09.jpg

wvef.org
спасибо ivideosoft.com

Padly všechny rekordy: tento rok překročil počet účastníků 600. Tento počet se zdál být dobrým znamením, jelikož se jednalo o desáté výročí Dakaru. Následovala ale tragická nehoda kamionu DAF, při níž zahynul holandský navigátor Van Loevezijn, a Jan de Rooy stáhl svůj tým ze závodu. Navíc asi 100 závodníků vzdalo ještě před etapou El Oued pro její náročnost. Špatnou vzpomínku si odnesl i vedoucí Ari Vatanen, jemuž byl ukraden jeho Peugot 405 T16.Auta vyhráli Kankunen s Pironenem, mezi motocykly by korunován Edi Orioli (Honda).

Desátý ročník

Rallye Paris-Alger-Dakar

Přípravy na jubilejní 10. ročník byly velmi intenzivní snad u všech týmů. Na start nastoupilo celkem 602 posádek (historické maximum), ale do cíle jich dojela jen pětina, tak byla soutěž obtížná. Po čtyřech etapách se startovní pole ztenčilo o plnou polovinu. Pro nás bylo důležité, že úspěch z roku 1987 neprošel bez povšimnutí zahraničních týmů, a tak na startu na náměstí Trocadéro v Paříži stálo celkem 14 Tater a 7 Liazů, z toho čtyři ostré vozy Motokovu. Tatrováckou ekipu zastupovaly posádky Loprais, Stachura, Mück (č. 607 - tradice šťastné sedmičky pokračuje), Kahánek, Měřínský, Hajdušek (615), Liaz nasadil výkonnější a odlehčené vozy 111.154 s posádkami Krejsa, Joklík, Brzobohatý (616) a Moskal, Vojtíšek, Záleský (617). Velkou pozornost poutal největší a nejtěžší vůz soutěže, Tatra 8x8 s posádkou Samson, Kalina, Buchtyár (702), která měla zajišťovat servis ostatním Tatrám nebo Tatra 6x6 na ruční ovládání, kterou pilotoval expilot F1 Clay Regazzoni. Liaz kromě doprovodných vozů poskytl i řidiče,a to Radka Fencla, Bohuslava Vonšovského, Ladislava Fajtla, Pavla Svobodu a Aleše Fotra.

Konkurence se však rovněž náležitě vybavila. S cílem absolutního prvenství mezi všemi vozy nasadil Jan de Rooy dva nové dvoumotorové DAFy, z nichž ten, který sám pilotoval, dosahoval výkonu až 1220 koní. Tři vozy nasadila poprvé italská firma Perlini. Rychlá měla být španělská Pegasa, stejně jako Mercedesy.

Po triumfu v roce 1987 nasadil tovární tým Peugeotu celkem čtyři vozy: úplně nové speciály 405 T16 pro Vatanena a Pescarola a starší 205 T16 pro Kankkunena a Ambrosina. Mitsubishi spoléhalo hlavně na Lartigua a Shinozuku, zatímco Range Rover nasadil krásný speciál s bývalým pilotem F1 Patrickem Tambayem. Hubert Auriol usedl do buggy VW Kouros, ale odstoupil už na začátku. Kategorie motocyklů se měla odehrávat ve znamení souboje hvězd jako Neveu, Orioli, Picco, Rahier, Lalay, Mas.... Nejamatérštějším z amatérů měl být Pavel Ort na stroji Jawa Rotax. Po mnoha peripetiích nakonec odstoupil ze soutěže v Tamanrassetu poté, co havaroval a zlomil si čtyři žebra.

Průběh soutěže kamiónů se odehrával ve znamení tragických zvratů. Od začátku tlačily na pilu tovární DAFy, když De Rooy atakoval 5. místo absolutně. Hned za nimi jely oba Liazy. Tatry se držely ve druhé polovině první desítky. Zásadní obrat nastal v etapě Djado - Arlit. Druhý z továrních DAFů, řízený Van de Rijtem, se vznesl na mírné terénní vlně v rychlosti 170 km/h, následovalo několikanásobné převrácení. Při nehodě zahynul navigátor Kiss Van Loevezijn. Řidič Van de Rijt a mechanik Ross byli těžce zraněni. Stáj DAF okamžitě odstoupila ze soutěže a nechala se slyšet, že svůj tým už nikdy na Dakar nepostaví. Od té chvíle vedl Jiří Moskal s Liazem, druhý jablonecký vůz záhy odstoupil pro poruchu převodovky. Mohutně dotíraly obě Tatry. Nakonec se Loprais před Moskala dostal, ale souboj o minuty, který probíhal až k Růžovému jezeru, skončil triumfem našich vozů a posádek. Moskalova ztráta činila jen 9:23 minuty, třetí Lutz Bernau na MANu (stejný Bernau, se kterým tak tvrdě dnes soupeří naši okruhoví truckeři) ztrácel přes čtyři hodiny, čtvrtý Houssat přes 12 hodin (i když právě on podával se svým Perlini skvělé výkony). Kahánkova Tatra musela vzdát kvůli prasklým listovým perům.

Neméně dramatická byla soutěž automobilů. Suverénně vedoucího Vatanena totiž zastavilo ukradení jeho Peugeotu 18. ledna v Bamaku. Vůz nakonec nalezen byl, ale Vatanen nemohl odstartovat do etapy v povolené lhůtě 30 minut a byl tak ze soutěže vyloučen. Vítězství spadlo do klína čtyřnásobnému mistru světa v rallye Juhovi Kankkunenovi. Soutěž motocyklů vyhrál Ital Edi Orioli, bylo to pro něj první ze čtyř vítězství.

 

Motocykly:
Pavel Ort (Jawa Rotax) havaroval ve čtvrté etapě, utrpěl zlomeniny žeber a odstoupil


Kamióny:
1. Karel Loprais, Stachura, Mück (Tatra 815 4x4)
2. Jiří Moskal, Vojtíšek, Záleský (Liaz 111.154)
26. Fajtl, Loiseau, Chevalier (ČR-Francie / Liaz 111.154)
Vlastimil Buchtyar, Josef Kalina, Serge Samson (ČR-Francie / Tatra 8x8)
Krejsa, Joklík, Brzobohatý (Liaz) odstoupili pro poruchu převodovky
Kahánek, Měřínský, Hajdůšek (Tatra); Buchtyár,?,? (Tatra) vzdali pro opakovanou poruchu listových per zadních náprav

Magazín Racing Life

Jezdci a týmy

 

 
 

 

 

 

Partneři

Návštěvníci
117
Články
2440
Odkazy
39
Počet zobrazených článků
3838181
Dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Minulý měsíc
Celkem
438
1478
3923
27737
75031
3480833

Vaše IP: 54.242.250.208
Server : 2018-01-17 04:05:44

Back to Top