09.jpg

Cross country rallye 2006

wvef.org
спасибо ivideosoft.com

Celý článekS Alešem Lopraisem jsme se poprvé potkali až při Dakaru 2006. Každý si zvykl v kabině Tatry vídat jeho strýce Karla, ale při překvapivé účasti týmu na Marocké rallye letos v červnu přišla změna. Po navigátorské zkušenosti z Dakaru se Aleš objevil na pozici prvního řidiče. Tatra sice nakonec do cíle o technických problémech nedojela, ale marocká účast byla hlavně kvalitní test session, a to jak pro žlutý speciál, tak pro kompletní lidský element v něm, takže jsme si o rallye v krátkosti popovídali...

Na Dakaru jsi byl navigátorem, v Maroku jsi usedl za volant, proč ta změna? Mluvilo se o tom, že Karla jednou za volantem vystřídá jeho syn Leoš, nakonec tedy synovec... Předem jsme tak byli domluvení. Víš, že si neustále zahráváme s myšlenkou nasazení 2. vozidla a tenhle „závod“ byl jedinečnou možností to vyzkoušet. Navíc apelujeme na všestrannost posádky, proto to střídání. Na Dakaru to bude jen výhodou. Ohledně Lea, měl určité zdravotní problémy, proto jsem i jeho třetinu řídil já. S řízením problémy nemám, a navíc mě to baví. Jak bys porovnal svoje dojmy z navigátorské a řidičské sedačky? Která z nich tě chytla víc za srdce? Jednoznačně odjakživa více tíhnu k pilotáži než k navigování. Do Dakaru se ale nedá skočit po hlavě, chce to určitý vývoj, který já právě prodělávám. Loňská navigace mi dala hodně. Při srovnání obou postů musím však říct, že navigátor jednoznačně trpí víc, myslím fyzicky. Místo držení madla drží road book a častěji hledí do papírů a na přístroje nežli na cestu před sebou, tak to prostě je. Tím pádem veškeré rány schytá nepřipravený což je velká zátěž zejména pro krční páteř. Míra zodpovědnosti je rovněž vysoká.

Fotogalerie DAKAR 2006

Jaké změny na autě jste v Maroku zkoušeli? Kromě lidí jsme také testovali již třetí evoluci tlumičů a stabilizátorů. Vše dopadlo naprosto skvěle. Musíme doladit pár věcí jako uchycení výfuku, který po jednom extrémním skoku nevydržel. Při témže skoku nám rovněž praskla palivová nádrž, takže drobnosti, které právě řešíme. Jaký typ úseku vaší tatře seděl nejvíc? Vzhledem k předešlým hustým dešťům v Maroku vedla trať úplně jinudy, než původně měla. Prakticky nebyly písečné úseky, což mě trošku mrzelo, ale z hlediska prověření tlumení to bylo naprosto ideální. Střídaly se rychlé kamenité úseky, vyschlá řečiště a samozřejmě spousta skoků, takových, které potkáš jen v Maroku. To vše za vysokých teplot, které Dakar v lednu nezastihnou.

Fotogalerie DAKAR 2006

V Maroku jste byli bez doprovodu. Jaké díly jste si museli vézt navíc a kolik toho bylo kilo? Vezli jsme základní set, tak aby vozidlo nebylo příliš těžké. Nějaký ten tlumič a 3 náhradní pneumatiky, obdobně jako na Dakaru. Náš dík patří Tomášovi Tomečkovi, který nám pomohl při svařování. Co nakonec vedlo k vašemu odstoupení? Souhra 2 náhod. Nefunkční mezinápravový diferenciál. V důsledku toho, se na kamenitých úsecích extrémně protáčela zadní kola a následovaly 3 defekty v jedné etapě. Následovala výměna (hodina ztráty), bez rezervních pneu, zkrátka nebylo co řešit, svou testovací porci jsme i tak splnili. Není tajemstvím, že kategorii kamionů čekají na Dakaru velké změny směrem k povolení účasti speciálů. Co z toho vyplývá pro vaše auto? Já osobně jsem se stávajícím vozidlem naprosto spokojen. Za poslední 3 roky, je to nejlepší nářadí, které máme. Ohledně nové katogerie a potencionální přestavby vozů se strhnul docela nemilosrdný boj. Týmy se sjednotily, což tady nikdy v historii nebylo a společně kopou za jeden tým. Protivník je jediný (tým MAN / Ginaf), který celou akci spustil letošním faux pas a neprojitím technickými přejímkami při Dakaru. Téměř denně jsem teď v kontaktu s lidmi z MANu, Kamazu, Renaultu, Hina a dalších. Situace je napjatá. Všichni ale věří v to, že nebudou muset investovat horentní sumy do přestavby naprosto nesmyslných monster, a zabrzdí tím dosavadní vývoj vycházející logicky ze sériové produkce.

Fotogalerie DAKAR 2006

Soutěž negativně poznamenala tragická nehoda Naniho Romy a skon velké legendy Dakaru, Henryho Magne... Je to smutné, nedá se to komentovat. Pepa Kalina se s ním ještě letos na Dakaru bavil… Díky za rozhovor.

Jiří Vintr

Magazín Racing Life

Jezdci a týmy

 

 
 

 

 

 

Partneři

Návštěvníci
117
Články
2440
Odkazy
39
Počet zobrazených článků
3838047
Dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Minulý měsíc
Celkem
98
1478
3583
27397
75031
3480493

Vaše IP: 54.196.135.90
Server : 2018-01-17 00:36:58

Back to Top