA, ale Dakar nikdy ani nedokončil, rok 1995 nebyl výjimkou. Poté v soutěži vedl Arcarons, ale Peterhansel jej v dramatickém finiši předstihl.

Naše týmy:
Automobily: Milan Velkoborský ml., Marko Stehlík (ČR/Land Rover) nedojeli
Kamióny:
1. Karel Loprais, Stachura, Tomeček (ČR/Tatra)
3. Buchtyár, Kořený, Krpec (ČR/Tatra)
Jiří Žák, Miran Velkoborský, Jiří Janoušek (ČR/Tatra 4x4) nedojeli

Termíny 17. ročníku: Prology
1.etp: GRENADE - MONTRIL (- 200)
2.etp: NADOR - ER RACHIDIA (- 255)
3.etp: ER RACIDIA - OUARZAZATE (- 405)
4.etp: OUARZAZATE - GOULIMINE (- 380)
5.etp: GOULIMINE - ES SMARA (- 420)
6.etp: ES SMARA - ASWERD (- 577)
7.etp: ASWERD - ZOUERAT (- 625)
8.etp: ZOUERAT - CHINGUETTI (- 504)
9.etp: CHINGUETTI - TIDJIKJA (- 347)
10.etp: TIDJIKJA - AYOUN EL ATROUS (- 504)
11.etp: AYOUN EL ATROUS - BAKEL (- 393)
12.etp: BAKEL - BÉ (- 628)
13.etp: BÉ - TAMBACOUNDA (- 611)
14.etp: TAMBACOUNDA - DAKAR (- 380)

Magazín Racing Life

Jezdci a týmy

 

 
 

 

 

 

Partneři

Návštěvníci
117
Články
2440
Odkazy
39
Počet zobrazených článků
3838168
Dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Minulý měsíc
Celkem
425
1478
3910
27724
75031
3480820

Vaše IP: 54.242.250.208
Server : 2018-01-17 04:01:59

Back to Top