08.jpg

wvef.org
спасибо ivideosoft.com

Nejdůležitější je radost. Radost volit tlak v pneumatikách, radost si řadit, radost dojet do Dakaru.

Tomáš Tomeček už se cestu do Dakaru učí znát od roku 1995. Třikrát tam přijel jako nejrychlejší kamion. A čtvrté vítězství by rád na krásných a náročných afrických tratích vybojoval v lednu 2015, kdy se popáté zúčastní dálkového závodu Africa Eco Race, který nahradil původní Rally Dakar. Nebude to mít jednoduché. Po 14 letech jej ze zdravotních důvodů nebude navigovat Vojtěch Morávek st., ale Ladislav Lála. A konkurenci jejich 100% Tatry posílili další jezdci továrního Kamazu, který dokonce premiérově nasadí kamion s hybridním pohonem.

 V technice bude rozdílů více. Zatímco moderní (nejen) závodní kamiony jsou prošpikovány elektronikou, Tomeček sází na klasickou cestu mechanického vozu. „O naší Tatře říkáme, že je jediná Stoprocentní, protože už asi jen my používáme pouze originální tatrovácké a české díly," usmívá se Tomáš Tomeček. „Závodní vůz má 700 koní a je plně mechanický, tedy dobře opravitelný. S mírnou nadsázkou řečeno, Tatru opravujeme jen kladivem a majzlíkem."

Výhodou české posádky by měly být její zkušenosti, vždyť Tomeček brázdí africké terény už 20 let, zatímco Kamaz vysílá do závodu spíše mladé a méně zkušené střelce. Do navigátorské sedačky Tatry usedne Ladislav Lála. Sice o sobě tvrdí, že je hlavně „ajťák", ale v kabině dakarského speciálu rozhodně není nováčkem. Byl to právě Lála, kdo navigoval Tomečka při posledním v Africe konaném ročníku Rally Dakar v roce 2007. A dojeli si pro vynikající 11. místo.

Pětačtyřicetiletý Tomeček si k dakarskému závodění vybudoval specifický vztah: „Nejvíc se těším na tu radost, ta je nejdůležitější," říká před svým dalším velkým závodem. „Radost volit tlak v pneumatikách, radost si řadit, radost dojet do Dakaru. A také na záludnou, přímo lišáckou navigaci, na kterou je ředitel soutěže René Metge specialista."

Tomečkův tým Promet/Excalibur poveze do Afriky kromě závodního kamionu ještě další tři Tatry - jednu asistenční a dvě další šestikolové, které pořadatelé v posledních letech rádi využívají pro funkci „balais", sběrných vozů. Ostrý start se uskuteční 30. prosince 2014 v marockém Nadoru. Nejrychlejší závodníci spatří cíl u senegalského Růžového jezera 11. ledna 2015.

Africa Eco Race se jezdí od roku 2009 ve stopách předchozí Rally Dakar. Mnohdy obsahuje více kilometrů a náročnější tratě, než je tomu v současné jihoamerické verzi „Dakaru". Letos povede přes horské terény Maroka, kamenité pouště Západní Sahary a písčité duny Mauretánie. Pořadatelé si zakládají na tom, že na rozdíl od většiny ostatních závodů staví všechny své bivaky mimo civilizaci a závod vedou spíše přes oázy, než města.

Zdroj: http://motorsportrevue.cz/

Magazín Racing Life

Jezdci a týmy

 

 
 

 

 

 

Partneři

Návštěvníci
117
Články
2440
Odkazy
39
Počet zobrazených článků
3838969
Dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Minulý měsíc
Celkem
728
1951
6164
29978
75031
3483074

Vaše IP: 54.226.41.91
Server : 2018-01-18 05:15:24

Back to Top