09.jpg

V roku 1985 sa na štarte Rallye Dakar objavila istá žena za volantom neobvyklého stroja. Dodnes ostáva jediným človekom, ktorý sa vybral na súboj s prírodou, časom a samým sebou v plnepohonnej návesovej súprave.

Číst dál...

22.ročník sliboval velké překvapení: poprvé závod přejížděl Afriku ze západu na východ, ze Senegalu do Egypta. Počet závodníků (400) odrážel nadšení z této nové trasy. Závod však provázely problémy v podobě teroristických vyhrůžek. Organizátoři se proto rozhodli přepravit závodníky ve střední části závodu raději letecky. Závod pak znovu vyrazil z Libyje do Káhiry bez dalších zádrhelů. Na úpatí pyramid byli korunováni: Richard Sainct a Jean-Louis Schlesser.

Číst dál...

Potřetí v historii Dakaru se startuje z Granady, hlavního města Andalusie. Závod pokračuje přes Maroko a Mauretánii. Během poslední marocké etapy se do čela klasifikace probije Jutta Kleischmidtová a je jasné, že se zapíše do historie. V cíli v Lac Rose vítězí Richard Sainct na motocyklu BMW a Jean-Louis Schlesser na Renaultu.

Číst dál...

Dakaru je 20 let! Závod začíná ve Versailles, pokračuje přes Španělsko do Dakaru. Nespočetné přejezdy dun, neustálé vyhrabávání se z písku se stávájí nedílnou součástí každodenního programu tohoto ročníku. Závod se vrátil k původním záměrům: maraton, obtížnost. Zvítězili Jean-Pierre Fontenay v kategorii aut, pro něj to bylo první vítězství na Dakaru, a Stephane Peterhansel mezi motocykly. „Deset let na Dakaru bylo nejlepších deset let mého života.“(Stephane Peterhansel)

Číst dál...

Závod začal poprvé v Dakaru, protože se jel okruh Dakar – Dakar s přestávkou na zpáteční cestě v Nigeru a na mýtické poušti Ténéré. V kategorii aut získalo páté místo duo Kleinschmidtová – Boutaire. „Když jsem se stala první ženou, která vyhrála na Dakaru etapu, přišli závodníci všech týmů, aby mne políbili a pogratulovali mi.V tu chvíli jsem cítila jak obrovské štěstí tak obrovské přátelství. Proto je Dakar tak báječný!“ ( Jutta Kleinschmidt) Pro Peterhansela to bylo páté vítězství a zároveň výzva stát se jediným závodníkem, který vyhrál šestkrát.

Číst dál...

Stejná trasa, více závodníků, třetí triumf Pierra Lartigua a čtvrtý pro Edi Orioliho. Po obtížné rallye, poznamenané zmizením Laurenta Geugeuna, řidiče asistenčního kamionu, se vítězové stali součástí tzv.“klasického Dakaru“.Orioli využil, při absenci Peterhansela, své znalosti Afriky a dosáhl velmi úspěšně cíle. Závod jako obvykle poskytl pohled na nádhernou krajinu, závodníci se pohybovali jakoby na pohlednicích a to je to, na co se vždy těší. „Žijeme ve smutném světě potřebujeme z něho uniknout, objevovat, setkávat se“ ( Patrick Tambay).

Číst dál...

Tento ročník začal startem z Granady ve Španělsku a končil jako obvykle v Dakaru. Závod nyní trval 15 dní. Šéfem organizátorů se stal Hubert Auriol. Úspěchem skončil Dakar pro Stephane Peterhansela , který, ač byl blízko odstoupení v etapě Ouarzazate, zázračně dotáhl ztrátu, dva dny před cílem se usadil v čele klasifikace a vyhrál. V kategorii automobilů zvítězil Pierre Lartigue před Brunem Sabym.

Číst dál...

Závod se znovu, kousek po kousku, staví na nohy, vzrostl i počet přihlášených. Tým Gilberta Sabineho předal organizátorskou taktovku skupině Amaury Sport Organisation. Trasa, navržená novým dakarským „bossem“ Fenouilem, znamenala první inovaci. Byla to trasa Paříž – Dakar – Paříž. Myšlenka jistě působivá, ale závod příliš náročný!

Číst dál...

Závod se vrátil k původní trase se startem na Trocadéru a cílem v Dakaru, ale nejsou závodníci. Trasy v dunách El Goléa jsou stejně hrozné jako ty v Agaderm nebo El Oued. Třetina závodníků skončila v písku. Hubert Auriol uvízl v dunách Mauretánie. Na prvních místech dokončili závod Stephane Peterhansel (motorky) a Bruno Saby (auta). Gilbert Sabine udržel závod svého syna při životě. Legenda pokračuje.

Číst dál...

Změna trasy závodu.Start byl v Chateau de Vincennes a Gilbert Sabine , který chtěl opět uvést v život nové prvky , se rozhodl změnit cíl.Ze závodu Paříž – Dakar se stal závod Paříž – mys Dobré naděje a to umožnilo závodníkům vidět nové , úžasné scenérie. Novinkou , která poznamenala Dakar bylo zavedení GPS! Přesto však nevycházelo vše podle plánu : písečná bouře , válka v Čadu , rozvodněná řeka v Namibii. Avšak nic nezastavilo Huberta Auriola v cestě za dalším vítězstvím , nyní na 4 kolech. „ Je to mé největší vítězství.Být první v kategorii automobilů, poté, co jsem vyhrál dvakrát v motorkách. A zde , na mysu Dobré naděje … . Je to bezvadné“. V kategorii motocyklů zopakoval vítězství Stephane Peterhansel.

Číst dál...

Citroen díky Ari Vatanenovi porazil Peugot a zvítězil. V motocyklech zajistil vítězství týmu Yamaha Stephane Peterhansel. Bohužel i v tomto ročníku zkalila radost z Dakaru tragická nehoda, při které zahynul řidič asistenčního kamionu Citroen Charles Cabanne. Co se nepovedlo před rokem, mělo se uskutečnit v roce 1991. V Tatře se podařilo postavit nový vůz s motorem V12pro Karla Lopraise. Loprais si do kabiny posadil kromě tradičního spolujezdce Stachury i znalce Afriky Josefa Kalinu. Kahánek jel v osvědčené Tatře 6x6 s Měřínským a Hudcem.

Číst dál...

Tentokrát startuje z pařížského La – Défense 465 závodníků. Zpět do Lybie – zde čeká na závodníky poušt, nádherná, plná překážek: „Poušt je v noci děsivá. Neslyšíte nic, je to absolutní prázdnota“(Stephane Peterhansel). Motocyklisté se cítili ztraceni v této obrovské poušti, neviděli její krásy, chtěli pouze pryč. Již na začátku druhé etapy se naděje týmu Mitsubishi rozplynuly ve vzduchu. Naděje ve třetí vítězství Peugotu se splnily. Jeho působení se zúročilo také v kategorii sportovních prototypů. V kategorii motocyklů vyhrál Edi Orioli a přinesl tak první vítězství týmu Cagiva. Hubert Auriol pokračoval v inovaci své jednomístné buginy.

Číst dál...

Ari Vatanen se pomstil a za volantem svého Peugotu vyhrál. Velkou novinkou byla cesta Lybií. Yamaha vsadila všechna své peníze na mladý zázrak: Stephana Peterhansela a její tah vyšel. Tragédie DAFu z roku 1989 se hlavní měrou zasloužila o zákaz kategorie nákladních vozů, naštěstí jen na jeden rok, protože pořadatelé brzy zjistili, že bez kamiónů chybí Dakaru to správné koření. Na start se postavilo 241 automobilů, 155 motocyklů a 76 doprovodných kamiónů.

Číst dál...

Padly všechny rekordy: tento rok překročil počet účastníků 600. Tento počet se zdál být dobrým znamením, jelikož se jednalo o desáté výročí Dakaru. Následovala ale tragická nehoda kamionu DAF, při níž zahynul holandský navigátor Van Loevezijn, a Jan de Rooy stáhl svůj tým ze závodu. Navíc asi 100 závodníků vzdalo ještě před etapou El Oued pro její náročnost. Špatnou vzpomínku si odnesl i vedoucí Ari Vatanen, jemuž byl ukraden jeho Peugot 405 T16.Auta vyhráli Kankunen s Pironenem, mezi motocykly by korunován Edi Orioli (Honda).

Číst dál...

Závod přežil Thierryho Sabina. Jeho otec převzal vedení za pomoci dua Verdoy – Metge. Dakar se nepřestal vyvíjet, zvláště s příchodem nového konstruktéra: firmy Peugot. Ari Vatanen a Bernard Giroux vyhráli vyhráli v automobilech. V motocyklech bojovali o prvenství Gaston Rahier, Cyril Neveu a Hubert Auriol. Vedoucí Auriol utrpěl těžký pád, při kterém si zlomil oba kotníky a musel vzdát. Cyril Neveu vyhrál popáté Dakar.

Číst dál...

Temný rok. Thierry Sabine, francouzský zpěvák Daniel Balavoine, novinář Nathaly Odent, pilot vrtulníku Francois Xavier-Baagnoud a radiový technik Jean Paul Le Fur zahynuli při nehodě vrtulníku. Přežili Patrick Verdoy a Gilbert Sabine, všichni účastníci Dakaru byli v šoku. Popel Thierry Sabineho byl rozptýlen v poušti.

Číst dál...

Tento rok se startovalo z Versailes. Mitsubishi Pajero triumfovalo, a to se účastnili teprve potřetí. Patrick Zaniroli a jeho navigátor Jean Da Silva unikli všem překážkám v Mauretánii a zajistili japonskému konstruktérovi nádherné vítězství. Hubert Auriol opustil tento rok BMW a vytvořil tým Ligier – Cagiva. Gaston Rahier zopakoval své předchozí úspěchy a přijel do Dakaru první.

Číst dál...

„Aby přiměl ty, kteří ještě pouze sní“, k účasti rozhodl se Thierry Sabine posunout hranice dobrodružství. Aby dal závodu novou dimenzi, uskutečnil nemožné: závod projížděl Guineu, Sierra Leone a Mauretánii. Počet přihlášených se nadále zvyšuje – nyní na 427. Je to automobilový závod, který upoutal tento rok pozornost všech: Jacky Ickx přesvědčil Porsche k vytvoření týmu a první účast tohoto týmu přinesla uspěch. Vítězi jsou Metge a Lemoyne v kategorii aut a Gaston Rahier v motocyklech.

Číst dál...

Poprvé se přejíždí poušt Ténéré a přejezd této neprobádané pouště se stává dalším zážitkem jak pro závodníky,tak pro diváky. Ale zasáhly přírodní živly.Závodníky přepadla pouštní bouře, za špatné viditelnosti se jich 40 ztratilo. Zachráněni byli do 4 dnů. Nicole Maitrot, závodník z roku 1982,tehdy poznamenal: „Thierry Sabine musel mít dojem, že je Bůh přehlížející své stádo z vrtulníku a sbírající do svého stroje ty, kteří se ztratili“. Tyto drobné epizody jednak posílili legendárnost Dakaru, ale také umožnili Hubertu Auriolovi, aby se po ténérské etapě dostal o hodinu před ostatní.

Číst dál...

Start je umístěn na náměstí de la Concorde, cíl do Las Rose.Na startu je 382 závodníků, víc než dvojnásobek roku 1978. Bratři Marreauové, přezdívaní „pouštní lišáci“, se zasloužili o vítězství Renaultu a Elf. Ve vzestupu pokračoval i Cyril Neveu. Jako člen týmu Honda vyhrál a zahájil tak dlouhou sérii japonských úspěchů.

Číst dál...

Tak jako byl první rok, kdy Dakar začal, nejvýznamnější, byl rok 1981 nepochybně nejnapínavější. Závod přitáhl davy lidí. Atraktivní se pro ně stalo i naloďování před přejezdem do Afriky. Závod se stal vášní a nebylo snadné stihnout se přihlásit. Na startu byly všechny typy vozidel ( 4x4, buggy, sajdkáry) a dokonce i nečekaně třeba Thierry de Montcorge na Rollsu nebo Jacky Ickx na Citroenu CX. Přesto je klíčovým slovem opatrnost.

Číst dál...

První rok Dakaru okamžitě vzbudil velký zájem a zrodila se skutečná vášeň. Největší týmy , které se přihlásily: Yamaha, Volkswagen, Lada, BMW.Cyril Neveu vyhrál podruhé na své soukromé Yamaze. V kategorii aut zvítězili Freddy Kotulinsky a Luffelman.

Číst dál...

Strana 1 z 2

Magazín Racing Life

Jezdci a týmy

 

 
 

 

 

 

Partneři

Návštěvníci
115
Články
2440
Odkazy
39
Počet zobrazených článků
3805011
Dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Minulý měsíc
Celkem
1161
2994
25010
38763
50441
3416828

Vaše IP: 54.227.127.109
Server : 2017-12-17 20:43:52

Back to Top