08.jpg

Cross country rallye 2011

wvef.org
спасибо ivideosoft.com

Silk Way Rally 2011 je za námi, motory utichly, tep fanoušků se vrátil do normálních mezí. Závodní teamy jsou už doma, dospávají spánkový deficit, léčí si drobné bolístky a přemýšlejí jak toho svého "mazlíka" opět trochu vylepšit na příští soutěž.

Stejně tak tomu je i u Svoboda teamu, který se letos tohoto závodu taktéž zúčastnil. A nejen zúčastnil, ale také ho dokončil na pěkném 22. místě, což se dá vzhledem k tomu, že to byl jejich první start na takto velkém a těžkém podniku, který semlel daleko větší hvězdy, považovat za značný úspěch. No a jak to všechno bylo?

Začalo to na podzim 2009, kdy se Svoboďáci jako úspěšní účastníci menších rally soutěží rozhodli postoupit na další stupeň a zúčastnit se podniku, kde by se mohli porovnat se světovou špičkou. Ideální je pro tento účel Silk Way Rally, která je jakýmsi předstupněm pro slavný Dakar a svými podmínkami je výhodná i pro menší teamy. Začala se tedy stavět nová technika, která by byla schopná soutěž zvládnout. Čas plynul obě Tatry v dílnách pomalu rostly, až tu byl přelom roku 2010/2011. Tehdy podle hesla "Ve dvou se to lépe táhne" začala probíhat jednání s Vinland Dakar teamem o vzájemné spolupráci a vidina účasti na SWR začala nabírat reálnou podobu. Jednání dopadla úspěšně a bylo dohodnuto, že závodní Tatra 4x4 bude zajišťovat rychlou asistenci offroadům z Vinlandu.

Všechny náhradní díly měly tak být vezeny taktéž stavěnou doprovodnou Tatrou 6x6. Jak už to tak bývá stavba vozů nikdy neprobíhá, jak si člověk naplánuje a tak celý projekt nabral jakési zpoždění a auta se dostavovala na poslední chvíli. Mechanici a všichni ostatní co mohli být nápomocní pracovali na vozech v posledních dnech před odjezdem až 20 hodin denně. Vše však probíhalo dobře a oba vozy měly být včas připraveny.

Den před odjezdem, ale málem celý projekt zkrachoval, když se při zkušební jízdě zadřel u doprovodné Tatry motor. Zasedl "krizový štáb" a po několika telefonátech do Prahy bylo dohodnuto půjčení motoru od Petra Jansy. Za to mu samozřejmě patří velký dík. Ten nasedl do své červené zavodní tatry a okolo druhé hodiny ranní dorazil do dílny v Jetřichově, kde doprovodka parkovala. Přistavil se jeřáb a začala transplantace mohutného dvanáctiválcového srdce. Vše se nakonec v doslova infarktovém čase stihlo a ráno byly vozy připraveny vyrazit. V této příhodě lze kupodivu najít i kousíček štěstí. Kdyby se motor porouchal při cestě do Ruska nebo během soutěže, znamenalo by to konec pro oba teamy.

Cesta do Ruska a technické přejímky probíhaly relativně v klidu pominu li značnou nevyspalost osádek Tater. V sobotu pak rally slavnostně odstartovala na Rudém náměstí a mohlo se jít do boje. V prvních etapách, které se nesly hlavně ve znamení bláta, plnila čtyřkolka úlohu rychlé asistence a pomáhala off roadům z Vinland teamu. Ve druhé etapě pak nabrala značnou ztrátu, když táhla Toyotu Petera Mikuly. "Bylo to jak když za sebou táhneš draka na provázku." komentoval celou akci Václav Svoboda. "Jeli jsme celou dobu po trase etapy. V dunách jsem musel s Tatrou udržovat rychlost abych sám nezůstal viset, takže Toyota za námi doslova vlála. Pak se to rozbilo úplně a táhli jsme ho asi 120 km do cíle. V noci a po rozježděných blátivých cestách, takže průměrná rychlost byla asi 30 km/h." Nakonec se však porouchanou Toyotu podařilo dostat do cíle. Tam se jí však už opravit nepodařilo a stejný osud bohužel, během prvních třech etap, potkal i zbylé off - roady z Vinland teamu. Ve čtvrté etapě tedy už Tatra neměla koho doprovázet a posádka mohla zkusit jak si nový vůz povede v boji se světovou špičkou. Se zvýšeným tempem se ale naplno projevila největší bolest vozu v podobě špatně nastavených tlumičů. V páté etapě se pak ještě přidalo praskání nástavby a posádka musela výrazně zpomalit. V mezidobí navíc mechanici řešili další problémy s motorem doprovodné Tatry. Poslední etapa která se měla jet jako minulý rok v korytě řeky byla z důvodu dešťů a zvýšené hladiny zrušena. Stačilo tedy už jen dojet do cílového Soči. To se také nakonec povedlo a Svoboda team měl svoji premiérovou účast na velkém podniku za sebou.

Václav Svoboda hodnotí podnik velmi kladně: "Rally se mi velmi líbila. Profilem tratí mi dost připomínala Dresden - Breslau, ke které mám velmi kladný vztah. Organizace byla na vysoké úrovni, všude byly spousty policistů, takže jsme se cítili i celkem bezpečně. Příští rok se sem určitě chceme vrátit." Relativní spokojenost byla i technikou: "Velký problém byly špatně nastavené tlumiče. Na staré Tatře je máme už vychytané ale tady na to nebyl čas. Pro příští závody bude potřeba podvozek daleko lépe vyladit. Praskání nástavby mělo stejný původ jako problémy s tlumiči. Prostě nebyl čas to udělat lépe. V bivaku jsme to posvařovali a stáhli kurtami a nakonec to vydrželo. Jinak ale Tatra fungovala skvěle, dokonce jsme neměli ani jeden defekt." Nakonec přidal jeden zajímavý poznatek: "Chtěli jsme hlavně dojet, takže jsem jel tak abych to vždycky stihnul dobrzdit. Jednou jsme potkali Kamaz tak jsem s ním zkusil pozávodit a celkem jsem mu stačil. Jenže po pár kilometrech přišla jakási únava smyslů, začal jsem dělat chyby a Kamaz nám ujel. Ta jejich vyježděnost je prostě vidět."

To tedy bylo malé shrnutí Slik Way Rally 2011. A co bude dál? Oba vozy poputují do dílny, kde se vymění to co se rozbilo, udělá jinak to co nefungovalo a vylepší to co by mohlo být lepší. Pak bude potřeba vše otestovat, takže team plánuje účast na některé z menších rally. Máme se tedy rozhodně na co těšit.

Za Svoboda team Filip Nikl

Magazín Racing Life

Jezdci a týmy

 

 
 

 

 

 

Partneři

Návštěvníci
117
Články
2440
Odkazy
39
Počet zobrazených článků
3840637
Dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Minulý měsíc
Celkem
459
3463
9358
33172
75031
3486268

Vaše IP: 54.83.81.52
Server : 2018-01-19 06:52:56

Back to Top