05.jpg

wvef.org
спасибо ivideosoft.com

Citroen díky Ari Vatanenovi porazil Peugot a zvítězil. V motocyklech zajistil vítězství týmu Yamaha Stephane Peterhansel. Bohužel i v tomto ročníku zkalila radost z Dakaru tragická nehoda, při které zahynul řidič asistenčního kamionu Citroen Charles Cabanne. Co se nepovedlo před rokem, mělo se uskutečnit v roce 1991. V Tatře se podařilo postavit nový vůz s motorem V12pro Karla Lopraise. Loprais si do kabiny posadil kromě tradičního spolujezdce Stachury i znalce Afriky Josefa Kalinu. Kahánek jel v osvědčené Tatře 6x6 s Měřínským a Hudcem.

Třináctý ročník

 

Rallye Paris-Tripoli-Dakar

Obě Tatry odstartovaly s čísly 503 a 504 v krásné červenobílé barevné kombinaci. Liaz nasadil jeden z vozů jako doprovod týmu Chesterfield Toyota s Finem Jalonenem za volantem (s Vonšovským a Záleským jako spolujezdci) a zejména repasovaný vůz týmu Omnipol posádky Kakrda, Velkoborský, Lamač. Obě Perlini jely tradičně v plné síle, druhý vůz řídil syn majitele firmy Francesco Perlini. Kamaz nasadil celkem tři vozy 6x6, tentokrát už s mnohem vyššími cíli. Startovala i dvě Pegasa, ale velkým překvapením byla účast továrního týmu Hino. Japonci se soutěže zúčastnili poprvé, ale hned naplno: se čtyřmi vozy, z nichž tři dojely do Dakaru na 7.,10. a 14. místě. Ten jeden jediný, který dojel mimo soutěž, byl za celou dobu jediným továrním vozem Hino, který kdy musel na Dakaru odstoupit. V kategorii automobilů byl hlavním favoritem tým Citroen s novými vozy ZX, které řídili Vatanen, Ickx a Waldegaard. Mitsubishi mělo v soutěži třeba Lartigua, Shinozuku, Fontenaye nebo i nám známého Švéda Erikssona, Ladu Samara řídil Hubert Auriol.

Soutěž se jela stejně jako v minulém roce přes Libyi a nabídla krásné písečné etapy. Po vítězství v prologu přišla hned v první etapě smůla pro Kakrdu, který musel měnit převodovku svého Liazu č. 502. Po opravě klesl na 58. místo a předváděl úchvatný výkon. Další porucha turbodmychadla znamenala penalizaci, kvůli které Kakrda skončil nakonec až na 17. místě. Bez penalizace by v cíli byl čtvrtý, ale na kdyby se na Dakaru nehraje. Souboj na čele kategorie kamiónů se odehrával ve znamení boje Tatra vs. Perlini. Italové si drželi první dvě místa i přes problémy s pérováním. Tatry zase udržovaly za sebou oba Kamazy Golcova a Tammenka. V polovině soutěže v Agadezu byly obě Tatry na 14. a 15. místě absolutně, což značí, jak rychle se jelo. Perliniho posádka však musela odstoupit a Loprais se dotáhl až těsně za Houssata. Francouz měl problémy s pérováním, a tak do poslední etapy vjížděla na prvním místě Lopraisova posádka. Původně formální záležitost se však zvrhla do nevídaného dramatu: v motoru Tatry 4x4 se propálil píst, následovalo velké zdržení a následná čtyřhodinová penalizace, díky které spadlo do klína nejen vítězství Houssatovi, ale i pódiové umístění oběma posádek Kamazů (týmová režie preferovala Golcova). Našim zbylo jen 4. a 5. místo a hlavně oči pro pláč. Houssat v cíli přišel Lopraisovi omluvit se slovy, že takto určitě zvítězit nechtěl...

Drama se odehrávalo i jinde. V etapě do Gao sjel z trasy doprovodný kamión týmu Citroen a byl napaden bandity, kteří zastřelili řidiče Charlese Cabannese. Z favorizovaných Citroenů závod dokončil jen jeden. Vozy Waldegaarda i Ickxe totiž během jediné etapy zhořely na popel. Posádkám se naštěstí nic nestalo (Ickxův tehdejší spolujezdec Tarin později uhořel při Rallye Faraónů). První ze svých šesti vítězství dosáhl Stéphane Peterhansel. Druhý dojel Gilles Lalay, pro něhož to byl poslední dokončený Dakar v životě, třetí dojel odvěký Peterhanselův rival Magnaldi.

 

Kamióny: 4. Karel Loprais, Kalina, Stachura (Tatra 815 4x4)
5. Kahánek, Hudec, Měřínský (Tatra 815 6x6)
17. Josef Kakrda, Miran Velkoborsky, Jaroslav Lamac (LIAZ)

Termíny 13. ročníku: prologue 1.etp: TRIPOLI - GHADAMES -----
2.etp: GHASAMES - GHAT (594)
3.etp: GHAT - TUMU (681)
4.etp: TUMU - DIRKOU (601)
5.etp: DIRKOU - AGADEZ (350)
6.etp: AGADEZ - GAO (456)
7.etp: GAO - TOMBOUCTOU -----
8.etp: TOMBOUCTOU - NEMA (672)
9.etp: NEMA - KIFFA (482)
10.etp: KIFFA - TAMBACOUNDA (283)
11.etp: TAMBACOUNDA - DAKAR (60)

Magazín Racing Life

Jezdci a týmy

 

 
 

 

 

 

Partneři

Návštěvníci
117
Články
2440
Odkazy
39
Počet zobrazených článků
3838169
Dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Minulý měsíc
Celkem
426
1478
3911
27725
75031
3480821

Vaše IP: 54.242.250.208
Server : 2018-01-17 04:02:17

Back to Top