04.jpg

Cross country rallye 2006

wvef.org
спасибо ivideosoft.com

Celý článekPo krátkém rozhovoru s Alešem Lopraisem se na řadu dostává i pilot vítězného kamionu marocké rallye Tomáš Tomeček. Přestože byl jeho vůz nakonec jediným kamionem, který rallye dokončil, nešlo o protrpěné vítězství – naopak. Kromě druhé etapy ve všech etapách dokázal Tomeček porazit druhou Tatru řízenou Alešem Lopraisem a vítězství mu tedy poprávu náleží.

Soutěž Tomeček absolvoval na přestavěném voze. Protože se vrátil z Dakaru nečekaně brzy poté, co smůlovatě havaroval ještě v průběhu evropské části, měl jeho tým dostatek času na přestavbu vozidla stejným způsobem, jakým už proběhla u druhého týmového kamionu Andrého Azeveda: tedy zkrácením přední části (Azevedo měl kratší podvozkový rám i vzadu) a posunutím motoru i kabiny vzad. Nižší zatížení zadní nápravy přineslo nejen vyrovnanější jízdní vlastnosti a lepší podélnou stabilitu, ale také snížení hmotnosti vozu. Maroko, spíše než honbu za vavříny, tedy znamenalo testování všech součástí vozidla v ostrém nasazení.

Fotogalerie DAKAR 2006

A protože škála terénů byla skutečně bohatá, jednalo se o test session, kterou by za normálních okolností bylo jen velmi obtížné nasimulovat. Na trati se vystřídaly všechny druhy povrchů a jezdci se po úzkých horských cestách vyšplhali až do nadmořské výšky 2600 metrů. Soutěž poznamenaly také rozmary počasí těsně před začátkem, díky nimž museli pořadatelé ve vedení trasy poměrně složitě improvizovat. Jak se pocitově liší upravené auto od toho, s nímž jste startoval na Dakaru? Ja to paráda, podobně jako u „zeleného“ vozu. Tu změnu jsem měl možnost poznat hned při prvním testování, jízdní vlastnosti se změnily, není to takový „autobus.“ Však uvidíte sám, až vás při testování sveze Petr Vodák v doprovodném autě a já pak v tomhle... Do Maroka jste ovšem vyrazili bez doprovodu. Jaké vybavení jste si museli vzít do toho závodního navíc a co to pro vás znamenalo z hlediska denní údržby? Soutěž není tak dlouhá a náročná jako Dakar, takže ke standardním věcem jsme přidali jen pětici náhradních plášťů, na Dakaru vozíme maximálně tři. Také jsme demontovali prostřední sedadlo pro mechanika, který s námi nejel, a přibalili rezervní tlumiče, které nám normálně vozí doprovod. Z hlediska údržby žádné změny nebyly – pokaždé to je o tom, v bivaku shodit kombinézu, obléci montérky a udělat, co je potřeba.

Fotogalerie DAKAR 2006

Upravovali jste i nějak podvozek na základě toho, že auto je kratší a má minimální přední převis? Jistě, na podvozku jsme samozřejmě změnili charakteristiku tlumičů podle toho, jak se změnilo zatížení náprav. Sedla vám trať spíše technická, nebo se auto cítilo lépe v rychlých úsecích? Bylo to tak půl na půl. Neuvědomuji si nějaké zásadní problémy v tom či onom druhu terénu. V horách nás zlobil malý rejd předních kol, do některých zatáček jsme museli najíždět i natřikrát. Nechyběl vám v bivaku třetí člen posádky? Ani ne, problémy nebyly...

Fotogalerie DAKAR 2006

Dá se nějak srovnat atmosféra téhle soutěže proti Dakaru? Maroko, to je pohoda, klídek, rodinná atmosféra. Dakar je velký cirkus. Budete na voze krom popříjezdové údržby dělat nějaké zásadní repase? To uvidíme, až vozidlo důkladně prohlédneme. Bude také záležet na financích... Není tajemstvím, že kamiony na Dakaru čekají velké změny a návrat k rozdělené kategorii sériových kamionů a prototypů. Do které z nich míří vaše auto? Moc pěkná otázka, ale spíše na osobní diskuzi. To bych to musel zeširoka rozebrat, což umí lépe třeba Pepa Kalina. Na nová pravidla stále čekáme, stejně jako na rozhodnutí FIA, do které z těchto kategorií spadneme. Teprve pak se podle toho budeme muset zařídit...

Jiří Vintr

Magazín Racing Life

Jezdci a týmy

 

 
 

 

 

 

Partneři

Návštěvníci
117
Články
2440
Odkazy
39
Počet zobrazených článků
3838030
Dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Minulý měsíc
Celkem
81
1478
3566
27380
75031
3480476

Vaše IP: 54.196.135.90
Server : 2018-01-17 00:35:45

Back to Top